Hlavní obsah

Moderní český veterán s turbomotorem Gordon Roadster vás naučí vzývat slunce a mávat lidem

Foto: Lukáš Volšický

Za volantem Gordonu vás mají takřka všichni rádi…

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vypadá, jako by právě vyjel z renovační dílny specialistů na české aerovky, ovšem jde o zbrusu nový výrobek potřetí oživené české automobilky Gordon. Znovuzrozený Roadster své moderní pojetí mistrovsky maskuje, řeší neduhy většiny starých veteránů, a navíc vás naučí mávat nadšeným lidem.

Článek

Českou automobilku Gordon nejspíš netřeba představovat, ovšem pokud nevíte, o co kráčí, doporučujeme vám tento seznamovací článek a také reportáž ze slavnostního otevření nového showroomu v Roudnici nad Labem.

Foto: Lukáš Volšický

Filozofie Gordonu vlastně dává smysl.

Gordon Roadster je stavěný s filozofií toho, že chcete mít doma něco, co vypadá jako veterán, ale nechcete řešit všechny ty drobné bolístky, jež se okolo historických vozidel motají. Také expert na veterány Lubomír Pešák, tvrdí, že při každé vyjížďce máte i při pravidelně udržovaném automobilu cirka 40% šanci, že se domů vrátíte na odtahovce.

Moderní materiály má Gordon schované pod lakem, kapotáží nebo vytvarované do retro stylu, takže laik víceméně nic moc nepozná. Auto disponuje rovněž dvěma bočními dveřmi, což výrazně usnadňuje nastupování, jelikož do řady ryze sportovních roadsterů spíš naskakujete nebo se do nich spouštíte.

Foto: Lukáš Volšický

Vůz se drží tradičních tvarů, proto vypadá jako nový veterán.

Tradičních tvarů se drží též stylová kola, hlavní osvětlení, dělená maska, nárazník, zrcátka, blinkry nebo třeba ručně dělané žebrování na kapotě. Vizuálně tak jde o nového veterána.

Záplava dřeva a kůže

Usedání dovnitř je díky dveřím daleko komfortnější, nicméně vysocí lidé budou své nohy skládat pod volant stejně jako stavebnici Merkur. Ovšem jakmile se zadaří, zjistíte, že je pro ně v pedálovém prostoru docela dost místa (na retro Roadster). Osobně bychom uvítali dřevěný volant umístěný o něco výše, na druhou stranu jsme testovali demo Roadster, který nebyl upravován na míru klientovi.

Foto: Lukáš Volšický

Interiér je plný prvotřídního dřeva a kůže.

Následně nás zaujal pohled do malých zpětných zrcátek (boční, středové), jejichž sklíčka však nabídla dostatečně široký odraz. Až jsme byli překvapeni. Dále naše oči směřovaly na tvarované blatníky, kapotu a kulatá světla, což v nás ihned evokovalo myšlenky na aerovky ze 30. let.

Kolmá dřevěná palubní deska dekorovaná kůží působí honosně, stejně jako graficky jednoduché, avšak příjemně čitelné budíky. Páčky blinkrů nejsou též žádné plasťáky, nýbrž pěkně tvarované kousky kvalitního dřeva. Nechybí ani povinné kontrolky, nicméně u Gordonu vyvedené do vysoce elegantního stylu.

Foto: Lukáš Volšický

Uvnitř je vše vyvedeno vysoce stylově.

Aby byla jízda příjemnější, nezapomněl výrobce na autorádio s USB. Pohledem na něj byste mimo digitálního displeje neřekli, že jde o moderní audio. V klasickém stylu je vyvedena také řadicí páka, dřevěný centrální tunel nebo nápis Gordon na palubce u spolujezdce.

Za zmínku stojí ještě luxusní prošívané kožené sedačky, za nimiž máte volný prostor pro osobní věci typu taška, kabelka, lahev s pitím a další propriety. Tím však úložiště mimo kapes dveří a přihrádky u spolujezdce končí, proto jestli se s Gordonem chystáte např. na dovolenou, vezměte si s sebou zlatou kreditku a vše potřebné kupte na místě.

Foto: Lukáš Volšický

Úložné prostory najdete za sedačkami, ve dveřích a v přihrádce spolujezdce.

Hračka jen pro zkušené

První metry jízdy hned dají poznat, že jsou řadicí dráhy pětirychlostního manuálu z Miaty (MX-5) příjemně krátké a samotná páka skvěle padne do ruky. Pod kapotou umístěný zážehový čtyřválec 1,6 litru od PSA má nástup točivého momentu v nižších a středních provozních otáčkách spíše lineární, přestože jde o přeplňovanou pohonnou jednotku.

V tom vidíme výhodu zejména na studených pneumatikách, které nával krouťáku na zadní nápravu sice pobírají, avšak s lehkým zavlněním zadku. Koncertní rodeo ve formě plného plynu a pěti a více tisíc rotací za minutu doporučujeme jen s ohřátými pneu, jinak by se mohlo stát, že vás snadno přepere přetáčivost. Nesmíme též opomenout, že vůz nemá ESP ani ABS, takže patří jen do rukou zkušenějších řidičů.

Foto: Lukáš Volšický

Pod kapotou pracuje 223 benzinových koní.

Jízdní komfort? Na hladké silnici velmi slušný, na rozbitých cestách už pocítíte určitou tvrdost podvozku, nicméně to je u nízkých sportovních roadsterů poměrně běžné. Potěšilo nás rovněž velmi přesné řízení reagující prakticky na centimetry pohybu volantem.

Trochu se nabízí porovnávat Gordon Roadster s Kaipanem 57a, jenže jde o tak rozdílná auta… Zatímco Kaipan je spíše sportovně-rekreační náčiní, kde poznáváte nové zvuky pracujících pohonných komponent, Gordon platí za neméně svižný komfortně-vyhlídkový model maximalizující československý retro styl.

Foto: Lukáš Volšický

Gordon má široké možnosti personalizace.

Do auta si pak nezapomeňte obléct nějaký pěkný hacafrak – jednak kvůli všudypřítomnému větru, který vás bez nasazených bočních skel neustále obtéká, a jednak proto, abyste vypadali k světu. Totiž míra přitahování pozornosti okolní veřejnosti je vysoká, mávají vám děti i dospělí, které potěší, pokud jim pozdravy opětujete.

Nasazovat střechu v případě deště chce trochu cviku, proto je daleko lepší si vychytat slunečné dny a až během nich vyrážet na silnice. Ostatně ne nadarmo v Gordonu modelu Roadster přezdívají solární auto.

Samotný cestovní zážitek je pak úplně jiný, svobodný, otevřený a hodně intenzivní. Silnice je vám blíže, průjezd kamionu ve vedlejším pruhu prožijete daleko osobněji než běžně, a pokud vás předjíždí nějaký nevybouřený adolescent v tuningové káře šířící hluk na kilometry daleko? Pak máte pocit, jako by vám někdo přiložil k uchu suzafon (velký dechový hudební nástroj) a spustil operní árii.

Gordon Roadster stojí v základu od 1 754 500 Kč s DPH, nicméně většina lidí zvolí dražší a individualizovatelné provedení za 1 936 000 Kč s daní. Přece jen takové auto si kupujete obvykle jen jednou, pro trvalou radost a ideálně do konce života.

Technické údajeGordon Roadster
Karoseriedvoudveřová, roadster
Motorpřeplňovaný zážehový čtyřválec
TypFM EP6 FADTX Euro VI
VýrobcePSA (dnes Stellantis)
Emisní normaEURO 6
Zdvihový objem1 598 ccm
Vstřikovánívícebodové elektronické přímé vstřikování
Filtr pevných částicano
Max. výkon164 kW (223 k) při 5 500 ot./min.
Max. točivý moment300 Nm při 2 250 ot./min.
Převodovkapětirychlostní, manuální
Výrobce převodovkyMazda (z modelu MX-5)
Pohonzadních kol
Zrychlení 0–100 km/h4,9 s
Maximální rychlost210 km/h
Brzdykotoučové s vnitřním chlazením
Délka4 070 mm
Šířka1 750 mm
Výška1 240 mm
Rozchod vpředu1 460 mm
Rozchod vzadu1 450 mm
Rozvor2 700 mm
Pohotovostní hmotnost1 010 kg
Celková hmotnost1 240 kg
Objem palivové nádrže50 l
Načítám