Hlavní obsah

Poprvé za volantem nové Mazdy 6: Všechno je jinak! Mezi svými ale pořád patří na špici. A přitom vás nenutí utrácet

Foto: Mazda

Manažerská Mazda 6 se definitivně rozloučila, minimálně tedy ta se spalovacími motory. Nastupující elektrická Mazda 6e je sice úplně jiná, ale roli reprezentativního pohodlného kočáru plní pořád důstojně.

Článek

Pro tradičního motoristu bude nahrazení 2,5litrového atmosférického čtyřválce za elektromotor a baterky svatokrádež. Nová Mazda 6 ale měla jen dvě možnosti - buď být elektrická, nebo žádná. A pokud je tohle cesta, jak při životě o něco déle udržet naftové šestiválce ve vlajkových SUV CX-60 a CX-80, nemáme nic proti.

Se „starou“ spalovací Mazdou 6 má novinka společné vlastně jen jméno. Pod označením 6e se ukrývá manažerský elektromobil se základy propůjčenými od čínského koncernu Changan Automobile. Jeho platformu EPA dnes na tamním trhu používá třeba liftback Deepal L07.

Ač tedy nejde o ryze japonské auto, chválíme, že Mazda jen nepřelepila odznáčky, ale elektromobilu vtiskla vlastní designovou filozofii. Rodokmen je snadno rozpoznatelný díky velké masce s výrazným emblémem nebo zamračeným diodovým světlům. Novinkou jsou pro Mazdu zapuštěné kliky dveří, aktivní spoiler vzadu à la Porsche, nebo třeba nápis namísto loga na víku kufru.

Foto: Mazda

Zadní spoiler se aktivuje v závislosti na rychlosti, ale lze to udělat i tlačítkem v kabině.

Vůz s délkou 4,9 metru působí při úvodní obchůzce opravdu reprezentativně, což podtrhuje elegantně zkosená záď ve stylu kupé. Na výběr je celá řádka hezkých laků včetně tradiční červené, ale ani bronzový kousek, s nímž jsme absolvovali první kilometry, nevypadá vůbec špatně.

To samé si říkáme při prvním hodnocení praktičnosti. Vůz je liftbackem, takže po otevření zavazadelníku vznikne velký vstupní prostor. Tabulky hovoří o objemu 466 litrů, což takhle na papíře není moc, ale příruční zavazadla a další batohy dvou cestujících slupne jako nic.

Foto: Mazda

Kufr má pravidelné tvary a velký vstup.

Rozvor 2 895 mm zase přináší slušnou porci místa pro cestující vzadu. S výškou 178 cm mám pořád rezervu před koleny i nad hlavou, nestěžuje si ani kolega blížící se dvěma metrům. Testované vrcholné provedení Takumi Plus navíc přináší prémiově působící béžový interiér a panoramatickou střechu s elektricky ovládanou roletou, díky čemuž je kabina vzdušná.

A za volantem bychom se nebáli hovořit o luxusu. Nejde jen o líbivou béžovou, ale hlavně pohodlné sedačky a příjemné měkčené materiály všude kolem vás. Ač jde o předprodukční exempláře, vše precizně lícuje a nikde nic nepovrzává.

Foto: Mazda

Béžový interiér vypadá naživo opravdu honosně, zákazníci mohou zvolit i bílou nebo tradiční černou.

Prozrazuje tedy vůbec něco čínský původ auta? Ano, obrazovky. Ty sice mají skvělou ostrost i barvy, ale jejich grafika (zejména za dne, kdy je pozadí digitálního štítu bílé) jednoznačně nese tamní rukopis. Středový 14,6″ displej zase nejvíce připomíná Teslu. Nastavuje se v něm vše od jízdních asistentů přes rekuperaci až po sklon vnějších zrcátek. Tradicionalisté pláčou, technologičtí hračičkové jásají. Tady to ale na Čínu nesvádějme, zcela nová Mazda CX-5 vznikala v Japonsku a na klasická tlačítka a ovladače už rezignovala také. Důvod? Zákazníci to prý chtějí.

Ne vždy ale musí být moderní technologie na škodu, elektrická šestka totiž posádku rozmazluje jako dosud nikdy žádná mazda. Vyhřívané sedačky doplňuje ventilace, důležité informace se promítají na obrovský 10,2″ barevný head-up displej, k tomu nekonečné možnosti nastavení a individualizace… jen bude chvilku trvat, než si zvyknete, kde se zrovna jaká funkce nachází.

Foto: Mazda

Auto lze ovládat dotykem, hlasem, ale i gesty. Zajímavé je, že BMW od tohoto řešení před časem upustilo. Prý ho stejně nikdo nepoužíval.

Důkladné proklepnutí infotainmentu si ale necháváme na tradiční týdenní test, teď jdeme absolvovat první kilometry! Mazda 6e se nabízí ve dvou variantách a jejich skladba je… no, přinejmenším zvláštní. Obě jsou to zadokolky, jenže základ je paradoxně silnější (258 vs. 244 koní), rozdíl hledejme v bateriích. Menší má 68,8 kWh a dojezd 479 km, varianta Long Range pak 80 kWh a ujede až 552 km.

Jenže základ umí 200kW nabíjení, zatímco o 35 tisíc dražší Long Range nedosahuje ani poloviny výkonu. Zrychlení a maximálku přitom mají prakticky totožné. Tady bychom tedy s čistým svědomím doporučili zůstat u standardu a zbytečně neutrácet.

Foto: Mazda

Baterie se neliší jen kapacitou, ale i chemickým složením – základní LFP (lithium-železo-fosfát) doplňuje větší NMC (nikl-mangan-kobalt). Větší ale neujede zas o tolik víc a o dost pomaleji se nabíjí. LFP by navíc měla vydržet větší počet nabíjecích cyklů, a tedy nabídnout delší životnost.

Srovnávat dnes ale nemusíme, protože pro první svezení je nám k dispozici pouze základ. A vlastně by to mohla být i docela zábava - pohon zadních kol, stovka za 7,6 sekundy… a pohotovostní hmotnost kolem 1 950 kg, což je pochopitelně pořád dost, ale jiná takřka pětimetrová elektroauta se neostýchají vážit klidně hodně přes dvě tuny.

Odšťuch z místa je okamžitý, dynamika také slušná, i když ji elektronika s citem dávkuje. Mazda 6e ochotně zrychluje i z dálničních 130 km/h, když se před námi na chviličku otevře neomezený kousek autobahnu. Pochvalu zaslouží i odhlučnění, aerodynamická karoserie ani na dálnici netrpí na svist kolem zrcátek nebo valivý hluk od kol.

Foto: Mazda

Spotřeba se na zhruba stokilometrovém testovacím úseku s trochou dálnic ustálila na 16 kWh / 100 km. Úspornější kolegové to zvládli za méně než 14, ti divočejší jezdili kolem dvaceti.

Na okreskách je podvozek s obouvanými devatenáctkami jistý a komfortní, žádné mlácení ani rázy. Na druhou stranu dlužno dodat, že silničky kolem německého Leverkusenu jsou převážně hladké, a tak s definitivním soudem raději počkejme do českého prostředí. První zkušenost ale ukazuje, že tohle auto není dělané jen na popojíždění kolem komína, ale maximální dojezd na jednu baterku můžete klidně absolvovat na jeden zátah. A také podtrhuje fakt, že komponenty podvozku nebo řízení si Mazda ladila zcela sama.

Při rychlém tempu už je hmotnost přece jen znát a auto se navzdory jejímu rozložení 47 : 53 nechá do zatočení přemlouvat. Tohle ale není sporťák a zohledníme-li nejbližší elektrickou konkurenci, Mazda 6e stran jízdního požitku pořád patří mezi to lepší, co můžete koupit.

A také to dostupnější. Základní varianta totiž startuje na 1 069 900 Kč, za větší baterku se připlácí pětatřicet tisíc. Pokud si brousíte zuby na zkušební jízdu, už nebudete čekat dlouho. První kousky se u českých dealerů objeví hned po prázdninách. Poprvé tak Mazda bude mít ve svých řadách konkurenceschopný elektromobil (promiň, MX-30), navíc s pokrokovými technologiemi a slušnými jízdními vlastnostmi. A komu elektro nevoní, ten si pořád může koupit šestiválcový diesel.

Tak to má být!

ModelMazda 6eMazda 6e Long Range
Výkon190 kW / 258 k180 kW / 244 k
Točivý moment320 Nm320 Nm
Kapacita baterie68,8 kWh80 kWh
Dojezd479 km552 km
Max. nabíjecí výkon20095
Nabití z 10 na 80 %22 min45 min
AC nabíjení11 kW11 kW
Zrychlení 0-100 km/h7,6 s7,8 s
Max. rychlost175 km/h175 km/h
Cena od1 069 900 Kč1 104 900 Kč
Načítám