Hlavní obsah

Mazda vysvětluje kontroverzní krok v nových interiérech. Před lety přitom něco podobného odsuzovala

Foto: Mazda

Japonskou automobilku mnozí dlouhé roky obdivovali, že nešla s davem. V době, kdy do aut všichni montovali velké obrazovky, si Mazda hýčkala svá tlačítka, otočné ovladače a analogové budíky. Teď se to ale mění.

Článek

Mazda byla jednou z mála automobilek, které se nebály ponechat tradiční čudlíky a ovladače i ve velkých luxusních modelech. Třeba ve vlajkovém SUV CX-80 si teplotu a další funkce pořád nastavíte tradičně, aniž byste museli ťukat prstem po obrazovce. Dva nejnovější japonské modely však na tuto tradici nenavazují a dostávají také velký displej uprostřed.

U nového manažerského elektromobilu Mazda 6e by se to ještě dalo pochopit. Novinka si propůjčila architekturu od čínského partnera a manévrovací prostor pro japonské inženýry tu tedy nemusel být příliš velký.

Jenže před pár dny se představila nová generace populární Mazdy CX-5. Jde o bestseller značky plně vyvíjený Japonci, kterého se prodalo skoro pět milionů exemplářů. Kdo by se v třetí generaci zase těšil na oldschoolové analogové prostředí, ten bude zklamán. Už i CX-5 nasazuje obrovský displej a minimum tlačítek. A my se samozřejmě ptáme proč.

Foto: Lukáš Volšický

Takto vypadalo pracoviště řidiče v CX-5 dosud…

Zatímco americká média oslovila tamní manažerku pro styk s veřejností Tamaru Mlynarczyk, my jsme se na evropské premiéře modelu ptali přímo designérů. Odpověď je ale v obou případech stejná.

„Provedli jsme interní studii, podle které většina zákazníků preferuje v novém autě velkou obrazovku namísto tlačítek. Pořád se ale v rámci naší filozofie snažíme, aby obsluha vozu byla co nejsnazší a neodtrhávala pozornost od řízení. Tomu pomáhá třeba hlasové ovládání nebo tlačítka na volantu,“ stojí v prohlášení Mazdy.

Foto: Mazda

... a takto vypadá dnes.

Přitom ještě před šesti lety, kdy se světu slavnostně představila nová Mazda 3, mluvilo zastoupení japonské značky jinak. „Z našeho výzkumu vyplývá, že natažení ruky směrem k obrazovce v jakémkoliv voze vyvine neúmyslně druhou rukou jemný pohyb volantem. To není bezpečné. Navíc se řidič musí na obrazovku dívat, proto jsme toto řešení zavrhli,“ vysvětloval tehdy šéfinženýr Matthew Valbuena, proč obrazovka v „trojce“ za jízdy na dotyk vůbec nereaguje.

Foto: Mazda

V podobném duchu je to u nové Mazdy 6e. Ta má ale ještě větší obrazovku.

Ruku v ruce s velkými obrazovkami se Mazda loučí se svým dalším charakteristickým prvkem – otočným ovladačem na středové konzole ne nepodobném iDrivu od BMW. Paradoxní je, že už i v Mnichově jej postupně odstraňují a nepočítá se s ním ani u nové generace aut Neue Klasse. Jedna éra povedených tlačítkových kabin tak nejspíš definitivně končí.

V interiérech aut preferuji...
... tlačítka a ovladače.
96,1 %
... velkou obrazovku.
3,9 %
Celkem hlasovalo 464 čtenářů.
Související témata:
Načítám