Hlavní obsah

Test ojetiny: Porsche Boxster jako asi ten nejlepší klasický roadster. S manuálem ukazuje, že 911 nutně nepotřebujete

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Moderní auta jsou někdy až příliš komplikovaná. Nelze samozřejmě říci, že by byla třetí generace modelu Porsche Boxster primitivním vozem, ale s klasickým šestiválcem, manuální převodovkou a skromnou výbavou tady puristické řidičské zážitky nic nefiltruje.

Článek

Za těch více než patnáct let, co mě psaní o autech živí, se svět opravdu hodně změnil. Dokonce bych nikdy nevěřil, že se dožiju doby, kdy o nových autech nebude co psát, protože budou prakticky všechna stejná. Starším autům se to zatím vyhýbá, navíc se vybírají podle trochu jiných kritérií. A každé ojeté auto vypraví nějaký jiný příběh. I proto mě s nimi baví jezdit víc než s novými vozy.

Nechci si samozřejmě stěžovat, protože každé auto, i obyčejná Fiesta nebo Škoda Citigo, poskytují člověku zatím téměř nerušenou svobodu. Čas od času je ale potřeba opustit svět běžných nudných vozů a i v testech ojetin si připomenout zajímavá exkluzivní auta, která se nekupují po zdlouhavé racionální úvaze, ale prostými emocemi.

A protože to vypadalo na hezké počasí, navíc jsou tu prázdniny a čas dovolených a výletů, chtěl jsem si zase jednou udělat radost a užít si pár dní za volantem pořádného sportovního auta. A co může být do prosluněného léta a dlouhých teplých večerů lepšího než roadster od Porsche?

Pod milion zatím jen vzácně

Na test jsme si v nezávislé dílně Porška z pražského Braníku půjčili základní Porsche Boxster s motorem 2,7 l a manuální převodovkou. Vůz z roku 2012 měl v době testu najeto lehce přes 85 000 km a aktuálně je na prodej za 999 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Puristický roadster s šestiválcem a manuálem za milion? Můžete ho mít. Hodnota tohoto auta navíc už nebude moc klesat. Spíše naopak.

V českých inzerátech jsou rozšířenější jiné modely značky Porsche, hlavně SUV Cayenne a ikonická 911. Boxstery první generace se dají koupit za méně než 300 000 Kč, druhá generace začíná lehce nad půl milionem. Vozy třetí generace jsou u nás poměrně drahé a výjimečně se objeví kus s cenou pod milion.

V zahraničí je nabídka o dost širší, ale ani tam se třetí generace Boxsteru neprodává nijak levně. Nejlevnější jsme na oblíbených zahraničních portálech našli za 35 900 eur (aktuálně asi 850 000 Kč). Verze s manuální převodovkou bývají kupodivu o něco dražší.

A jak je to vlastně s ojetými sportovními vozy Porsche na trhu? Vysvětlil nám to Filip Rakovan ze servisu Porška. „Zájemci o koupi ojetého Porsche velmi často řeší vývoj ceny vozu. Její možný pokles, nebo naopak nárůst. Dlouhodobě se dá říct, že se ceny sportovních modelů značky drží, respektive mírně rostou. Vzhledem k tomu, že nové generace modelů Boxster a Cayman budou podle dostupných informací už pouze elektrické, lze předpokládat zvýšení zájmu o ojeté verze se spalovacími motory. Cena by tak měla zůstat nejenom stabilní, ale lze odhadovat možný mírný vzestup. Jako u každého automobilu, i u Porsche platí, že je třeba v rámci nákupu ojetiny vůz podrobně před koupí prohlédnout. Ideálně ve spolupráci se zkušeným odborníkem na značku, který zná specifika Porsche a jeho modelů. Zároveň je důležité nepodlehnout panice a depresi z toho, co se píše na internetových fórech. Některé technické problémy jsou v rádoby zasvěcených diskuzích zveličovány a nafukovány, zájemci se jich zbytečně obávají. A naopak podceňují jiné skutečnosti spojené s technickým stavem, které jsou mnohem důležitější.“

Boxster jako menší bráška 911?

Už od první generace Boxsteru se Porsche snažilo některé technické celky sdílet s ikonickou 911 s cílem minimalizovat náklady a udržet v nabídce dva modely, které mohou mít průnik v široké základně potenciálních zákazníků. Samozřejmě, že cenová politika modelu Boxster a 911 je odlišná, ale té odpovídá i pojetí obou aut a jejich koncepce. Když už nic, tak 911 má hlavně výkonnější motory a je prostě rychlejší, prestižnější. Jako „odměnu za úspěch“ a veřejnou prezentaci svého statusu si pořídíte spíše snadno rozpoznatelnou a celosvětově respektovanou 911. Menší Boxster je hračka.

Foto: Dalibor Žák

Boxster nemá tak vysoký společenský status jako 911, ale věřte, že se s ním svezete skvěle. A někdo možná dokonce více ocení to, že právě u Boxsteru je jednodušší se dostat na limit a více ho ždímat. Silnější a větší 911 má raději široké silnice než úzkou okresku bez krajnic.

Porsche opět nabízelo dvě standardní verze Boxsteru. Základní měla plochý šestiválec 2,7 l s parametry 195 kW (265 k) a 280 Nm, silnější měla šestiválec 3,4 l s parametry 232 kW (315 k) a 360 Nm. Obě měly standardně šestistupňový manuál, v příplatcích byl sedmistupňový dvouspojkový automat PDK. Později byla nabídka rozšířena o provedení GTS (3,4, 243 kW, 370 Nm) s manuálem nebo automatem a ještě se prodávala verze Spyder s motorem 3,8 l (převzatý z Carrery S a Caymanu GT4) s parametry 276 kW (375 k) a 420 Nm, výhradně s manuální převodovkou.

Zajímavé je, že mezigeneračně Boxster prakticky vůbec nenarostl (délka +6 mm), jen se ale prodloužil jeho rozvor o 59 mm, vpředu mají kola rozchod o 40 mm širší a vzadu o 18 mm. Základní verze je také o 35 kg lehčí než u předchůdce, ale hmotnost aut se samozřejmě dost liší podle použité příplatkové výbavy. Hlavní konstrukční změnou proti předchůdci je použití platformy s širším zastoupením hliníku a hořčíkových slitin. Porsche uvádí, že třetí generace má o 40 % vyšší torzní tuhost než generace předchozí. I díky tomu se snížil pocitově rozdíl mezi Boxsterem a příbuzným Caymanem s pevnou střechou.

Foto: Dalibor Žák

I když je v hierarchii značky Boxster níže, s 911 sdílí dost věcí. A dojem kvality z něj budete mít také. Dá se říci, že hlavním rozdílem je vlastně jen menší a slabší motor a „horší“ dynamické parametry v tabulce.

Úplně nová je také přední náprava převzatá z modelu 911. Vzadu vše zůstalo při starém. Spolu s novou přední nápravou dostal Boxster nový elektrický posilovač řízení, místo klasické mechanické parkovací brzdy je tu už jen elektronická a samozřejmě se výrazně modernizoval i interiér včetně přístrojového panelu. Vše se inspiruje v modelu 911 generace 991.

Tuto generaci Boxsteru jsme tu už jednou měli, představili jsme si ale „luxusnější“ verzi Boxster S s rozsáhlejší výbavou a automatem PDK. Tentokrát je ale testované auto naopak takový „skromný“ základ. Věřím však, že plno nadšenců upřednostňujících klasické pojetí sportovního vozu osloví spíše právě tato verze. Ale jak pravil Marcus Tullius Cicero: „Každému, co jeho jest.“ Doba se posunula a dnes už prostě sportovní auto s automatem není sprosté slovo. Zejména, když je to tak dobrý automat jako PDK od Porsche. Každý navíc od svého auta očekává něco jiného a je rozhodně dobře, že si u Porsche můžete vybrat v rámci jedné modelové řady charakterově velmi odlišná auta.

Foto: Dalibor Žák

Interiér se od základní koncepce soudobých Porsche moc neliší. Důležité je, že materiály jsou hodnotné a zpracování kvalitní, a to i u zcela základní výbavy. Hodně Boxsterů v inzerátech má ale spoustu individuálních luxusních doplňků.

Foto: Dalibor Žák

Klasická manuální převodovka začíná být ve sportovních autech stále větší vzácnost. Dvouspojkový automat PDK je skvělý a třeba na okruhové ježdění se hodí, ovšem tradiční řazení ručně pákou prostě přináší větší spojení řidiče se strojem a úplně jiný pocit z jízdy. A je úplně jedno, jestli sedíte ve starém Porsche se vzduchem chlazeným motorem nebo v moderním modelu.

My tu ale máme klasický manuál a ten přináší zcela jiný zážitek než automat. V kombinaci se základním motorem se nejedná o auto, které by bylo drtivě rychlé. Naopak parametry 195 kW a 280 Nm jsou spíše skromné a tak akorát, abyste se hezky svezli, ale zároveň vás auto neděsilo. A také se nemusíte bát ten plyn pořádně zmáčknout a motor trochu ždímat. Pro rychlé předjetí více aut najednou pak musíte podřadit na dvojku a motor hnát do červeného pole. Inu, tady si rychlost musíte zasloužit. Tohle není 911 Turbo S, kde jen dupnete na plyn a auto vás přenese v časoprostoru.

I přes standardní výfuk má základní Boxster krásný charakterní zvuk, který dost připomíná 911 GT3 generace 996. Hlavně pak ve vysokých otáčkách. Škoda jen, že dvojka a trojka jsou hodně dlouhé a jiný převod na českých silnicích vlastně nemáte kde legálně vyzkoušet. A i to je důvod, proč na českou silnici je tohle auto tak akorát.

Foto: Dalibor Žák

Na běžných českých silnicích se dá potenciál obyčejné verze mnohem lépe využít. A pomalé tohle auto rozhodně není. Zkušený řidič bude z klasického charakteru auta s vysokootáčkovým atmosférickým motorem uprostřed nadšený.

Na suchu na širokých pneumatikách se na limity trakce v běžných rychlostech jen sotva přiblížíte. Přilnavost na suchu je zdánlivě nekonečná a ve srovnání s minulou generací je cítit ostřejší reakce předních kol na pokyn do volantu. Mnohem výrazněji se ale změna konstrukce nápravy a řízení projevila u modelu 911 s motorem vzadu než tady u Boxsteru (a příbuzného Caymanu). Ty vždycky na řízení reagovaly pohotově, naopak byly zejména na mokru nebo hrbolatější silnici trochu nervóznější, když si to člověk uprostřed zatáčky rozmyslel. O charakteru 911 s motorem vzadu se toho napovídalo dost, ale auto s motorem uprostřed umí po odstavení plynu v zatáčce pořádně kousnout.

Moderní 911 od generace 997 (a 991 zvláště) jsou vlastně velmi hodná a přátelská auta, s nimiž může bez obav jezdit i méně zkušený řidič - 911 má totiž s motorem vzadu trakce dost a je spíše bezpečně mírně nedotáčivá, když neděláte „blbosti“. Boxster s Caymanem však dokážou být trochu potvory. I když je řeč o základní verzi s „nejslabším“ motorem, vyžaduje zejména na mokru zkušeného řidiče, který ví, co dělá. Porsche má sice opravdu velmi propracovaný asistenční systém jízdní stability a velmi dobře nakalibrované ABS, ale když má někdo olšové ruce, malér je na světě.

Foto: Dalibor Žák

Nízkoprofilové dvacítky jsou na české silnice už moc. Na osmnáctkách by si s hrboly auto poradilo lépe. Základní Boxster mívá levnější standardní brzdy (už tak dostatečně účinné), drahé keramické najdete spíše na verzích GTS a Spyder.

Také si myslím, že na průměrnou českou silnici by byly vhodnější pneumatiky s vyšší bočnicí. Tyto nízkoprofilové dvacítky mi přijdou už moc. Základní rozměr je 235/45 ZR18 94Y vpředu a 265/45 ZR18 101Y vzadu. A to je na malý roadster snad už dostatečně tlustý „salám“. Věřím také, že na takových kolech by se jinak už docela tuhý Boxster netřásl na hrbolaté okresce jako drahý přešlechtěný pes.

Standardní mechanický podvozek možná není technologický vrchol, ale je jednoduchý a auto se pořád chová stejně. Ne jak adaptivní tlumiče, které jsou na některé situace moc měkké a na jiné zase moc tvrdé. Auto tak s klasickými tlumiči nemění svůj charakter a řidič se mu rychle přizpůsobí a ví, co udělá. Samozřejmě někdo má tyhle hračky rád a podvozek si chce přepínat. Tlumiče PASM jsou sice dražší než standardní, ale už ten rozdíl není tak veliký. A ještě je tu jedna kuriozita. Pokud přestane fungovat jednotka PASM a do tlumičů nejde proud, ztvrdnou. A auto se pak chová skoro jako verze GT4.

Nutno říci, že pokud jde o komfort jízdy, je tohle auto překvapivě velmi pohodlné. S malým deflektorem mezi sedačkami a zvednutými bočními okny dovnitř prakticky vůbec nefouká ani v dálničních rychlostech a akustická pohoda se dá i se střechou dole udržet za dálničním limitem. Pokud stáhnete i boční okna, začne být průvan uvnitř výrazný, ale do zhruba 80 km/h je to vlastně velmi příjemné a zážitek z otevřeného vozu to umocňuje. Od osmdesátky nahoru je už ale prakticky nemožné udržovat se spolujezdcem konverzaci, aniž byste na sebe nemuseli křičet. Se střechou nahoře je ale uvnitř celkem klid a střecha také dobře izoluje teplo. Pamatuji si, že Boxster šel bez problémů používat i ve studenějších dnech. To je ale společné pro prakticky všechny moderní kabriolety a roadstery. Neteče do nich, dobře topí a dají se používat jako normální auta.

Že je svezení s Porsche Boxster parádní, to je asi každému jasné. Čekal snad vůbec někdo od sportovního vozu značky Porsche něco jiného? Ale jak je na tom se spolehlivostí a co všechno bude z dlouhodobého hlediska potřebovat?

Servisní historie je důležitá

Každé Porsche, které se rozhodnete koupit, by mělo mít pečlivě vedenou servisní historii. Ovšem nedá se říci, že by automobilka servisní plán nastavila podle očekávaného používání sportovního vozu. Auto si sice samo hlídá, kdy bude chtít nový olej, ale standardní prohlídka až po dvou letech nebo 30 000 km je prostě na sportovní auto moc. Většina vozů z evropského trhu má tento dlouhý interval, jen vozy určené na některé asijské, arabské a americké trhy mají intervaly kratší.

Foto: Dalibor Žák

Motor je schovaný za sedačkami a normálně vůbec není vidět. Přístup k němu je jen na zvedáku. Vy si maximálně dolijete olej a chladicí kapalinu. Chybí tu i klasická mechanická měrka hladiny oleje, musíte důvěřovat palubnímu počítači.

Určitě bychom přistoupili na klasický roční servisní plán aspoň pro výměny oleje. A pokud chcete auto často používat například na okruhu, ještě ty intervaly zkraťte, podle vytěžování na 6 000 až 10 000 km. V motoru je 7,5 litru oleje, používá se mazivo odpovídající normě SAE 0W-40 (alternativně 5W-40 nebo 5W-50). Olej především musí plnit tovární normu Porsche A40.

Během dvouleté prohlídky by se také měla měnit brzdová kapalina a kabinový filtr, filtr sání má interval až 90 000 km nebo šest let. Po 90 000 km nebo šesti letech se má měnit rovněž řemen pohonu pomocných agregátů, motor má jinak rozvodový řetěz, který se zdá být spolehlivý. Zapalovací svíčky mají rovněž kilometrový interval 90 000 km, případně ale jen čtyři roky.

Porsche ještě uvádí interval pro výměnu oleje v převodovce, a to jak mechanické, tak i dvouspojkové PDK. Je to 180 000 km nebo 12 let. Zkrácením zmíněného intervalu na polovinu určitě nic nezkazíte, naopak! Ještě připomeneme, že v dvouspojkové převodovce PDK je samostatný olejový okruh pro spojky a řídicí hydrauliku a pak také pro vlastní soukolí a diferenciál. Mění se obojí. Interval výměny oleje (2,9 l maziva 75W-90 Mobilube PTX, stejný olej jako v mechanické převodovce) v zadním diferenciálu uveden není, rovněž asi nic nezkazíte výměnou po 90 000 km nebo šesti letech.

Foto: Dalibor Žák

Všechny důležité informace včetně servisního intervalu najdete v palubním menu. Nepodceňujte varovné hlášky. Kdyby auto nic nepotřebovalo, otravovat vás nebude. A než na to začnete šlapat, počkejte, až se motor pořádně ohřeje. V motoru je 7,5 l oleje a chvíli trvá, než dosáhne provozní teploty.

Pokud jde o další servisní doporučení, tak motor má hydraulicky vymezované ventilové vůle a řešit je nemusíte. Porsche sice dovoluje použití benzinu s oktanovým číslem 95, ale už kvůli přímému vstřikování a hlavně vysoké kompresi motoru 12,5 : 1 bychom raději používali benzin s vyšším oktanovým číslem a čisticími aditivy. V celkových provozních nákladech na vůz značky Porsche by vám snad mělo být jedno, jestli stojí litr benzinu 36 nebo 42 korun a jestli auto „žere“ devět nebo dvanáct litrů na 100 km.

Ještě připomeneme, že pro silnější verzi S s motorem 3,4 l platí naprosto stejný servisní plán a také servisní doporučení. A kupodivu mají úplně stejný servisní plán i verze GTS a Spyder.

Pokud jde o ceny, tak „malá“ prohlídka stojí v servisu Porška aktuálně 18 700 Kč, „velká“ přijde na 25 300 Kč. Výměna zapalovacích svíček stojí 7 030 Kč. Myslete ale také na pravidelné kontroly geometrie, čištění klimatizace, výměny pneumatik a brzd a další nezbytné věci, které sice v servisním plánu nejsou, ale je vhodné je dělat, abyste z auta měli dobrý pocit.

Zlobí tu něco?

Moderní Porsche jsou velmi spolehlivá auta, a pokud se o ně pečlivě staráte, vážné mechanické problémy by s nimi být neměly. Potíže s motory a převodovkami u aut s relativně nízkými nájezdy jsou spíše důsledkem zanedbávané údržby kombinované s extrémním vytěžováním. Případně to může být následek vážné nehody, neodborného servisního zásahu či kombinace obojího. Proto si dejte pozor na auta z různých půjčoven. Porsche sice snesou „blbnutí“ na okruhu každý víkend, ale musí tomu odpovídat údržba (výměny oleje, chladicí kapaliny, hlídání brzd a podobně).

Foto: Dalibor Žák

Porsche jsou kvalitní a spolehlivá auta. Dokonce jim ani nevadí časté výlety na závodní okruh, pokud tomu uzpůsobíte servisní plán. Základní Boxster se nicméně používá spíše na občasné výlety. Zase si ale dejte pozor na přejížděné servisní intervaly.

„Moderní motory s přímým vstřikováním, které se do Porsche začaly dostávat od modelových roků 2009, mají úplně novou konstrukci a díky jinak řešenému mazání se jich už netýkají dřívější problémy spojené s takzvaným odléváním oleje a zhoršeným mazáním při vysokém přetížení. Podařilo se značně snížit riziko fatálních závad na motorech,“ vysvětluje Jiří Kotyk ze servisu Porška.

„Přímé vstřikování zase přineslo jiné problémy, především riziko hromadění karbonu v sání a na pístech, ale tomu se dá předcházet používáním kvalitního paliva a tím, že se vyhnete nevhodnému stylu jízdy, což jsou především krátké trasy a trvale městský provoz,“ doplňuje Kotyk z Poršky.

Poměrně robustní jsou i podvozky, aspoň na poměry sportovních vozů. Ovšem průměrné české silnice se hlavně na předním zavěšení projeví brzy a musíte hlídat geometrii, na kterou jsou výkonné sportovní vozy velmi citlivé.

Foto: Dalibor Žák

Když má Boxster skromnou výbavu, moc rizikových míst tu není. Ale tohle je celkově velmi spolehlivé auto. Pozor jen na vybité akumulátory u nepravidelně provozovaných aut. A také nezapomeňte zkontrolovat střechu a její funkci. Opravit samozřejmě jde, ale stojí to dost peněz.

S elektronikou žádné zásadní problémy hlášené nejsou. Pozor u dlouho odstavených vozů, budou mít už slabý akumulátor. Pokud jezdíte málo, pořiďte si udržovací nabíječku a auto pravidelně nabíjejte. Mrtvá baterka znamená zbytečné komplikace, protože pak nejdou snadno otevřít přední a zadní zavazadlový prostor (mají jen elektronický zámek).

Samozřejmě nejdou z principu funkce zcela eliminovat všemožné šotky elektroniky, pokud se například do některých senzorů dostane voda, poškodí se mechanicky nebo se v nich hrabe někdo, kdo tomu nerozumí. Takové závady jsou spíše vzácné, ale bohužel zrovna zlobivý elektronický obvod může být důvod, proč se Boxsteru někdo zbavuje. Protože prostě nemá trpělivost to řešit.

Podobné závady by ale měla odhalit diagnostika. I proto tahle auta kupujte vždy jen důkladně prověřená nebo ideálně za asistence specialisty s diagnostikou, který umí vyčíst všechny důležité parametry. A z paměti vozů Porsche toho zjistíte hodně. Třeba i to, jestli je auto stočené, kolikrát se motor podíval do omezovače a podobně. Ale o tom už jsme psali v dřívějších článcích.

U roadsteru vždycky dobře prověřte mechanismus střechy a hledejte stopy vnějšího poškození. Látka velmi dobře izoluje a je i poměrně odolná, ale nemá ráda agresivní čisticí chemii. Opatrně proto v myčkách (univerzální aktivní pěny, vosky a leštidla nechávají na černé látce obtížně odstranitelné fleky) a na čištění střechy používejte jen odpovídající přípravky. Zkontrolujte také stav těsnění kolem oken.

Celkové hodnocení: Ojeté Porsche Boxster III

Základní Porsche Boxster s manuálem je prostě parádní auto a já nevím, jaký jiný klasický roadster by v tomhle rozpočtu stál za úvahu, pokud chcete od auta především špičkové jízdní vlastnosti a charakter. Jistě, najdete auta se silnějšími motory, ale věřte mi, že na příjemné sobotní odpoledne těch 265 koní tohoto Boxsteru úplně stačí. Vozy značky Porsche si navíc umí velice dobře držet svoji hodnotu, naopak lze u této puristické verze očekávat spíše její růst. Boxsterů je s manuálem sice víc než ikonických 911, ale i tak jsou to už docela vzácná auta. Provozní a servisní náklady pak nijak nevybočují z mezí jiných prémiových vozů, jako je třeba BMW Z4 či Mercedes SLK. Hezký Boxster v dobrém technickém stavu a se servisní historií a jasným původem se ale vždycky dobře prodá.

Reklama

Načítám