Článek
V kategorii C-SUV je dnes doslova narváno a některé automobilky dokonce nabízejí několik modelů. Jelikož ale spolu sdílejí podstatné technické celky, vlastně to ani není konkurence, jako spíše doplňování nabídky.
Hyundai samozřejmě nemůže v této třídě chybět. Model Tucson se teď už prodává ve čtvrté generaci, když tedy počítáme i chvilkovou epizodu s označením ix35. Pro nás je Tucson zajímavý tím, že se vyrábí v Nošovicích, takže je to vlastně české auto. V rámci korejského koncernu vzniká i podobný model Kia Sportage.
Tato SUV obvykle bývají spojována se složitější technikou a vyššími provozními náklady ve srovnání s konvenčními vozy, ale když koupíte správnou verzi, nemusí to být zas tak hrozné. Proto se teď podíváme na „ojetinu“, která ideál spolehlivého a na provozní náklady relativně rozumného rodinného SUV splňuje asi nejlépe.
V záruce o třetinu levněji než nové auto
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Hyundai Tucson s motorem 1.6 TGDI o výkonu 110 kW s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2021 je českého původu, po prvním majiteli, v době testu měl najeto jen 71 000 km a prodejce za něj chtěl 485 000 Kč.

Mladý Tucson je žádaný, pořád může být v záruce a není důvod, aby se prodával podbízivě levně, zejména když nemá najeto „bambilión“. Nové auto koupíte teď od 675 tisíc, ale lépe vybavené vozy stojí tři čtvrtě milionu.
V aktuální inzerci je Tucsonů čtvrté generace opravdu hodně, kolem tisícovky. Nejdostupnější kusy se dají sehnat těsně pod 400 tisíc Kč, ale mívají už hodně najeto. Auta s nájezdy pod 100 000 km začínají zhruba u 450 000 Kč. Záleží na motorizaci, výbavě a samozřejmě také historii a původu. Do půl milionu je ale pěkná nabídka.
Naprostá většina aut má benzinový motor, dieselů je jen zhruba 10 %. Automatickou převodovku má něco přes polovinu aut v inzerci, zhruba čtvrtina aut má pohon všech kol. Většina čtyřkolek má automat, ale seženete je i s manuálem.
A jak si Tucson stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Hyundai Tucson si na českém trhu ojetin udržuje silnou pozici. V roce 2025 se drží těsně za desítkou nejprodávanějších modelů. Kategorie SUV letos poprvé překročila polovinu všech nově registrovaných osobních vozů v ČR. Tento trend se výrazně promítá i do segmentu ojetých automobilů, kde popularita SUV neustále roste a jejich ceny meziročně stoupají. Zajímavostí je také letošní trend na trhu ojetin, kdy benzínové vozy poprvé v historii předčily naftové. V konkurenčním prostředí stojí proti Tucsonu především Kia Sportage, s níž sdílí platformu i nabídku motorizací, a Škoda Karoq, jež představuje v této kategorii hlavní srovnávací model. Proti tomuto benchmarku Tucson vyniká odvážnějším designem a příznivějším poměrem ceny a výbavy. Mezi další konkurenty patří Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan či Ford Kuga. Majitelé si na tomto modelu cení zejména prostorného a komfortního interiéru, velkého zavazadlového prostoru, nadčasového a atraktivního designu, vysoké úrovně výbavy již v základních verzích a celkové mechanické spolehlivosti včetně robustnosti podvozku. Vůz je ideální volbou pro rodiny s dětmi hledající bezpečné, prostorné a pohodlné auto jak pro každodenní provoz, tak na dovolenou. Skvěle vyhovuje také řidičům, kteří upřednostňují klidnější a plynulou jízdu bez nároků na sportovní dynamiku. Nejlépe se uplatní u těch, kdo jezdí převážně mimo město nebo na delší trasy, kde se motor projeví v nejlepším světle. Financování v Auto ESA přináší u tohoto vozu výhodné měsíční splátky, akční cenu s úsporou až 50 000 Kč, flexibilní nastavení akontace a pro podnikatele možnost odpočtu DPH.“
Jezdí dobře, ale umí rozčilovat
Vy víte, že já osobně nejsem žádný velký fanoušek aut kategorie SUV. Považuji je za oteklé krabice a typický odraz současné doby - bedna s nadváhou, která nedělá nic lépe než klasický hatchback. Jenže vy to všichni kupujete, protože si myslíte, že auto s o dva metráky vyšší hmotností a výše umístěným těžištěm je bezpečnější než klasický hatchback segmentu C. To zrovna… Chápu ale, že kombíka nepotřebujete, ale hatchback segmentu C je na vás pocitově moc malý.

Na designu interiéru i exteriéru je znát až příliš asijského vlivu. Základní ergonomie řidiče je dobrá, auto kazí spíše protivné detaily (a hlavně protivné pípání).

Lidem se do SUV lépe nastupuje a například proti i30 je vzadu přeci jen více místa. Aspoň pocitově. Veliký je i zavazadelník, ale musíte věci více zvedat ze země.
Já vím, že až mi bude šedesát, tak budu hekat, až do nízkého auta polezu. Zatím to ale zvládám i do hatchbacku bez toho hekání. Když tohle pominu, tak Tucson není špatně řešené auto. Využívá upravenou platformu N3 z většího modelu Santa Fe. Evropská verze má standardní rozvor 2 680 mm, existuje ale i model s prodlouženým rozvorem, ovšem převážně pro Čínu. Celkově bych s ním vlastně neměl žádný problém, kdyby mě protivnými drobnostmi nevytáčel do běla.
To takhle máte někam jet. Vlezete do auta a uvítá vás příšerně protivná melodie. Strčíte klíček do zapalování a auto začne hystericky řvát, dokud si nevezmete pásy (při tom jste se ještě ani nehnuli z místa). Tak si tedy nastartujete, připoutáte se, začnete vypínat ty protivnosti jako udržování v pruhu, stop/start, čtení značek a podobně…

Vážně nešel ten panel klimatizace udělat s klasickými tlačítky? No, pořád mohlo být hůře. Tucson ale umí řidiče příšerně vytočit, že by nejraději vzal krumpáč, celý ten pípající dotykový nesmysl násilím vypáčil a pak stále pípající auto rozstřílel samopalem. Obávám se ale, že by pípalo i po tom, co by mi došlo střelivo.
..ale někdo jede s vámi, jde k autu a chce dát něco do kufru. Nemůže ho ale otevřít, protože máte nastartováno. Takže musíte vypnout motor, vytáhnout klíček ze zapalování, otevřít kufr, znovu pak vlézt do auta… a zase vás vítá ta stupidní melodie a otravné pípání. A do toho ještě musíte znovu vypínat zdlouhavě všechny ty protivné asistenty.
Tohle vymyslel někdo, kdo nenávidí auta a chtěl se všem, kdo jimi jezdí, pomstít. Znovu se tak potvrzuje, že moderní auta (prakticky všechny prodávaná zhruba od roku 2018 a novější) už si nekupujeme podle toho, které se nám líbí víc a které líp jezdí, ale podle toho, které nás nejméně rozčiluje. Tucson mě dokázal celý týden rozčilovat poměrně významně.

Tucson má i vzadu pokročilejší nápravu a vlastně na poměry SUV jezdí velice dobře. Nevadí mu rozbitá silnice, ale nezalekne se ani dynamické jízdy. Kdyby nepípal, bylo by to opravdu skvělé univerzální auto.
A to je škoda. Zkazil si to takovými kravinami. Jinak totiž jezdí na poměry SUV velice dobře. Šestnáctistovka s turbem je příjemně pružný motor, šestistupňová převodovka je rychlá a přesná a podvozek je na poměry SUV velice dobře nastavený. Hyundai se totiž naučil podvozky i řízení dělat (vliv bývalého šéfa divize BMW M je opravdu znát) dokonce i na obyčejných masových autech, SUV nevyjímaje.
Dieselu se vyhněte, základní benzín je fajn
Nabídka motorizací v modelu Tucson je značně zjednodušená a vlastně všechna auta na benzín mají jen různé verze čtyřválcové šestnáctistovky o výkonech od 110 do 132 kW. Můžete mít předokolku, čtyřkolku, manuál i automat a různé kombinace. Je paráda, že si pořád můžete vybrat. Hybridní provedení mohou mít až 195 kW systémového výkonu. Diesely jsou jen šestnáctistovky s výkony 85 nebo 100 kW, s manuálem můžete mít v dieselu už jen předokolku.

Motor 1.6 TGDI má v základu 150 koní a v předokolce s manuálem se nepere s vyššími odpory pohonné soustavy, takže auto jezdí vlastně docela dobře a svižně. Spotřeba se dá udržet kolem 7 l/100 km.
My zůstaneme u základní verze benzinového motoru 1.6 TGDI, který tu teď máme. Jeho 110 kW v kombinaci s jednoduchou manuální převodovkou a pohonem předních kol má k ideálu obyčejného rodinného vozu asi nejblíže. Jak můžete vidět v tabulce naměřených hodnot zrychlení, pomalé auto to není a kupodivu se podařilo naměřit lepší zrychlení 0-100 km/h, než co udává výrobce (10,3 s). A to byly na autě zimáky, a ty naše rozjezdy jsou spíše opatrné s ohledem na spojku a převodovku půjčených aut.
Naměřené zrychlení: Hyundai Tucson 1.6 TGDI 110 kW 6Man | |
---|---|
0-50 km/h | 3,24 s |
0-100 km/h | 9,02 s |
50-90 km/h | 4,35 s |
50-90 km/h na 3. st. | 5,14 s |
80-130 km/h | 8,70 s |
80-130 km/h na 4. st. | 10,46 s |
Motor 1.6 TGDI prošel postupnými změnami a verze v Tucsonu IV má třeba již hydraulické vymezování ventilové vůle a další modifikace, hlavně na turbu, ovládání ventilů a sání. Rizika spojená s přímým vstřikováním tu samozřejmě jsou (zanášení sání karbonem a ředění oleje benzinem), ale budou se týkat hlavně aut provozovaných v nevhodném režimu (krátké trasy, městský provoz, oddalovaný olejový servis).

Motor 1.6 TGDI už je tu nové generace s podstatně přepracovaným sáním a ventilovým rozvodem. Zatím funguje dobře. Snad to tak vydrží. Určitě bychom ho brali raději než poměrně rizikový diesel.
Hyundai naštěstí nastavil přísnější servisní plán s výměnami oleje už po jednom roce nebo 15 000 km maximálně. Prohlídka s výměnou brzdové kapaliny a kabinového filtru se dělá po dvou letech. Filtr sání se mění po čtyřech letech nebo 60 000 km, zapalovací svíčky mají interval výměny pět let nebo 75 000 km. Olej v převodovce, rozvodovce a diferenciálu doporučuje Hyundai měnit jen tehdy, pokud se s autem jezdí v náročnějším režimu. To si můžete vyložit, jak chcete. Třeba tak, že výměnou oleje po čtyřech letech nebo 60 000 km určitě nic nezkazíte.
V motoru je 4,8 litru oleje, který by měl vyhovovat normě SAE 0W-20 a hlavně API SN+ (ta má motor lépe chránit před ničivými samozápaly LSPI). Rozvodovka a zadní diferenciál používají olej specifikace SAE 75W-85 API GL-5, vždy necelý litr. Mezinápravová spojka používá olej Shell TF0870 (necelý půllitr). Dvouspojkový automat tu má suché spojky, v ozubeném soukolí jsou necelé dva litry oleje SAE 70W API GL-4.

Manuál v předokolce je nejméně riziková verze. Pokud nutně potřebujete čtyřkolku nebo automat, nezakazujeme je. Myslete ale na to, že pohon všech kol potřebuje extra údržbu a připlatíte si u pumpy. A to samé platí pro automat, i když tady je vlastně docela spolehlivý.
O modernizovaném motoru se zatím žádné katastrofické historky nešíří a vypadá spolehlivě. To samé platí o dvouspojkovém automatu, i když tam bude nesmírně záležet na režimu, v jakém se auto provozuje. U verze s manuálem a předním pohonem ale nemusíte rozvodovku, zadní diferenciál a sadu spojek v automatu řešit, takže bude o několik starostí méně. Nicméně u některých městských SUV se může stát, že klasická spojka už bude „načatá“. Zase ale záleží, kdo a jak s autem jezdil.
V servisních datech u modelu Tucson čtvrté generace svítí jen devět různých svolávacích akcí, servisní akce tu žádné nejsou, ani aktuální problémy, s nimiž by se servisy musely vypořádávat. Auta navíc ještě bývají v záruce (u Hyundai až pět let). Je ale potřeba ověřit, jestli se kupovaného auta záruka pořád týká. Výrobce to podmiňuje dodržováním servisního plánu, takže pozor na prošvihnutý servis nebo neznačkovou servisní historii mimo oficiální dílny.
Tucson je ještě moc mladý na to, aby se ho týkaly obvyklé projevy starých aut, tedy koroze podvozkových dílů, unavená těsnění, pronikání vlhkosti a selhávání elektroniky. Navíc s tímto korejské značky v posledních letech problémy nemají. Když je to pak podpořeno prodlouženou zárukou, není divu, že si tato auta nejen dobře drží cenu, ale jsou to celkově slušné ojetiny. Prověřené auto s historií bude vždycky rozumná a dobrá koupě.
Celkové hodnocení: Ojetý Hyundai Tucson 1.6 TGDI
Tucson čtvrté generace je klasické moderní SUV a nutno říci, že jezdí docela dobře. Přeplňovaná šestnáctistovka má příjemnou dynamiku, spotřeba se dá udržet v rozumných mezích a v předokolce s manuálem tu nemáte servisní rizika spojená s pohony všech kol a automatickými převodovkami. Nebýt protivných drobností, které řidiče umí vytáčet do běla (pípání, „asistenti“, dotykové displeje…), bylo by tohle fajn auto. Ve své třídě patří Tucson k tomu nejlepšímu, a pokud chcete mladé, moderní a málo ojeté SUV, které je ještě v záruce, měli byste právě tenhle model a tuto verzi zařadit na přední místa svého výběru.
Co máme rádi
Slušně jezdící SUV s dobrým motorem
S manuálem a předokolkou nízká rizikovost
Pěkná dynamika a rozumná spotřeba (kolem 7 l/100 km)
Spolehlivost podpořená dlouhou zárukou
Co nás vytáčí
Diskutabilní design exteriéru i interiéru
Dotykové ovládání klimatizace přes displej
Auto si myslí, že řidič je nesvéprávný idiot a musí na něj furt pípat
Diesel je už velice rizikový a nedává moc smyslu