Hlavní obsah

Nejlepší malá ojetá SUV aneb Kamiq a ti ostatní: Některým značkám se vyhněte úplně, jinde pozor na ten správný motor

Foto: Škoda Auto
10:02
10:02

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Móda kategorie SUV dala vzniknout spoustě podivných aut, která nejsou praktičtější než klasický hatchback, ale zase jezdí hůř, víc žerou a jsou o podstatný balík peněz dražší - jak při nákupu, tak i v servisu. Vaše peníze, vaše volba.

Článek

Na SUV můžeme mít různé názory. Autor je třeba moc rád nemá. Ale až mu bude přes padesát a budou ho bolet záda, třeba ten názor změní. Malá SUV jsou velmi oblíbená i v bazarech, tak se pojďme podívat na modely, o nichž má smysl uvažovat. Než začnete vykřikovat, kde jsou francouzské crossovery od Peugeotu a Citroenu a příbuzné Opely, tak je potřeba napsat si jedno - ten hojně rozšířený tříválec 1.2 Puretech nekupujte. Je to rizikový průšvihář.

My se teď totiž podíváme na auta, která mají povětšinou dobré motory bez velkých rizik. Ale zas myslete na to, že spousta těchto aut pochází z operativních leasingů, kde se základní servis moc neřeší – respektive se důležité úkony delegují až na dalšího kupce. A variabilní servisní intervaly s nataženým olejovým servisem jsou pro moderní auta trápená v městském provozu smrt. Čím dříve začnete olej měnit včas, tím lépe.

Suzuki Vitara

Foto: Dalibor Žák

Vitara může mít i čtyřkolku a pod kapotou jsou spolehlivé benzinové motory. Jenom diesel bychom nechali být, u toho je rizik až moc. Tohle auto také moc pěkně jezdí.

Pokud nechce nic vymýšlet a požadujete hlavně spolehlivou techniku, kupte si Suzuki Vitara. Od 200 do 300 000 Kč jich je docela dost, od 350 tisíc Kč můžete mít i málo jeté kusy (do 50 000 km) se zajímavějšími motory. Na kratší trasy berte 1.6 VVT s nepřímým vstřikováním a prakticky nezničitelnou technikou, na delší výlety klidně kupte spolehlivý motor 1.4 BoosterJet. Jede parádně, a pokud ho neutrápíte na krátkých trasách, vydrží.

Přestavbě na LPG bychom se ale s vidinou dražších oprav hlavy motoru po vyšším nájezdu vyhnuli. Vitara by také měla mít kompletní servisní historii. Bylo tu několik svolávacích a servisních akcí, tak ať máte jistotu, že se vše vyřešilo během záruk. Servisní plán je tu celkem jednoduchý a přísný. Olej měňte po roce nebo 15 000 km, nejpozději po čtyřech letech nechte vyměnit svíčky a olej v převodovce, u čtyřkolek také v diferenciálu.

Ford Puma

Foto: Ford ČR / Kryštof Antůšek

Litrového tříválce se tu už nebojte. Je vylepšený s řetězovými rozvody. Berte ale starší verzi bez hybridu.

Zajímavé auto je i Ford Puma. Nabízí pěkné jízdní vlastnosti, ale je to spíše stylovka než praktické auto. Koupíte ho od nějakých 350 tisíc Kč (je i pár levnějších), vozy s nižšími nájezdy se dají koupit poměrně výhodně. Dieselu bychom se vyhnuli, stejně jich je v inzerci málo a moc u pumpy neušetříte (a v servisu si připlatíte). Výhodou Pumy bývá poměrně bohatá výbava většiny ojetin.

Motory jsou tu už vylepšené, takže tříválec 1.0 EcoBoost má již řetězový rozvod a odolnější konstrukci. Pokud ale jezdíte často krátké trasy, zkraťte interval výměny oleje, klidně na 10 000 km maximálně. Patnáctistovka EcoBoost má hezké parametry a dokonce duální vstřikování, takže snad nebude karbonovat vůbec. Platí pořád to samé co všude - opatrný výběr, kontrola původu, servisní historie a preventivní údržba věcí, o nichž není v plánu údržby ani slovo (převodovky…).

Honda HR-V

Foto: Dalibor Žák

Ojetá Honda HR-V umí být spolehlivé auto bez velkých servisních nároků. Pozor ale na servisní historii a nevynechávejte důležité úkony.

V bazarech se dá výhodně sehnat i tahle Honda HR-V. Klidně ji můžete mít za 160 tisíc, i když méně jeté kusy budou tak za 240 tisíc Kč a víc. Vozů s nízkým nájezdem pod 100 000 km už je velmi málo, ale udržovaných aut se nebojte. „Orazítkované“ vozy můžou mít natočeno víc. Pokud je servisní historie úplná, kupujte. Zajímavý může být i diesel 1,6 l, který tu ještě neměl AdBlue a už má podstatně spolehlivější částicový filtr (maximálně zazlobí jeho čidlo tlaku). S cenou 49 451 Kč za originální filtr ale asi raději sáhnete po benzínu.

Pozor na to - některé verze nemají vůbec indikátor servisního intervalu, tak ať mají úplnou historii. Motor 1.5 i-VTEC sice umí být spolehlivý, ale potřebuje variabilní provoz (kvůli přímému vstřikování), včasný olejový servis a také stále bohužel hlídání ventilových vůlí. Oturbená verze patnáctistovky jede už moc pěkně (a ani nežere jak prokopnutá), ale také umí karbonovat při nevhodném jízdním režimu. V automatu CVT pamatujte na pravidelné výměny oleje klidně už po třech letech.

Toyota C-HR

Foto: Dalibor Žák

Kdo chce praktičnost, koupí si spíše Corollu. Ale C-HR má také spolehlivou techniku a hlavně skvělé a úsporné hybridy. Do města je 1.8 HSD ideální.

C-HR je podobná stylovka jako Puma, takže neklade praktičnost na první místo. V testu jsme našli i pár protivností, ale celkově je to solidní auto s vysokou provozní spolehlivostí a minimem technických rizik. Ojetá Toyota C-HR se dá koupit od asi 270 tisíc Kč, vozy s nájezdy do 50 000 km bývají zhruba za 350 tisíc a víc. První generace je ještě jen s pohonem předních kol, ale to do města stačí.

Toyota vsadila na osvědčené pohony. Na denní službu je nejlepší hybrid 1.8 HSD, který je skvělý do města a na dojíždění. S běžnou údržbou najede klidně přes půl milionu kilometrů. Dvoulitrový hybrid je možná zbytečný luxus, ale auto s ním jede parádně. Řidiči, kteří jezdí mimo město, ale ne denně a občas jim auto bude dlouho bez hnutí stát, by měli dát přednost motoru 1.2 Turbo – je spolehlivý a nemá složitý hybridní pohon, jehož baterii dlouhá odstávka nesvědčí. Servisní plán je klasický - rok nebo 15 000 km, svíčky po čtyřech letech, každých šest let výměna oleje v převodovce. U hybridu si nechte každý rok v rámci prohlídky prodloužit záruku na pohon.

Škoda Kamiq (a příbuzní)

Foto: Škoda Auto

Co platí pro Kamiqa, to platí i pro koncernové příbuzné na platformě MQB A0 se stejnými motory. Kamiq je slušné a na poměry malých SUV i praktické auto.

Nástupce Roomsteru a Fabie Combi je už SUV, ale auto to špatné není. Na trhu je velký výběr a koupíte ho od 250 tisíc Kč. Auta s nájezdy do 50 000 km se dají koupit od 350 000 Kč. Dokonce může mít i diesel 1.6 TDI, ale ten už bychom asi nechali být. Benzinové motory jsou tu úsporné a spolehlivé, i když bez kvalitní údržby to nebude jen tak. Variabilní servisní plán zkraťte na rok nebo 15 000 km. A pokud jezdíte furt po městě a na krátkých trasách, klidně si nechte olej vyměnit po 10 000 km.

Benzinová patnáctistovka je slušný motor, ale připlatíte si (běžně 400 tisíc a víc za méně ojetá auta). Může tu být i s manuálem, což je jistější volba. Motor 1.0 TSI je lepší ve starší verzi (kód motoru začíná na písmena DK). Z testu Octavie víme, že i tříválec může být neskutečně dobrý a spolehlivý. Zkuste ho ale neutrápit jen ve městě. Opatrně s automatem DSG. V kolonách rychle odrovná spojky, a i když výměna není extrémně drahá (kolem 30 000 Kč ve značce i se servisem okolo), svěřte opravu jen specialistům. Garážový patlal bez nástrojů a diagnostiky napáchá více škody než užitku (a to platí i o řemenových rozvodech motorů TSI, které nemají pevný interval výměny). Pro koncernové příbuzné modely od VW a Seatu platí vlastně to samé co Kamiq.

Fiat 500X

Foto: Dalibor Žák

Fiat 500X dobře jezdí, může mít i čtyřkolku a rovněž i slušný diesel. Pozor jen na určité převodovky a servisní historii. Motor 1,4 l s turbem je na olejový servis velice citlivý.

Stylovka od Fiatu je překvapivě schopné a praktické auto, navíc ji můžete mít i ve čtyřkolce, což už v téhle kategorii není samozřejmost. Tohle auto budou milovat hlavně ti, kteří chtějí za každou cenu diesel. Jednotka 1.6 Multijet je totiž jeden z nejlepších motorů své kategorie. Měňte včas olej, tankujte kvalitní naftu a bude to fungovat.

Ojeté SUV Fiat 500X koupíte už klidně pod 200 000 Kč, ale málo jetá auta budou stát od 350 tisíc Kč nahoru. Ovšem u dieselu bychom se nebáli ani většího nájezdu, pokud je servisní historie transparentní. Atmosférická benzinová šestnáctistovka je bohužel dost vzácná, motor je to spolehlivý (i když se hodí spíše jen do města). Benzinová 1.4 Turbo chce výměny oleje nad rámec plánu (ideálně už po 10 000 km nejpozději), ale na to se dost často kašle. A pozor na devítistupňový automat, umí draze zlobit. Dvouspojka tu naopak funguje dobře.

Mini Countryman II

Foto: MINI

U Countrymanu si dejte pozor na celkový stav a servisní historii. První majitelé důležité servisní úkony delegují na další kupce. Čím méně bude mít Countryman najeto, tím lépe.

Zatímco prvního Countrymana koupíte už za 150 tisíc Kč, tato druhá generace se dá pořídit za stále slušných 300 tisíc korun. A můžete mít něco trochu jiného, stylového a s prémiovým nádechem (a taky s nádechem plísně, pokud autu smrdí klimatizace, takže pozor). Zatímco auta s maximálně 100 000 km se dají za 400 tisíc koupit, na ještě nižší nájezdy kolem 50 000 km už potřebujete hodně přes půl milionu. Inu, prémiovka… Auta s vysokým nájezdem a bez ověřitelné servisní historie nekupujte. Bude to past.

Technika je téměř shodná s BMW X1 druhé generace. Benzinové motory B38 (tříválec 1,5 l) a B48 (čtyřválec 2,0 l) jsou vlastně fajn - spolehlivé, silné a úsporné. Jen je nemučte výhradně ve městě, vyvenčete auto také na dálnici na delší trase. Diesely B37 (tříválec) a B47 (čtyřválec) nemají špatnou mechaniku, ale složité periferie zavání problémy. Umí mít také velmi brzy zahnojené sání sazemi. Opatrně se čtyřkolkou, je drahá na opravy. Naopak automaty jsou tu solidní, i když zcela bez rizik také nejsou. Celé auto ale potřebuje velice pečlivý servis, ideálně nad rámec oficiálního plánu (olej v motoru každý rok nebo po 15 000 km, olej v převodovce po čtyřech ledech). Čím dříve na opatrný servisní plán u specialisty přejdete, tím lépe.

A vás by nějaké z těchto malých SUV zajímalo? Hlasujte v přiložené anketě!

Které z těchto SUV byste si koupili?
Suzuki Vitara
48,1 %
Ford Puma
3,4 %
Honda HR-V
5 %
Toyota C-HR
9,4 %
Škoda Kamiq
25 %
Fiat 500X
6 %
Mini Countryman
3,1 %
Celkem hlasovalo 1097 čtenářů.
Související témata:
Načítám