Hlavní obsah

Ojetý Renault Arkana ukazuje, že na mladém a málo ojetém autě můžete hodně ušetřit. Opravdu hodně…

Foto: Oliver Žák
12:04
12:04

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Mladé a málo jeté vozy jsou lákavou cestou, jak si dopřát aktuální moderní auto za výhodnějších podmínek. Problémy s nimi nebývají a někdy mohou být pořád v záruce. Přesto důkladnou prohlídku auta nevynechávejte.

Článek

Zpravidla se věnujeme ojetinám, které už vyměnily pár majitelů a najely toho dost. Teď se ale zase podíváme na mladší auto, které nemá najeto ještě ani 30 000 km. Takové vozy jsou totiž v bazarech velice lákavé, neboť za sebou nemají vysoké nájezdy, nebývají unavené, ale přesto se dají koupit velice výhodně, klidně o třetinu levněji proti zcela novému vozu.

Samozřejmě jsou lidé, kteří prostě musí mít zcela nové auto. Ovšem kdo nebazíruje na nule na tachometru a klidně se smíří s modelem před faceliftem, může si za velice zajímavé peníze koupit téměř nové auto, někdy ještě stále v tovární záruce.

Renault jsme tu měli nedávno a původně tu místo Arkany mělo být něco jiného, ale než se podařilo zápůjčku zrealizovat, auto se prodalo. Ale protože jsou tyto moderní crossovery v oblibě, pojďme si renault ukázat a připomenout si důležité body, které si u takto málo jetých aut pohlídat.

O třetinu levnější než nové auto

Na test jsme si v Auto ESA z programu ojetých vozů Premium půjčili Renault Arkana s motorem 1.3 TCE o výkonu 103 kW s pohonem předních kol a automatickou převodovkou. Vůz českého původu z roku 2021 měl v době testu najeto jen 23 300 km a prodejce za něj chtěl 500 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Arkana s nájezdem do 30 000 km ukazuje, že na takto málo ojetém autě můžete hodně ušetřit. V tomto případě klidně 200 tisíc, pokud zcela nutně nepotřebujete auto s nulou na tachometru.

V aktuální inzerci je zatím jen asi sedmdesát ojetých Renaultů Arkana, ale nabídka se postupně rozšiřuje. Nejdostupnější kusy už spadly pod 400 000 Kč, ale mívají hodně najeto, už přes 100 000 km. Auta do 30 000 km začínají u půl milionu a testovaný vůz patří k nejdostupnějším u nás.

SUV Arkana koupíte už jen s benzínovým nebo hybridním pohonem a vždy s automatem a pohonem předních kol. Buď můžete mít třináctistovku ve verzích o výkonu 103 nebo 118 kW, nebo hybrid s atmosférickou šestnáctistovkou a dvěma elektromotory o systémovém výkonu 105 kW.

A jak si Renault Arkana stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Renault Arkana patří do segmentu kompaktních SUV-kupé a oslovuje především zákazníky, kteří vyžadují vyšší světlou výšku a dominantní siluetu, avšak bez kompromisů v  manévrovatelnosti v městském provozu. Z hlediska cílové skupiny nachází Arkana uplatnění jak u jednotlivců, tak u rodin preferujících spojení výrazného designu s praktickými aspekty SUV. Prostorový koncept interiéru a variabilita zavazadlového prostoru odpovídají požadavkům aktivních uživatelů – od víkendových výletů až po každodenní dojíždění. Pohonné jednotky nabízejí vyvážený poměr mezi dynamikou a spotřebou. V kombinaci s automatickou převodovkou zajišťují komfortní chování jak v městském provozu, tak při dálničních přesunech. Na sekundárním trhu představuje Arkana zajímavou příležitost. Aktuální nabídka se vyznačuje průměrným stářím kolem tří let a nízkými kilometry, což odpovídá typickému profilu vozů z prvního vlastnictví. Mladé ojetiny tohoto typu, zejména v rámci programu Auto ESA Premium, nabízejí podstatnou cenovou výhodu proti novým vozům při zachování vysokého technického standardu. Každý vůz prochází komplexní předprodejní přípravou zahrnující technickou diagnostiku i právní audit, což eliminuje rizika spojená s nákupem ojetého vozu. Arkana z programu Auto Esa Premium tak představuje racionální volbu pro klientelu hledající optimální kombinaci stylu, funkčnosti a ekonomické efektivity nákupu.“

Octavia na chůdách?

Arkana je klasický moderní crossover, který využívá osvědčenou plaformu CMF-B společnou třeba s modelem Clio a Captur. Přesto je Arkana o dost větší než Clio a překonává rozměry i model Mégane (ten má větší platformu CMF-C). Mégane je dlouhý 4 358 mm, široký 2 058 mm a má rozvor 2 669 mm. Model Arkana má rozvor dokonce 2 720 mm a je dlouhý 4 568 mm při šířce 2 034 mm. Mégane je ale lehčí (s tímto motorem a převodovkou 1 287 kg), Arkana váží 1 336 kg. Captur na stejné platformě jako Arkana je dokonce ještě těžší (1 368 kg).

Foto: Dalibor Žák

Profil a velikost karoserie trochu připomíná Octavii, ale auto je samozřejmě o kus zvednuté. Kdo potřebuje místo vzadu, bude se mu Arkana líbit.

Nutno říci, že v modelu Arkana je místa dost, a to i vzadu. Auto působí zhruba jako liftback Octavia na chůdách. Nemáte pocit, že sedíte v zavalitém SUV, ale spoustě lidem se bude ta vyvýšená pozice za volantem líbit. Interiér je velice podobný Capturu včetně místy dost laciných materiálů a bohužel toho katastrofálního infotainmentu. Ten je pomalý, po nastartování se načítá snad tři čtvrtě minuty.

„Fuj! Co to je? Vždyť to vypadá jako nějaký laciný tablet za dvě stovky z Temu,“ prohlásil můj syn, když si do auta sednul. Lépe to asi zhodnotit nešlo. Zase mi to připomnělo, že tohle jsou přesně ty věci, které mě na moderních autech příšerně štvou. Nedodělaný kus laciného displeje, jehož službu by kdejaký levný mobil zastoupil lépe, ať už jde o navigaci nebo přehrávání hudby.

Foto: Dalibor Žák

Interiér je ve větší míře převzatý z modelu Captur. Špatný není a základní ergonomie je v pořádku. Hrůza je ale ten na výšku postavený laciný pomalý tablet z Temu.

Protože když přes tuhle dotykovou hrůzu hodíte nějaký hadr a přežijete, že u každého dálničního sjezdu na vás auto zahuláká „POZOR! ÚSEK S DÁLNIČNÍM POPLATKEM“ tak hlasitě, že nadskočíte a leknutím strhnete řízení do příkopu, je jinak Arkana vlastně fajn. Velké otočné ovladače klimatizace jsou super, stejně tak základní rozvržení ergonomie řidiče. V autě se příjemně sedí a hezky se řídí. Chybí mi jen tlačítko na ovládání hlasitosti hudby, stejně jako v ostatních renaultech s tímto systémem.

Jinak si tu na nic stěžovat nemůžu (snad jen na funkci klimatizace v plně automatickém režimu - fouká moc a jen na nohy). Motor je tichý, příjemný a dostatečně výkonný, aby s ním ani dálniční cesty nebyly utrpení. Sice ho poslední emisní normy uškrtily zase o kousek a v Arkaně se táhne s pořádným pupkem sádla navíc, ale na běžné cesty to stačí a auto se nezadýchává, ani když ho naložíte.

Naměřené hodnoty zrychlení: Renault Arkana 1.3 TCE EDC
0-50 km/h3,01 s
0-100 km/h8,66 s
50-90 km/h4,28 s
50-90 km/h na 3. st.4,28 s
80-130 km/h8,25 s
80-130 km/h na 4. st.8,83 s

Dvouspojkový automat je spíše plynulý a pohodlný, při rychlých změnách trochu zmatkuje, ale jinak vás nijak prudit nebude. Je hezké, že si lze pádlem pod volantem ťuknout požadovanou rychlost, aniž byste nejprve museli přepínat převodovku do manuálního režimu. Pro to je potřeba pádlo podržet. V manuálním režimu převodovky se pak s Arkanou docela hezky svezete.

Foto: Dalibor Žák

Tato Arkana má sice LED světla, ale ne adaptivní a s automatickým nastavením sklonu. Svítí slušně, ale když auto naložíte, nezapomeňte si světla sklopit, ať neoslňujete.

Podvozek je logicky trochu tvrdší, aby se přizvednutý crossover nekymácel jako lodička na rozbouřené vodě. Ale spíše začnete při ostřejší jízdě na horším povrchu vnímat lacinější konstrukci zadní nápravy, která začne poskakovat jako koza. Na hladkém asfaltu, kterého tady kolem Kladna moc nemáme, ale jezdí Arkana ukázněně a umí se o kola pořádně opřít. Tyto renaulty vážně slušně jezdí a já osobně je mám mnohem radši než třeba soudobé peugeoty. Kdybych měl pistoli u hlavy a musel si koupit nějaké současné francouzské auto, byl by to spíše Renault.

Motor je fajn, zlobit můžou věci okolo

Pokud jde o techniku pod kapotou, tak vás tu žádný velký strašák nečeká. Třináctistovka TCE je povedený motor a zatím se o něm žádné špatné zprávy nešíří. Rychle se ohřívá, podařilo se eliminovat problém ředění oleje benzínem (leda byste jezdili každý den jen asi dva kilometry za roh), rozvodový řetěz má spolehlivý a nezlobí ani jeho periferie. Pokud budete včas měnit olej a jezdit také mimo město, problémy mít nebudete.

Foto: Dalibor Žák

Motor 1.3 TCE je podle všeho skvělý. Problémy s ním nejsou a i ve velké Arkaně zvládne jezdit za 6 až 7 l/100 km v běžném provozu. Spíše mohou zazlobit věci okolo, třeba baterie.

Servisní intervaly si auto hlídá a podle cílového trhu je základní interval s prohlídkou a výměnou oleje buď roční, nebo dvouletý, vždy s limitem 30 000 km. V motoru je 5,5 litru oleje SAE 0W-20, který plní normu Renault RN17 FE. Nezdegraduje tak rychle, ale určitě bychom výměny nepodceňovali a více než 20 000 km/1 rok na olej nenajížděli.

Větší servis je až po čtyřech letech nebo 60 000 km, kdy se vedle filtru sání mění ještě zapalovací svíčky. Po pěti letech (nebo 150 000 km) se má vyměnit chladící kapalina a po šesti letech (nebo 120 000 km) pomocný řemen pohonu příslušenství a hlavně také olej ve dvouspojkové převodovce. Automat DCT300 (u Renaultu značený jako DW5) s dvojitou spojkou je od firmy Getrag a jsou v něm čtyři litry oleje (ten má plnit normu Renault DW5). Celkově umí být tento automat spolehlivý s dlouhou životností spojek (klidně i 300 000 km), ale jejich sada stojí v originále 57 292 Kč, což není zrovna málo. Takže olejový servis převodovky určitě nezanedbejte.

Foto: Dalibor Žák

Automat EDC je od firmy Getrag a najdete ho třeba i ve fordech a BMW. Potřebuje nejpozději po šesti letech vyměnit olej v systému mokrých spojek. Kdo jezdí víc, ať to udělá dříve.

V rámci servisních akcí se řeší jen drnčení z předních dveří, za což může chybná montáž jejich panelu a obložení. Vloží se tam tlumící páska. Občas se objevuje vadný software jednotky bezklíčového přístupu, který způsobuje rychlé vybíjení baterie. Někdy se stane, že nejde nastartovat, motor zhasne a vypne se veškerá elektronika včetně palubního infotainmentu. To bývá vadný snímač inteligentního dobíjení IBS, stojí necelé dva tisíce. Ovšem můžete kvůli tomu zůstat stát nepojízdní u krajnice. Pozor také na dvě svolávačky, které se týkaly posilovače řízení. Ověřte, jestli se kupovaného auta něco týkalo a bylo to už udělané.

Co si pohlídat u mladých a málo ojetých aut

  • Slibuje prodejce, že je auto ještě v záruce? Ověřte, zde je to pravda.
  • Zkontrolujte servisní historii a zda byly provedeny svolávací a servisní akce
  • Pozor na přirezlé brzdy, pokud auto dlouho stojí
  • Nepodceňujte kontrolu technického stavu
  • Zkontrolujte karoserii a skla, hledejte nadměrné poškození a opotřebení
  • Hlavně u SUV prohlédněte podvozek a hledejte poškození z terénu
  • Stav a stáří pneumatik napoví, zda sedí kilometry (hlavně u dovozů)

Jelikož před sebou máme auto s poměrně malým nájezdem, nemělo by tu nic hrozit. Jen si pohlídejte, ať mají taková auta pečlivě vedenou servisní historii a neprošvihla prohlídku s výměnou oleje třeba o rok. Ono by se nemělo stát nic hrozného, ale pokud mělo auto prodlouženou záruku, je riziko, že už nebude platit.

U mladých aut s nízkými nájezdy se také jen výjimečně setkáte s vůlemi na podvozku a nepřesným řízením, ale podívejte se pod auto, jestli tu nejsou stopy po výletu mimo silnici. Arkana je sice SUV, ale vyloženě do terénu není a snadno se dole něco poškodí o kámen nebo kládu. U déle odstavených aut je běžná koroze brzd. Většinou stačí párkrát intenzivně zabrzdit, ale rozsáhlá koroze může kotouče a destičky nevratně poškodit. Zkrátka, ani prohlídku mladých aut s nájezdy do 30 000 km nepodceňujte. Tím spíše, že za takové auto dáváte dost peněz.

Celkové hodnocení: Ojetý Renault Arkana 1.3 TCE

Benzínová třináctistovka TCE je povedený motor a proti svému předchůdci se zdá jako velice spolehlivá. Sice se u soudobých renaultů pár drobností musí řešit v rámci svolávacích a servisních akcí, ale tak to je s novými auty vždycky, zejména pokud jde o jejich software. Mechanika pohonu je tady naštěstí v pořádku. Navíc Arkana slušně jezdí a má prostorný interiér. Jestli se vám líbí, ale nové auto za minimálně 700 tisíc je na vás už prostě moc drahé, zvažte podobně málo ojetou mladou bazarovku. Může být o třetinu levnější, stále v záruce a o ten pocit z prakticky nového auta nepřijdete.

Co máme rádi

  • Slušně jezdící crossover s prostorným interiérem
  • Proti zcela novému vozu rozumné ceny mladých ojetin
  • Příjemný a spolehlivý motor 1.3 TCE
  • Protivní „asistenti“ zůstávají vypnutí

Co nás vytáčí

  • Omezená nabídka motorizací
  • S manuálem ho nekoupíte
  • Laciný a pomalý infotainment
  • Adaptivní tempomat nejde přepnout do pasivní funkce
Načítám