Článek
O problémech s motory a elektronikou Renaultu Laguna se toho napovídalo už dost. Jenže všechno se týká druhé generace, jež byla ve výrobě v letech 2001-2008. Nástupce, o kterém dnes bude řeč, se snažil veškeré potíže napravit a nutno říci, že se to Renaultu podařilo.
Jenže důvěra zákazníků se zpět získává velice těžko, o čemž se přesvědčila třeba i Alfa Romeo. Laguna III měla navíc tu smůlu, že se její příchod k prodejcům kryl s nástupem hospodářské recese. Aby toho nebylo málo, na evropský trh začaly proudit nejen značně vylepšené modely konkurenčních korejských automobilek, ale také se chutě zákazníků začaly ubírat k jiným segmentům, především k SUV.
Laguna III skončila před deseti lety a nejstarším autům už bude brzo osmnáct let. Přesto tento opomíjený francouzský vůz segmentu D zůstává tajným bazarovým tipem pro lidi, kteří chtějí slušné spolehlivé vozidlo, ale mají omezený rozpočet. Jen je potřeba vybrat správný motor. A mimochodem - není pravda, že Laguna nemá nástupce. V segmentu D koupíte moderní Renault Talisman a to je také velice atraktivní bazarovka.
Nejlepší ojetina pod 150 tisíc Kč?
Na test jsme si v Auto ESA půjčili Renault Laguna třetí generace s benzinovým motorem 2.0 16V o výkonu 103 kW s šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Vůz z roku 2012 měl v době testu najeto jen 128 000 km a prodejce za něj chtěl 145 000 Kč.

Ojetá Laguna se dá koupit za třicet tisíc, ale slušná auta budou stát pořád kolem 100 000 Kč. Testovaný vůz patří k nejdražším, ale má málo najeto a hlavně je v prakticky bezrizikovém provedení.
Laguny začínají být v inzerci stále vzácnější a některé bazary už se jim spíše vyhýbají, takže musíte pátrat i v soukromé inzerci. Jenže tam najdete hlavně auta, která už bazar odmítl vykoupit, často kvůli pochybné historii, chybějící dokumentaci a technickému stavu. Aktuálně je tak v inzerci na webu Sauto.cz jen kolem čtyř desítek vozů a nejlevnější pojízdné se dají koupit od zhruba padesáti tisíc korun.
Laguna má pod kapotou nejčastěji diesel a manuál. Kolem 100 000 Kč je docela dost atraktivních aut s hezkou výbavou a zajímavou motorizací. Občas narazíte na milý čtyřválec 2.0 Turbo, sehnat se dá pořád i šestiválec 3,5 l, dokonce ve verzi Coupé. Naftový šestiválec na webu Sauto v nabídce aktuálně není.
A jak si Laguna stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA. „Renault Laguna třetí generace je na trhu ojetin často neprávem opomíjený vůz. Zvláště s benzinovým atmosférickým dvoulitrem, který má kořeny u Nissanu, představuje velmi spolehlivou a na provoz příjemnou volbu. Zatímco většina lagun třetí generace, a stejně tak nejprodávanější alternativy z těchto let - Octavia a Mondeo - mají pod kapotou diesel, absence složitých systémů u tohoto motoru snižuje riziko drahých oprav. Pro zájemce o Lagunu III, kteří nejezdí extrémní porce kilometrů, je benzinový dvoulitr ideálním řešením. Při koupi dobře udržovaného kusu s tímto motorem získáte komfortní a trvanlivý vůz za rozumné peníze. V Auto ESA navíc důkladně prověřujeme technický stav každého automobilu, abyste měli jistotu dobré koupě. Pořízení tohoto vozu navíc usnadňují flexibilní možnosti financování s individuálním nastavením splátek.“
Laguna není tak špatná, jak jste si přečetli
Leckdo by mohl říci, že Laguna už je „starej pekáč“. Jenže tak špatné to s ní zase není a stále se dá úplně normálně používat. Díky absenci protivných, dnes povinných „euronesmyslů“, vůbec řidiče neobtěžuje. Na rozdíl od kdejakého uniformního moderního auta. Že před každou jízdou nemusíte vypínat zdlouhavým proklikáváním přes zpomalený zamrzající dotykový infotainment „asistenta“ bdělosti, udržování v pruhu, stop-start, rozpoznávání značek a varování o překročení rychlosti byť jen o 1 km/h, konzervativně pojatého řidiče velmi potěší.

Laguna potěší celkem kvalitním interiérem. Škoda, že se nedá sedět níže, ale aspoň auto řidiče nijak neobtěžuje. Komfort je ucházející.

Laguna se řadí do segmentu D, prostorná je ale zhruba jako Octavia II. I karoserií liftback Octavii dost připomíná.
V Laguně vždycky bylo docela dost místa a karosářská verze liftback je praktická a použitelná. Ani s komfortem to není špatné, a pokud má auto podvozek v dobrém stavu a slušné pneumatiky, příjemně se řídí. Ve srovnání třeba s Mondeem to sice Laguna bude mít těžké, ale zájemce o ojeté auto bude spíše řešit spolehlivost a provozní náklady než rychlosti, jakých může dosahovat v zatáčce, a jak ho bude auto bavit. Tady k „zábavě“ stačí to, když vůz každé ráno nastartuje, odveze vás do práce a nic po vás chtít nebude.

Asi nejčastějším problémem v lagunách je jen nefunkční klimatizace. Ne vždy to vyřeší pouhé doplnění média, chyba může být i jinde.
A nutno říci, že i když atmosférický dvoulitr není žádný trhač asfaltu, na Lagunu stačí. Má možná až zbytečně krátké převody, protože Laguna není vyloženě obézní automobil a třeba šestka by klidně mohla být delší pro větší akustickou pohodu na dálnici a také nižší reálnou spotřebu. Ta se pohybuje spíše kolem celkem vysokých devíti litrů na 100 km, když jezdíte i ve městě a na dálnici. Kdo ale bude jezdit třeba jen kolem 10 000 km ročně, asi ho trochu vyšší spotřeba zas tak moc trápit nebude.

U ojetin se řeší především spolehlivost, provozní náklady a praktičnost. Laguna špatně nejezdí, jen už je na ní vidět věk. Ale vadí to? Asi ne.
Motor je příjemný, kultivovaný a plynulý. Samozřejmě je potřeba podřadit a motor vytočit, aby se auto pohnulo kupředu, ale jak můžete vidět v přiložené tabulce naměřeného zrychlení, není Laguna zoufale pomalá, už právě díky těm krátkým převodům. Šestka klidně pobere zrychlení „od cedule“ z 50 km/h. Jen to bude chvíli trvat, takže si spíše podřadíte aspoň na čtyřku.
Renault Laguna III 2.0 16V: naměřené zrychlení | |
---|---|
0-50 km/h | 3,72 s |
0-100 km/h | 10,78 s |
50-90 km/h na 3. st. | 6,57 s |
50-90 km/h na 4. st. | 8,48 s |
50-90 km/h na 5. st. | 11,02 s |
80-130 km/h na 4. st. | 11,01 s |
80-130 km/h na 5. st. | 15,16 s |
V inzerci se běžně vyskytují auta v zoufalém stavu (a také obvykle s obrovským nájezdem), ovšem testovaná Laguna ukazuje, že i bez nijak speciální péče může zůstat celkem pěkná. Materiály jsou kvalitní a všechny přepínače fungují. Tato generace už na protivné závady s elektroinstalací prakticky vůbec netrpí (snad kromě občasných závad zámků). Jen palubní „infotainment“ vyžaduje dost trpělivosti a zvykání. Překvapí také, že už i v tomto voze je přípojka na USB, která například v mnoha dobových volkswagenech a škodovkách pořád chyběla.
Motor téměř bez starostí
Benzinový čtyřválec M4R je jednotka vyvinutá společně s Nissanem (motor MR20DE), a i když se na ní dlouhodobé týrání a naprosté ignorování servisních zásad může projevit negativně (spotřeba oleje, poškozená ojniční ložiska a vačky, vydřené válce), umí to být slušný a bezproblémový motor. Rozvodový řetěz tu běžně vydrží daleko za 200 000 km a snad jediným známým problémem je kolísání volnoběžných otáček kvůli zanesené škrticí klapce. Pozor také na přehřátí motoru, může se zkroutit hlava. Poškozené katalyzátory jsou spíše důsledkem dlouhodobého provozu vozu s vysokou spotřebou oleje.

Jedinou servisní nepříjemností je nutnost hlídat ventilové vůle. Jinak je motor M4R v Laguně nenáročný, zbaští jakékoli palivo a ani není moc vybíravý ohledně oleje.
Standardní servisní plán velí jezdit na prohlídku a výměnu oleje po roce nebo maximálně 20 000 km (před rokem 2010 to bylo až 30 000 km). Po třech letech nebo 60 000 km se mění zapalovací svíčky (velký pozor na správný typ NGK PLZKAR6A se vzdáleností elektrod 1,1 mm a utahovací moment!), chladicí kapalina se mění po 120 000 km nebo čtyřech letech. Po čtyřech letech by se měl měnit také pomocný řemen pohonu příslušenství s napínací a vodicí kladkou.
Ventilové vůle tu nemají pevně stanovený interval kontroly, takže se spíše hodnotí poslechem. Za studena by měla být vůle 0,30 mm +/- 0,04 mm na sání a 0,33 mm +/- 0,04 mm u výfuku. Bohužel je tu vymezení vůle pracnější a dražší, neboť se to nedělá jednoduše šroubky, ale musí se vyměnit celé zdvihátko a podložka. Dlouhodobě provozované „klepající“ motory mohou mít pak poškozená sedla ventilů, určitě je potřeba prvotní projevy hlučnějších ventilů hned řešit. Pokud je auto jinak slušné a má šanci ještě několik let vydržet, udělejte to. Pak máte na dalších deset let klid.

Nebojte se ohnout pod vůz a pořádně prověřit spodek. Laguny sice nereznou před očima, ale jakmile auto někdo neopatrností poškodí nebo má za sebou špatně opravenou nehodu, už může začít ošklivě reznout.
V motoru je jen 4,4 l oleje, který by měl vyhovovat tovární normě RN0700. Dovoleny jsou specifikace SAE 0W-30 až 10W-40. Kdo chce jezdit hodně (třeba 20 000 km ročně), měl by zvážit zkrácení olejového intervalu na 10 000 km. Určitě nic nezkazíte výměnou oleje v manuální převodovce (2,0 l oleje SAE 75W-80 API GL-4+) po zhruba 90 000 km.
Ojetý Renault Laguna III: Běžné závady a problémy
Porucha klimatizace bez chybových kódů: Vadný snímač teploty výparníku
Nízký výkon klimatizace, uloží se chyby B1216 a 9216: Problém spojky kompresoru klimatizace a špatné ukostření příslušné elektroinstalace
Klimatizace nefunguje, uloží se chyba DF039: Vadný kondenzátor klimatizace
Klimatizace nechladí, nejsou uloženy chyby: Nejčastěji nedostatek chladicího média
Svítí hláška o poruše parkovací brzdy, uloží se chyby DF004, 50CA a 1.DEF: Vadná řídicí jednotka elektronické parkovací brzdy
Nelze spustit komunikaci s diagnostikou: Zpravidla jen chybný servisní postup, je potřeba zasunout přístupovou kartu do čtečky a držet aspoň 10 sekund startovací tlačítko
Rozsvítí se kontrolka ABS/ESP, uloží se chyba C0020: Vadná řídicí jednotka ABS/ESP
Auto se zamkne hned po odemčení, v paměti se uloží chyby A8440 a A8441: Vadný motor centrálního zamykání (nejčastěji ve dveřích řidiče)
Vyšisovaná a zažloutlá světla
Popraskaná umělá „kůže“ na sedadlech
Často velmi vysoké nájezdy (diesely běžně přes 300 000 km) kombinované se zanedbanou údržbou
Podvozek Laguny není špatný a výhodou této obyčejné verze je absence natáčení zadní nápravy. Ne snad, že by to u renaultů vždycky zlobilo, ale je to složitost navíc a čím méně toho v autě je, tím méně se toho může pokazit. Na podvozku se vyskytovala běžně jen vadná pouzdra uložení tlumičů (byla na to servisní akce), celkově je zavěšení velice robustní. Pokud jsou použity kvalitní díly, vydrží. Po letech a kilometrech se asi už sem tam nějaký prasklý silentblok objeví, stejně tak tekoucí tlumiče nebo i poškozené pružiny. Laguna také potřebuje hlídat geometrii. Ale zas je šance, že investicí do opravy s použitím kvalitních dílů pak zas budete mít na dlouho klid.
Velice slušná je i antikorozní ochrana karoserie, i když strašně záleží na tom, kde auto jezdilo a jak o něj bylo postaráno. Už se vyskytují kusy s poškozenými prahy a reznoucími lemy blatníků. Výjimkou nejsou ani orezlé kapoty a hrany dveří. Je to hlavně o přístupu majitele a bohužel i ostatních uživatelů silnic. Sami určitě víte, jaké to je zaparkovat někde u obchoďáku v těch úzkých mezerách. Lidem je to prostě jedno a fláknou vám rohem do dveří. Za tohle by se mělo fackovat.
Celkové hodnocení: Ojetý Renault Laguna III 2.0 16V
Poslední Laguna s atmosférickým dvoulitrem je návrat do starých časů, kdy ještě auta byla poměrně skromná a hlavně nenáročná. A řidiče neobtěžovala. Zatímco diesel bude dnes velice rizikový a určitě náročnější na zacházení i údržbu, s atmosférickým benzinem vás moc starostí nečeká. Chce to jen pravidelný servis, benzin vůz zbaští jakýkoli. Ačkoli bychom určitě ukázali na soudobá auta, která lépe jezdí, není tato Laguna vůbec špatná volba pro někoho, kdo toho třeba tolik nenajede a diesel nebo přeplňovaný motor s přímým vstřikováním by pro něj byl až příliš velké riziko. Navzdory své neprávem špatné pověsti je Laguna III v této cenové relaci vlastně skvělý rodinný automobil.
Co máme rádi
- Jednoduchá a spolehlivá technika
- Zcela akceptovatelná dynamika motoru 2.0 16V
- Hodně auta za málo peněz
- Lepší podobný vůz pod 150 tisíc Kč těžko seženete
Co nás vytáčí
- Omezená nabídka slušných kusů na trhu
- V kombíku jsou prakticky jen s dieselem
- I spolehlivé verze už často vyžadují investice do oprav