Hlavní obsah

Deset nejčtenějších testů ojetin v roce 2021

Foto: Dalibor Žák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rozhodně se nedá říci, že by byl rok 2021 na trhu ojetin klidný. I desítka nejčtenějších testů ojetých aut na našem webu ukazuje, že vás zajímají trochu jiné věci, než jsme čekali. Třeba test škodovky není v TOP 10 ani jeden.

Článek

Ačkoli se nechceme sami plácat po ramenou, tak se vlastně v roce 2021 naplnilo to, co jsme před rokem předpovídali. Výběr na trhu ojetin byl o dost obtížnější, zdražila auta kategorie SUV, ročních a mladých ojetin byl (a stále je) akutní nedostatek a pěkné rodinné MPV se už prakticky nedá sehnat.

Opakuje se celý rok ta samá písnička: nejsou nová auta a některé oblíbené modely kvůli emisním pokutám a normám buď skokově zdražily o desítky procent, nebo je výrobce přestal zcela nabízet. Dochází tak k absurdním situacím, kterou pamatují lidé za hlubokého socialismu. Některé obyčejné ojetiny jsou dražší než nová auta. Jsou totiž k dispozici hned a nečeká se na ně dva roky.

V našich testech ojetých aut tak lze spatřit, co vás vlastně nejvíc zajímá. Vybrali jsme proto deset nejčtenějších testů za celý rok. Divíme se, že třeba škodovka mezi nimi není žádná. Za to jste si „vyklikali“ hned dva „poslední řidičské“ bavoráky, malou čtyřkolku, pár SUV a italsko-americké MPV.

1. místo: Subaru Forester

Foto: Dalibor Žák

Schopná čtyřkolka, slušná průchodnost terénem, praktičnost, bezpečnost a dobrý výhled z auta. Forester je opravdu SUV snů. A navíc je velmi spolehlivé

Skutečnost, že se jedná o nejčtenější test ojetého auta tohoto roku, jasně dokazuje, jak vás Forester zajímá. Škoda omezené nabídky na trhu ojetin, ale je to dáno i tím, že se slušný Forester vždycky prodá na doporučení a ani do inzerátu nemusí vůbec zamířit. V bazarech tak možná není Forester obvyklé auto, ale své kouzlo má a lepší SUV v téhle kategorii asi neseženete. Všechna ostatní podobně koncipovaná auta jsou ve srovnání s ním jen náhražky.

Čtvrtá generace Foresteru je opravdu skvělé auto a funguje tak, jak od poctivého SUV očekáváte. Nejen, že jezdí dobře na silnici, ale je i praktické a spolehlivé a nebojí se náročnějšího terénu. Rozhodně bychom nezatracovali diskutovaný diesel, který se zbavil dřívějších dětských nemocí a už s ním nebývají problémy. Pro řidiče, kteří jezdí krátké trasy, je tu navíc vždycky slušný benzinový dvoulitr. A koupit se dá i komicky rychlé turbo.

2. místo: BMW 335i

Foto: Dalibor Žák

Původně jsme očekávali průšvih, ale nakonec se z tohoto BMW vyklubalo tak pěkné auto, že jsme si ho sami museli koupit, než nám ho vyfoukne někdo jiný

Tohle auto je možná největší překvapení uplynulého roku. Původně jsme k němu přistupovali jako k ukázce toho, v jakém strašném stavu ojeté bavoráky bývají… Ale nakonec se z něj vyklubal bazarový zázrak. Vůbec nechápeme, jak tak pěkný kus, navíc v opravdu nadšenecké kombinaci se silným šestiválcem, manuálem a pohonem zadních kol, mohl v bazaru zůstat tak dlouho.

Výsledkem tak nebyla filipika proti ojetým bavorákům a jejich majitelům, ale redakční bitva o to, kdo si takové auto nakonec koupí. Vyhrál Dominik a já musel hledat dál. Stejně jsem chtěl spíše čtyřdveřový model a motor s atmosférickým sáním. Každopádně se ukázalo, že nemusí platit, že v bazarech končí jen zubožené kusy, které majitelé neprodají přes doporučení a klubové stránky. A také nás překvapilo, že se tenhle článek dostal na druhé místo.

3. místo: Suzuki Swift 4×4

Foto: Dalibor Žák

Malý „svišť“ se čtyřkolkou se v bahně, sněhu a štěrku cítí jako doma. Kdo nepotřebuje SUV a chce malé auto, je tohle na trhu asi ta nejlepší možnost

Swift je skvělé auto sám o sobě, i bez té čtyřkolky. Je spolehlivý, poměrně bytelný a servisně nenáročný. Verze s pohonem všech kol pak posouvá možnosti tohoto auta ještě dál a rozšiřuje jeho okruh zákazníků. Kdo prostě tu pojistku v pohonu všech kol potřebuje, ale nechce obří předraženou krabici s překomplikovanou technikou a spotřebou tanku, určitě najde ve Swiftu 4×4 spolehlivého parťáka. Podobných aut na trhu moc není a my se nedivíme, že ceny hezkých ojetých Swiftů vůbec nechtějí padat.

A také se nedivíme, že vás tohle auto tak zajímá a dostali jste Swift na třetí místo nejčtenějších testů ojetin. Tahle auta postupně z trhu mizí, protože nové modely kompaktních vozů už kvůli emisním normám pohon čtyř kol většinou nenabízí. A ne každý chce SUV. Současná Suzuki jsou tak posledními vozy, které ještě ve čtyřkolce koupíte. Rozhodně ale nejsou levné, takže trh ojetin zůstává pro šetřivé zájemce jedinou možností, kde relativně levně nakupovat.

4. místo: Dacia Logan I. generace

Foto: Dalibor Žák

První Logan v naprosto základní výbavě sice není zázrak komfortu, ale je to upřímné a levné auto. A pořád je to lepší než mastná tyč…

Tohle auto jsme si původně půjčili k testu jako kuriozitu, protože nemělo absolutně žádnou výbavu. Chyběla klimatizace, elektrická okna a dokonce i posilovač řízení. V letních vedrech jsme se tak opravdu zapotili. Ale vždycky je lepší jakékoli auto než závislost na nepružné a nekomfortní hromadné dopravě.

Dacie jsou ke všemu upřímná a vlastně spolehlivá auta. Testovaný Logan bude podle nás sloužit tak dlouho, dokud bude mít v nádrži benzin a v motoru nějaký olej. Jestli chce někdo náhradu za staré auto z 90. let, které mu definitivně dosloužilo, těžko najde za necelých padesát tisíc korun na trhu ojetin něco spolehlivějšího.

5. místo: Hyundai Tucson 1.6 GDI

Foto: Dalibor Žák

Testovaný Tucson nebyl ve zrovna šťastné motorizaci, ale jako ojetiny jsou to celkem slušná auta. Navíc mohou být ještě v záruce

Nástupce ix35 je po všech směrech lepší auto a je to i solidní ojetina. Auta s historií navíc mohou být ještě v záruce, což je příjemný bonus. V testu jsme ale měli trochu nešťastnou motorizaci, která je sotva dostatečná na hatchback i30, natož na SUV s o 200 kg vyšší hmotností a horší aerodynamikou. Ovšem se silným dieselem, automatem a čtyřkolkou je Tucson (a příbuzná Kia Sportage) opravdu povedené ojeté SUV.

Nabídka ojetin je na našem trhu docela slušná a vy se o tohle auto zajímáte, což dokazuje páté místo v čtenosti mezi testy ojetin. Než se ale do nákupu vrhnete po hlavě, tak je dobré se seznámit s cenovou politikou servisů Hyundai (a Kia). Některé specifické díly jsou za opravdu hodně prémiové ceny. Auta v záruce tak budou vždycky žádanější (ale také dražší).

6. místo: Abarth 500

Foto: Jan Majurník

Fiat 500 patří mezi nejhledanější stylovky. A krom toho, že je to opravdu roztomilé auto, je to vlastně velmi slušná a vcelku spolehlivá ojetina

„Hledáte ideální auto pro staré puberťáky, kteří neumí řídit a bojí se jezdit rychle? Prostě takové to dětské vozítko à la Toy Story, určené pro velké a (ne)dospělé muže? Zadržte, neztrácejte čas, našli jsme ho. Je malé, enormně zábavné, poslušné, ve znaku se mu vyjímá škorpion a jmenuje Abarth 500,“ psal kolega v úvodu tohoto testu.

Malý Fiat zůstává mezi nejoblíbenějšími stylovkami na trhu, a i když zrovna sportovní verze Abarth není vyloženě levná, patří mezi zajímavé alternativy k té šedi běžné konfekce. Ačkoli se ale takováto stylová auta kupují spíše srdcem, tak nás trochu překvapilo, že vás přesto zaujalo natolik, že jste ho dostali mezi desítku nejčtenějších testů ojetin. Inu, i stylové auto je potřeba koupit rozumně a zjistit si o něm důležité informace.

7. místo: Fiat Freemont

Foto: Dalibor Žák

Na trhu není moc sedmimístných aut, která by byla pohodlná, prostorná, dobře vybavená, spolehlivá a hlavně za rozumné peníze. Freemont ale tohle všechno nabízí

Tenhle test ojetiny jsme vám dlužili a museli jste si o něj napsat. A asi vás zaujal, protože i když je publikovaný teprve dva měsíce, tak se i přes to dostal mezi desítku nejčtenějších testů ojetých aut uplynulého roku. Po praktických plnohodnotných MPV bude jednou hlad, protože jak je automobilky nahrazují vozy SUV, nebudou mít početné rodiny do čeho přesednout.

Američané prostorná rodinná auta vždycky uměli a Fiat si od nich půjčil to nejlepší. Navíc to zkombinoval se svou spolehlivou technikou pod kapotou. Výsledek tohoto mezikontinentálního a mezikulturního křížení je vlastně velice dobrý, pokud potřebujete prostorné rodinné auto a na Multivan se stočeným tachometrem ten milion nemáte.

8. místo: Volkswagen Golf Sportsvan

Foto: Dalibor Žák

Uvnitř je více místa než v Tiguanu, ale nezabere na silnici (a v parkovacím stání) tolik místa, je levnější na pořízení a provoz a je i spolehlivější

O ojeté Volkswageny je zájem, a to i mezi našimi testy. Navíc povedená praktická MPV bude automobilka postupně stahovat z trhu a nahrazovat je ne tak praktickými SUV. Stane se tak to, co s ostatními zajímavými a slušnými MPV, nebudou. Možná je tak čas takové auto koupit teď, dokud za sebou nemá vražedný nájezd a deset různých majitelů.

Sportsvan sice není tak prostorný jako Sharan, ale představuje velice zajímavou volbu pro někoho, kdo nepotřebuje gigantický kufr a sedm sedaček a chce spíše více místa pro cestující. Technika z Golfu je tady spolehlivá, a i když jsme testovali slušný diesel, nebojte se ani velice dobrých motorů TSI.

9. místo: BMW 330i E90

Foto: Dalibor Žák

Tahle E90 je poslední klasické BMW v té tradiční verzi: atmosférický řadový šestiválec, pohon zadních kol a manuál. Museli jsme si ho koupit a zachránit pro další generace jako takové pojízdné muzeum. Měli bychom na to dostat od Ministerstva kultury nějakou dotaci…

Dva „redakční“ bavoráky mezi nejčtenějšími testy ojetých aut uplynulého roku? No, když myslíte… Ale co nám zbývá, když chceme nějaké slušné řidičské mechanické auto s pohonem zadních kol? V současné nabídce mnichovské značky si vybrat nemůžeme a jinde bohužel také moc ne.

A zřejmě to vidíte stejně, pokud takové auto sháníte. Řada 3 generace E90 je posledního svého druhu. V žádném dalším trojkovém BMW už atmosférický řadový šestiválec, manuální řazení a pohon zadních kol nekoupíte. Nezbývá, než tahle auta zachránit pro budoucí generace jako vzpomínku na dobu, kdy řízení auta ještě byla záslužná a hrdá činnost.

10. místo: Toyota Yaris II

Foto: Dalibor Žák

Ačkoli se všude můžeme dočíst, jak Češi bohatnou a jak jim rostou platy, tak o ojetiny do 100 000 Kč je pořád velký zájem. A pokud je to zároveň dobré a spolehlivé auto, jako třeba tenhle Yaris, je na úspěch zaděláno

Ojetiny do 100 000 Kč nemusí být jen vraky těsně před smrtí, které dalšímu majiteli přinesou pouze starosti a trápení. Zrovna Yaris druhé generace je auto, které má velmi spolehlivou techniku a minimální servisní nároky. Lze mít výhrady třeba k ergonomii a rozvržení interiéru, ale ke spolehlivosti a funkci auta nikoli.

V kategorii do 100 000 Kč těch opravdu spolehlivých a bezproblémových ojetin už tolik není. Ale v našem nepravidelném seriálu jsme si v uplynulém roce představili několik možností, že i v tomto relativně skromném rozpočtu se dá pár slušných a někdy i zajímavých aut sehnat. Yaris druhé generace, který jste za zhruba šest týdnů od publikace dostali hned do TOP 10 testů, je ale nejlepší upoutávkou.

Který test nejvíc oslovil vás? Napište nám do diskuse a sledujte naší rubriku testy ojetin, která bude i v roce 2022 plná zajímavých vozů!

Reklama

Související témata:
Načítám