Hlavní obsah

Test ojetiny: VW Sportsvan ukazuje, že nepotřebujete SUV

Foto: Dalibor Žák
2. 9. 2021

Je o dost prostornější než Golf, ale nezabírá na silnici tolik místa jako Tiguan. A je o poznání praktičtější než zmíněné SUV. Rodiny s dětmi, které nepotřebují nutně kloubový Ikarus, budou mít Sportsvan rádi.

Článek

Určitě jste to už ve svém okolí slyšeli. „Narodí se nám dítě, budeme potřebovat nějaké velké auto,“ zní klasická věta v nervózním očekávání potomka. Lidé začnou přemýšlet o tom, jak obří vůz na přepravování se se všemi věcmi budou potřebovat. Já nevím, my našeho kluka i s kočárkem odvozili v krátké Fabii a případně i dvoudveřovém kupé.

Osobně jsem nikdy nepochopil, proč mají všichni potřebu nakupovat obrovská auta, když čekají dítě. Kočárek se dá složit a kamkoli v civilizované zemi jedete, seženete vše potřebné. Od plen přes ubrousky po nějaké to tričko. Prostě s sebou jen netahejte tolik krámů, protože i když si koupíte Multivan nebo ten kloubový Ikarus, stejně vám časem bude malý. Protože ho prostě naplníte nafukovacími žraloky, trampolínou a kolotočem. Mějte soudnost.

Golf Sportsvan je vlastně taková zlatá střední cesta pro někoho, kdo má třeba dvě děti. Vzadu mají dost místa a i kufr je více než dostatečný na to, abyste ho naplnili haraburdím na týdenní dovolenou u moře. Klidně přiznám, že jsou mi tahle kompaktní MPV, jako je třeba konkurenční C-Max od Fordu, docela sympatická. Rozhodně víc než mnoho těch zbytečných SUV, která sice na silnicích zabírají stejně místa jako tahač s návěsem, ale uvnitř nabídnou méně prostoru než fabie. A všechno na ně stojí dvakrát tolik, od spotřeby paliva a pneumatik přes servis po opravy.

Pěkné MPV od 250 tisíc

Na test jsme si v Auto ESA půjčili Volkswagen Sportsvan s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW a s šestistupňovou manuální převodovkou. Hezky vybavený vůz z roku 2014 měl v době testu najeto 157 000 km a prodejce za něj chtěl 265 000 Kč.

Foto: Dalibor Žák

Pokud nutně nepotřebujete autobus, je Sportsvan plně dostačující auto i pro rodinu se dvěma dětmi. Stačí, když s sebou nebudete vozit tuny zbytečných krámů

Nedá se říci, že by Sportsvany trh ojetin přetékal. Ale to může být i tím, že Volkswagen tehdy tu nabídku opravdu rozmělnil a sami jsme žasli, že vedle Sportsvanu prodává ještě podobný Touran a Golf Variant. A samozřejmě Sharan. No a pak se ukázalo, že lidé chtějí SUV, takže byl se Sportsvanem konec. Trh relativně mladých ojetin je poslední možnost, jak takové auto koupit.

Z těch zhruba 60 inzerátů na sauto.cz začínají nejlevnější kusy lehce nad 200 000 Kč, mezi 250 a 300 tisíci Kč je velmi slušná nabídka. Docela dost aut v nabídce má najeto do 100 000 km, lehce převažují benzinové motorizace. Překvapivě málo je verzí s automatem. Dvoulitrových dieselů je také poměrně málo a testovaný vůz byl svého času v nabídce na sauto.cz nejlevnější s tímto motorem.

A jak si ojetý Sportsvan stojí v bazarech? Odpovídá Filip Kučera z Auto ESA: „Ve třídě kompaktních MPV patřil Golf Sportsvan k tomu nejlepšímu, co tehdejší trh nabízel. Měl také vyšší cenovku, a to se částečně promítá i do ceny ojetých vozů. Vyšší pořizovací cenou nových vozů je ovlivněna také současná nabídka, kdy v porovnání s konkurencí, jako je například Ford C-Max, Renault Scenic nebo Citroen C4 Picasso, je Sportsvanů na trhu o poznání méně. Vozy Volkswagen obecně však lépe drží cenu. Zákazníci, kteří volí Golf Sportsvan, oceňují především jeho současný design, spolehlivé a úsporné motory a bohatou výbavu, jejíž některé prvky byly u konkurence zavedeny později nebo vůbec. V současné době většina značek upouští od kompaktních MPV a nahrazuje je kompaktními SUV. Naše prodeje ukazují, že trh ojetých vozů tento trend kopíruje jen mírně a nejmenší MPV jsou u zákazníků stále v oblibě.“

Volkswagen se Sportsvanem použil koncepci Golfu a vlastně ho jen mírně natáhl (rozvor se zvětšil z 2 631 mm Golfu na 2 685 mm jako u Octavie). Proti „krátkému“ Golfu (4 225 mm) je Sportsvan také o trochu delší, konkrétně měří na délku 4 338 mm. A je také vyšší (1 578 mm proti 1 435 mm) a o trochu širší (1 807 mm proti 1 791 mm). Pořád je ale menší než Tiguan a ve srovnání s tímto SUV nabídne praktičtější a variabilnější interiér.

Foto: Dalibor Žák

Sportsvan má delší rozvor než Golf a také o poznání více místa nad hlavou a v kufru. Na silnici (a parkovišti) ale nezabírá o moc více místa

Foto: Dalibor Žák

Vzadu je spousta místa, a pokud chcete, můžete se sedačkami hýbat dopředu a dozadu. Kufr je poměrně objemný. V nouzi by se dalo v autě po sklopení zadních sedadel i přespat

Foto: Dalibor Žák

Interiér je klasický „koncern“: velmi dobrý dojem kvality, slušná ergonomie, široké nastavení sedačky a volantu vyhovující jakékoli postavě

Ve Sportsvanu si můžete různě hýbat sedačkami, kufr má stavitelnou podlahu… prostě jako u každého správného praktického MPV. Třetí řadu sedadel tu nečekejte, stejně by pak v autě už nebylo žádné místo. I když zrovna při ponechání sedadel v zadní poloze je prostor na nohy vzadu skutečně královský a kdo nepotřebuje mít vzadu prostor jako v Rolls-Royce (nebo v Superbu), klidně si může sedačky posunout o kus dopředu a znatelně si zvětšit zavazadlový prostor.

Od Golfu převzal Sportsvan i velmi dobré jízdní vlastnosti, kultivovanost a s odpovídajícími motory i dynamiku. Samozřejmostí je vcelku přehledná ergonomie a velmi dobrý dojem z kvality interiéru i po letech a kilometrech. Tohle auto na první pohled působí hodnotně a kvalitně. Samozřejmě pokud někdo používal Sportsvan na tahání stavebního materiálu, bude to na stavu interiéru dost vidět. A tím se dostáváme k technice a spolehlivosti.

Známá (a spolehlivá) technika

Tady se žádné velké odchylky nekonají a technika je víceméně společná s tou, kterou všichni známe ze škodovek a jiných volkswagenů. Sportsvan se nikdy nedělal ve čtyřkolce, pod kapotou chyběl nějaký výraznější motor, třeba 2.0 TSI. Překvapuje nás nedostatek verzí s automatem na trhu ojetin, protože zrovna u MPV by člověk čekal, že bude mít samočinné řazení přednost.

Foto: Dalibor Žák

Slušnému podvozku Sportsvanu by slušel klidně nějaký silný benzinový motor, třeba 2.0 TSI z Golfu GTI. Ale i se základními benzinovými motory 1.2 TSI a 1.4 TSI jezdí pěkně

Základní benzinové motorizace nebudou špatná volba. Motory 1.2 TSI a 1.4 TSI pocházejí z generace EA 211, takže už mají rozvodový řemen a výfukové svody v hlavě, takže se auto rychle ohřívá a netrpí tolik na ředění oleje benzinem na krátkých trasách. Jediným problémem může být karbonizace sacích kanálů u aut dlouhodobě provozovaných ve městě a na benzin horší kvality. A také s pozdě měněným olejem.

Nevhodně provozované motory TSI budou mít sání zarostlé už po 100 000 km, takže pokud kupujete ojetinu s tímto nájezdem, spíše počítejte s preventivní investicí do čištění sání a ventilů od karbonu. V závislosti na rozsahu to bude servisní zásah mezi 2 000 a 10 000 Kč. Dá se tomu předcházet. Stačí včas měnit olej (nejpozději po 15 000 km, ale klidně i dříve, pokud jezdíte výhradně po městě a krátké trasy), vypínat systém stop/start, tankovat kvalitní aditivované palivo a projíždět auto pravidelně vyšším tempem, třeba po dálnici.

Jinak jsou motory 1.2 TSI a 1.4 TSI poměrně spolehlivé a ve Sportsvanu už by je neměly trápit ty drobné problémy, které se řešily v prvních letech v rámci záruk a svolávacích akcí. Přesto si u ročníků 2014 pohlídejte, jestli se na motor (hlavně 1.4 TSI) nevztahovala nějaké servisní akce. Podle VIN by to měl každý značkový servis zjistit.

V říjnu 2017 začal motor 1.2 TSI nahrazovat tříválec 1.0 TSI a motor 1.4 TSI motor 1.5 TSI, později oba i s částicovým filtrem. Z řidičského pohledu jsou starší čtyřválce lepší. Mají zcela dostatečnou dynamiku a spotřebu velice příznivou. I silnější verze motoru 1.4 TSI (110 kW) zvládne jezdit mimo město za 6 litrů na 100 km.

Foto: Dalibor Žák

S dieselem se dá jezdit kolem pěti litrů, v příměstském režimu tak za šest. Benzinová TSI ale nejsou o moc žravější, dá se s nimi jezdit za šest až sedm litrů

Tříválec sice není nespolehlivý, ale u verzí s dlouhým pětistupňovým manuálem to není řidičsky příjemný motor. V reálném provozu mívá dokonce spíše vyšší spotřebu než starší dvanáctistovka, protože většina řidičů motor drží na nižší převody ve vyšších otáčkách, hlavně ve městě. Emisně uškrcená patnáctistovka pak působí vedle starší čtrnáctistovky zhruba tak, jako byste natankovali jednadevadesátku a jeli se zataženou ruční brzdou. Navíc motor 1.5 TSI trpěl na škubání za studena a automobilka to musela řešit několikrát servisními akcemi, kdy se přehrával software řídicí jednotky.

U dieselů pozor na vodu

Diesely známe také moc dobře. Jednotky 1.6 TDI a 2.0 TDI řady EA 288 jsou poměrně spolehlivé, a pokud nešidíte servis, vydrží dlouho. Je tu jen choulostivá elektrická vodní pumpa, citlivá na kvalitu chladicí kapaliny. Starší typ kapaliny se při vysokých teplotách u mezichladiče stlačeného vzduchu doslova přepaloval a náplň pak degradovala. Vzniklé šlemy pak vodní pumpu a třeba chladič ucpou a auto se uvaří.

Foto: Dalibor Žák

Pokud je kapalina v nádržce tmavě hnědá až černá, čeká vás kompletní proplach systému a možná i další opravy. Selhávající vodní pumpa je asi jediný opakující se problém těchto motorů TDI

Ono by se nic nestalo, kdyby řidič reagoval na varovné hlášení na palubce o rostoucí teplotě, ale když je někdo ignorant, řve mu rádio a blikající červená kontrolka „Zastavte a vypněte motor!“ na palubce pro něj nic neznamená, auto pak zbytečně utrpí velké škody. Modifikovaná pumpa byla zaváděna až zhruba od poloviny roku 2017, měnila se i chladicí kapalina za kvalitnější.

Jednoduchou poučkou je u všech těchto TDI otevřít kapotu a podívat se na expanzní nádobku chladicí kapaliny. Pokud je tmavě hnědá či úplně černá, bude tu problém. Nemusí to být nutně olej ve vodě, ale právě silně zdegradovaná chladicí kapalina. A vás čeká kompletní proplach chladicího okruhu (včetně zkoušky těsnosti a asi preventivní výměny vodní pumpy), což může být servis za více než 10 000 korun.

Aspoň že s EGR ventily už tady takové problémy nebývají jako u motorů generace EA 189 a také se spolehlivěji regenerují částicové filtry. Pokud auto funguje správně, tak filtr bývá i po 300 000 km obvykle ještě funkční. Pozor ještě na případné úniky oleje. Motor ho většinou nebere, spíše bývá problém v netěsném „domečku“ olejového filtru.

U dieselů určitě zkraťte servisní interval na maximálně 15 000 km a dopřávejte mu kvalitní naftu s aditivy. Vyhněte se výhradně krátkým trasám po městě, na dálnicích jim ale zase nestůjte neustále na krku. Není to závodní auto.

Automat DSG umí zazlobit

Všechny benzinové motorizace a také diesel 1.6 TDI mohly být kombinovány s převodovkou 7DSG (DQ200). Zde je u motorů do 250 Nm použita skříň s tzv. suchými spojkami, která v ojetinách umí trochu zlobit. Spojky se přirozeně otírají a obvykle začíná převodovka okolo 100 000 km cukat a škubat. Problémem převodovek DSG ale není jejich konstrukce, jako spíše nesprávný servis. I „suchá“ 7DSG má v sobě olej, konkrétně dvě náplně: jednu pro mechatroniku a druhou pro ozubená kola. A není od věci, navzdory „doživotnímu“ servisnímu plánu, i tyto náplně nechat vyměnit. Opatrný interval je 6 let nebo 120 000 km. Jinak se vám stane, že to bude pro převodovku DSG opravdu „doživotní“.

Foto: Dalibor Žák

Správně servisované DSG funguje dobře a spolehlivě. Bohužel do ojetiny člověk moc nevidí a bez razítek v servisce to bude chtít preventivní zásah, aby se nic nepokazilo

Pomocí diagnostiky se také musí určit a nastavit tzv. hraniční (či prahové) hodnoty spojek. Pokud to už nejde, znamená to, že jsou spojky opotřebované. Výměna stojí včetně materiálu necelých 20 000 korun. Neodborné servisy ale tohle často zvrtají, protože jen vymění spojky, nic už nenastaví (nebo to udělají špatně) a vám to za chvíli zase přestane fungovat.

Převodovka 7DSG se suchými spojkami je i dost kompromisní z hlediska jízdního komfortu. Do sportovního auta by byla naprosto skvělá, ale kdo s ní někdy potřeboval třeba zaparkovat ve městě podélně v kopci, ten měl asi hodně opocené čelo. Skříň 6DSG (DQ250) s tzv. „mokrými“ spojkami byla dodávána jen k motorům s točivým momentem přes 250 Nm, tedy v tomto případě pouze k dieselu 2.0 TDI. Z hlediska komfortu je to lepší řešení, rozjezdy jsou plynulejší a popojíždění ne tak cukavé.

Foto: Dalibor Žák

Pětistupňový manuál u slabších verzí má dlouhé převody, hlavně u 1.6 TDI je to otravné. Šestistupňový je lepší. U dieselu 2.0 TDI časem počítejte s výměnou spojky a dvouhmotnostního setrvačníku

Při správném servisu vydrží sada spojek u 6DSG převodovky klidně 250 000 km, zejména pokud jezdíte spíše dálky. Tady je ale jen jedna náplň oleje, která je společná pro mechatroniku, ozubené části a hlavně spojky. A z principu je jasné, že bude docházet poměrně k velké kontaminaci oleje od otěru spojek. Servisní interval 60 000 km je zde opravdu hraniční a bohužel ho plno majitelů, kteří přestali jezdit na pravidelné prohlídky do značkového servisu, vynechalo. Přitom specialista, který ví, co dělá, zvládne olej vyměnit do 4 000 korun, tak nevidíme důvod tento úkon jednou za tři, čtyři roky podle nájezdu vynechávat.

Obě DSG se ale mohou potýkat i s mechanickými závadami. Netěsní gufera a ložiska, vznikají nadměrné vůle a převodovka pak hučí či duní. Bývá ale komplikované to vždy správně diagnostikovat a vyřešit, takže neexperimentujte a svěřte to specializované dílně s dobrými referencemi.

Žádný velký strašák ale jinak u Sportsvanu není. Více ojeté auta asi budou potřebovat už nějaký preventivní zásah do podvozku a seřízení geometrie (hlavně u vozů s nezávislou nápravou vzadu), výměna brzd a první nutný servis po koupi jsou taková klasika. Ostatně, skoro nikdo nedává do bazaru auto s novými brzdami, na nových gumách a čerstvě po servisu.

Tyhle Volkswageny už také nereznou, aspoň ne teď. Elektronika obecně nezlobí, tady ještě nejsou ty komplikované palubní infotainmenty se zamrzajícími dotykovými obrazovkami. Občas ale praskne těleso elektronické parkovací brzdy, ovšem to se stává po vysokých nájezdech. Celkově lze Sportsvan považovat za slušné, konstrukčně ještě relativně jednoduché a servisně ne tak náročné auto. Zadarmo jezdit nebude, ale do vašeho rodinného rozpočtu běžná údržba zas takovou díru neudělá.

Celkové hodnocení: Ojetý VW Sportsvan 2.0 TDI

S dvoulitrovým dieselem je tento Sportsvan opravdu příjemně svižné a hlavně úsporné rodinné auto. Dálkové etapy zvládne za méně než 6 litrů na 100 km, a pokud se nevykašlete na servis a budete se o auto starat, není důvod, aby nenajelo dalších 150 000 km bez velkých investic jen s běžným servisem. Menší 1.6 TDI pojede hůř a bude se stejnou spotřebou a stejnými servisní náklady. Chybu ale neuděláte ani s benzinovým motorem. Ten by navíc mohl být z dlouhodobého hlediska možné méně rizikový než diesel.

Reklama

Sdílejte článek