Hlavní obsah

Rok 2021 na trhu ojetin: Vyšší ceny a rizika, menší výběr

Foto: Shutterstock
1. 1. 2021

Koupě ojetého auta nebude v nadcházejícím roce nic jednoduchého. Nedostatek nových vozů se logicky projeví i na trhu ojetin a mnoho modelů spadne do velmi rizikové kategorie. Pojďme se podívat na nejdůležitější věci, na které si budete muset dát velký pozor.

Článek

Rok 2020 byl poměrně bouřlivý i na trhu s auty, samozřejmě pak i s těmi ojetými. Nejen továrny, ale i prodejci nových vozů a bazary musely několikrát zavřít či omezit provoz, problémy byly a stále jsou s registrací vozidel. S tím jsou spojené i vyšší náklady. Ceny aut tak spíše rostou, skladové zásoby nejsou.

Důvodů, proč jsou auta dražší, je několik. Nejvíce zdražily paradoxně ty obyčejné a technicky jednoduché modely se staršími typy motorů, které se nevešly do emisních tabulek a výrobci za ně musí nově platit tzv. emisní pokuty do erární kasy EU. Takové náklady pak samozřejmě delegují na vás, zákazníky.

Logicky tak některé modely z trhu zmizí a už nebudou. Výrobcům se totiž u cenově citlivých aut moc nevyplatí investovat do drahých hybridních technologií. To je třeba důvod, proč v malých autech už neseženete diesel, byl by se všemi emisními technologiemi extrémně drahý. A downsizované přeplňované motory jsou dražší na vývoj a výrobu. Na novou Dacii za 169 tisíc korun už zapomeňte.

Málo aut = vyšší ceny

Výpadky v produkci nových vozů budou mít dopad i na trh ojetin, který je u nás zhruba čtyřikrát větší než trh s novými auty. Stejně jako firmy a lidé v pravidelných intervalech obměňují svůj vozový park nákupy nových aut, tak podobně obměňují vozový park i ti, kteří nakupují na trhu ojetin. A ti teď nebudou mít z čeho brát.

Došlo to tak daleko, že ceny zánovních ojetin, ročních vozů a aut s nízkými nájezdy prakticky neklesají, v některých případech jsou dokonce vyšší než původní ceníkové ceny nových vozů. Je to všechno způsobené přetlakem poptávky nad nabídkou. Lidé auta chtějí, ale není jich dostatek.

Navíc můžeme očekávat utlumení ekonomiky a tím, jak podnikatelé a firmy přijdou o zisky, nebudou se do nákupu nových vozů tolik hrnout. Takže tím spíše si současná auta nechají déle. Auta zdánlivě nezlevňují také kvůli rychlejší inflaci.

Pozor na podvody!

Omezenější nabídka některých modelů a vyšší průměrné ceny poskytují podvodníkům mnohem větší prostor pro vylákání peněz od neopatrných kupujících. Především u nedostatkových modelů budou zájemci hledat, kde se dá, a tím se tato auta stanou poměrně riziková.

Foto: Dalibor Žák

I do prodeje ojetých vozů promlouvají nové trendy, především pak nákupy z pohodlí domova přes internet. To je ale mimořádně rizikový způsob nákupu. Věnujte čas důkladné prohlídce vozu, případně to delegujte na někoho spolehlivého. Podvodníci se budou právě lenosti kupujících snažit využít.

Teď v době „covidové“ se také rozmáhá trend on-line nákupů z domova, takže se zákazníci s kupovaným produktem vůbec neseznamují. To jde možná tak u potravin či běžné spotřební elektroniky, ale s auty to tak jednoduché není, zejména s těmi ojetými. Podvodníci se toho samozřejmě budou snažit využít a budou z lidí lákat peníze na neexistující auta či vozy se skrytou vadou.

Podvodné praktiky jsou stále velmi podobné: falšování původu vozidla (ačkoli má vůz švýcarské doklady a je psaný na důchodce, neznamená to, že před tím nejezdil jako taxík pět let v Bulharsku), stáčení tachometru před první dovozovou STK v ČR (je zcela běžné, že naftové kombíky jsou takto „omlazeny“ třeba o 200 000 km), padělání servisní knížky, maskování vážných poruch a havárií a hlavně legalizace kradeného vozu.

Zopakujme si tak zásady bezpečné koupě ojetiny aspoň bodově:

  • kupujte auto jen od prověřeného prodejce ojetin nebo důvěryhodné osoby
  • hledejte pokud možno v ČR prodaná a provozovaná auta (lépe se pak ověřuje historie vozidla)
  • sami udělejte pro prověření historie vozidla maximum (kontrola VIN, dotaz ve značkovém servisu, prověření databáze policií hledaných vozů atd.)
  • důkladně prověřte auto po technické stránce, poproste o pomoc mechanika nebo servis (solidní bazar vám prohlídku v servisu umožní)
  • nikdy nikomu neznámému nedávejte/neposílejte peníze předem jako zálohu!

Starejte se o auto, které máte

Už jsme si mnohokrát řekli, že jezdit starším autem není žádná ostuda. Vykašlete se na to, co si myslí soused a pokud vaše auto funguje a stále spolehlivě plní svou funkci, nemusíte se ho přece nutně zbavovat. Dejte mu co potřebuje, starejte se o něj a vydrží dál.

Aby si dnes člověk na trhu ojetin opravdu polepšil, potřebuje rozpočet zhruba 200 000 korun. Za to se dá koupit prostornější auto akceptovatelného stáří a nájezdu, se kterým nebudou pár let vážné problémy. Na menší vozy potřebujete tak 100 až 150 tisíc, abyste nemuseli nic řešit. Pod 100 tisíc korun už to nikdy nebude žádná hitparáda. Tak to prostě je, a pokud nemáte prostředky na opravdové omlazení vozového parku, raději se starejte o své starší auto.

Přestaňte „blbnout“

Hlavně nepodléhejte panice. Ojetá auta budou, jen bude ten výběr trochu obtížnější. Z trhu vždycky rychle mizely ty lepší verze a naopak méně žádaná provedení (u nás typicky sedany, kupé, auta s většími benzinovými motory) se v inzerátech válí dlouho. Na tom se nic měnit nebude, a pokud budete sledovat aktuální nabídku, nemělo by vám žádané auto uniknout.

Také zatím nehrozí, že by snad někdo zakazoval diesely, vjezd autem do center měst a podobně, takže i přes neustálé postupné utahování šroubu a ukrajování salámu svobodné individuální mobility snad budete moci svým autem celkem volně jezdit i nadále. Také zatím nemusíte řešit, kam si doma přimontujete třífázovou nabíječku. Masového rozšíření elektromobility se u nás ještě poměrně dlouho nedočkáme.

Foto: Dalibor Žák

Každý raději jezdí modernějším, rychlejším, bezpečnějším a pohodlnějším autem. Ne všichni ale na nová auta mají peníze (kdyby je měli, tak by nikdo ojetiny nekupoval). Zatím vám staré auto se spalovacím motorem ještě nikdo nezakazuje, ale dobře si rozmyslete, jakou politickou reprezentaci zvolíte. Zejména od některých politických uskupení se podobných zhovadilostí, jakým je plošné omezování svobodné individuální mobility a vysoké zdanění starých aut, můžeme dočkat.

Co na trhu v jednotlivých kategoriích čekat?

SUV zdraží

Vyšší ceny nových vozů a rostoucí poptávka po ojetinách zdraží hlavně vozy kategorie SUV. Stačí se podívat na to, co dnes dělají ceny ojetých Kodiaqů, Tiguanů a dalších zástupců této kategorie. Možná je na čase se zamyslet nad tím, jestli opravdu SUV nutně potřebujete. Klasické auto udělá stejnou službu, stojí méně a to jak při pořízení, tak i následně během provozu a údržby.

Foto: Škoda Auto

Modely Kodiaq a Karoq se dostávají mezi nejprodávanější (nebo spíše nejžádanější) auta na našem trhu ojetin. Jsou ale drahá, a to jak na pořízení, tak i provoz a servis. Nechcete raději obyčejnou Octavii? Službu udělá stejnou a je levnější

Ročních aut bude málo

Nových aut je nedostatek a firmy, které musejí obměnit vozový park, se logicky budou dívat po mladých, nejčastěji ročních ojetinách z operativních leasingů, u kterých se nedají očekávat mimořádné investice do oprav. Těch ale bude také málo. Asi nám nezbyde nic jiného než se smířit se staršími a více ojetými auty. Už jsme si ale několikrát ukázali, že starší vůz s vyšším nájezdem nemusí být průšvih. Záleží především na servisní historii a původu.

MPV jako nedostatkové zboží

Pokračovat bude trend vymírání kategorie MPV, tedy velkoprostorových rodinných vozů. Z trhu tato auta mizí a mezi ojetinami tak zůstanou už jen stále starší a více ojeté modely. Ceny Fordů Galaxy a podobně koncipovaných aut ukazují, že zájem o takové vozy na trhu ojetin pořád je. Tendenci masivně zlevňovat nemají ani modely jako Opel Zafira, Citroën Grand C4 Picasso a další.

Nezájem o sportovní auta trvá

Vozidla z okrajových segmentů, jako jsou kabriolety, sportovní kupé a podobně, mají vždycky na trhu ojetin trochu těžší život. Jakmile něco není „passat v tédéíčku v kombíku“, bude se to v inzerci válet dlouho. Pokud takové auto máte, musíte se při prodeji obrnit trpělivostí. Na druhou stranu některá už i poměrně civilní sportovní auta získávají ikonický status a mnozí v nich vidí investiční potenciál.

Reklama

Sdílejte článek