Hlavní obsah

Renault Mégane dCi: Praktický kombík pro normální lidi, co jezdí pod pět litrů nafty na sto

Foto: Tomáš Kopečný

Je libo úsporný nafťák bez hi-tech prvků?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Není týdne, kdy byste si nepřečetli, že zájem o naftové motory upadá. Jak by ne, když se jich výrobci zbavují stejně rychle jako sámošky prošlých jogurtů. Doby, kdy takřka v každém známém modelu střední třídy byl dvoulitrový diesel, jsou pryč, nicméně někde přežily alespoň menší vznětové jednotky. A jeden takový jsme otestovali v současném Méganu.

Článek

Čtvrtá generace Renaultu Mégane není žádnou novinkou, však byla představena už v roce 2015 a od té doby se její design nijak radikálně nezměnil. Stále ovšem můžeme prohlásit, že jde i na dnešní dobu o vzhledově povedený automobil, byť jeho mladší sourozenci ukazují nezastavitelný evoluční vývoj.

Foto: Tomáš Kopečný

Mamutí kly slouží jako denní svícení i blinkry.

Hlavní rysy však automobilka Renault svým vozům stále zachovává, proto vpředu Mégane Grandtour bezpečně poznáte díky motivu à la mamutí kly, zatímco zezadu na vás vykukuje typický francouzský světelný knírek moustache.

Říkáte si, proč byste čtvrtému Méganu měli věnovat větší pozornost? Zejména proto, že je modelově starší a v době globální auto-elektrifikace je do vozu stále zastavován obyčejný čtyřválcový diesel 1,5 litru o 115 koních.

Foto: Tomáš Kopečný

Pod kapotou vozu pracuje čtyřválcový turbodiesel 1,5 litru.

Papírově slabá pohonná jednotka vyprodukuje točivý moment 270 Nm, který putuje skrze manuální šestikvalt či automatický sedmikvalt (toho času nabízený jen pro GrandCoupé) výhradně na přední nápravu. Pokud k tomu přidáme provozní hmotnost Méganu Grandtour dCi v rozsahu 1 448–1 567 kg a fakt, že u dieselu záleží spíše na krouťáku a zpřevodování, vyjde nám hodně zajímavá spotřeba.

My s tímto kombíkem vybaveným automatem měli tu čest najet několik tisíc kilometrů v různých režimech s tím, že nejčastěji naše pneumatiky hoblovaly dálniční asfalt. I tak jsme zakotvili na víc než příjemné hodnotě 4,7 litru nafty na sto ujetých kilometrů. Pravda, nádrž pojme jen 45 litrů paliva, ovšem vzhledem ke spotřebě vám zásoby i tak vystačí na necelých tisíc kilometrů. A to se vyplatí, jak by řekl jeden teleshoppingový mág z Rakouska.

Foto: Tomáš Kopečný

Dlouhodobá průměrná spotřeba? Velmi slušných 4,7 litru na sto.

Jasně, pod kapotou bychom rádi viděli klasický vznětový dvoulitr s krouťákem kolem 400 Nm, nicméně to je kvůli evropským emisním limitům dnes něco nemyslitelného. Buďme tedy rádi za evolučně odladěnou naftu, byť se zdvihovým objemem pouhých 1 461 kubických centimetrů a pomalejšími rozjezdy.

Našeptávači Google a TomTom

Z hlediska jízdy si také není moc na co stěžovat, jelikož podvozek primárně naladěný na komfort funguje tak, jak očekáváte. Slušně žehlí nerovnosti a ani není příliš houpavý. Zkrátka standard, který neurazí, dokonce možná i překvapí, jelikož vůz nosí 18palcové liťáky s nízkoprofilovými pneu 225/40. A jak sami víte, někdy zbytečně nízké pneu okrádají na komfortu, nicméně (většinou) ne v případě Mégane Grandtour dCi.

Foto: Tomáš Kopečný

Ani na 18palcových kolech auto neztrácí na jízdním komfortu.

Dalším prima prvkem testované specifikace jsou volitelná masážní ergonomická sedadla s výhřevem. Na dlouhé cestování člověk potřebuje pořádná křesla, aby mohl sedět jednak správně a také komfortně.

Za pochvalu stojí i dobře padnoucí vyhřívaný volant s fyzickými tlačítky, barevná, avšak přehledná digitální přístrojová deska s proměnlivou grafikou nebo online spojení s databází Google (adresy) a TomTom (doprava, paliva) pro navigaci. Díky tomu se podle ní dá vesměs spolehlivě jezdit, proto nemusíte nutně využívat dostupnou mobilní konektivitu Apple CarPlay / Android Auto.

Foto: Tomáš Kopečný

Palubní deska je ergonomicky zacílena na řidiče.

Jmenované aplikace jsou součástí nativního infosystému, který krátce po nahození pracuje stejně rychle jako úředník před důchodem, takže než se načte to nebo ono, musíte si počkat. Zejména první ranní probuzení je někdy běh na více sekund. Nicméně jakmile je software rozběhnutý a načtený, šlape obvykle bez delších záseků, tedy s výjimkou zadní parkovací kamery.

Za zmínku stojí rovněž kufr, jenž u Grandtour dCi nabídne základních 449 litrů objemu, který lze po sklopení zadních sedadel navýšit až na hodnotu 1 432 litrů. Takže s převozem běžných nákupů nebo bagáže skutečně nebudete mít problém.

Foto: Tomáš Kopečný

Základní objem kufru naftového kombi činí 449 litrů.

Ke kombíkům se častokrát váže rovněž tažné zařízení (příplatek necelých patnáct tisíc), které v případě manuálního naftového Méganu Grandtour dosahuje kapacity 720 kg na nebrzděný a 1 700 kg na brzděný přívěs, což je na vznětovou patnáctistovku slušné.

Moderní normální auto

Modelová řada Mégane není jen o kombíku, v nabídce najdete ještě hatchback, popřípadě sedan GrandCoupé. Mimo čistě benzinových nebo naftových jednotek se prodává rovněž plug-in hybridní ústrojí, toho času dostupné výhradně pro kombi. Formálně zmíníme i Mégane E-Tech, čistě elektrický hachtback.

Foto: Tomáš Kopečný

Čtvrtý Mégane stojí za pozornost i v dnešní době.

Že v tom máte zmatek? Vysvětlíme. Čtvrtá generace Méganu v Česku už jen dojíždí, nicméně má před sebou ještě kus života. Nový elektromobil je nabízen souběžně, ovšem oficiálně není označen jako pátý pokračovatel, ale spíše jako zcela nový produkt, co si půjčil zavedené jméno.

Je tedy pravděpodobné, že nás jednou čistě spalovací modely Mégane opustí, proto s případným nákupem zase tolik neotálejte. I přes své generační stáří je „čtyřka“ stále moderním, a hlavně normálním automobilem. Neoplývá super hi-tech prvky či futuristickými tvary, ovšem přináší slušný základní jízdní i výbavový standard a příjemný volitelný nadstandard pro náročnější šoféry.

Výchozí Mégane Grandtour stojí s benzinovou třináctistovkou a manuálem necelých 600 tisíc, nicméně v rámci aktuální akce jej pořídíte o takřka 100 tisíc laciněji. Dieselový model s manuálem vyjde na standardních 704 tisíc, respektive na akčních 624 tisíc korun. Pokud by se vám zachtělo kombíkového plug-in hybridu, pak si připravte 951 tisíc nebo využijte akci a zaplaťte 871 tisíc.

Technické údajeRenault Megane Grandtour
Motorčtyřválcový turbodiesel
Zdvihový objem1 461 cm3
Výkon85 kW (115 k) při 3 750 ot./min.
Točivý moment270 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 448–1 567 kg
Akcelerace 0–100 km/h11,4 s
Maximální rychlost191 km/h
Spotřeba (kombinace)4,7 l/100 km (WLTP)
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 626/1 814/1 449 mm
Rozvor2 712 mm
Objem zavazadlového prostoru449/1 432 l

Reklama

Související témata:
Načítám