Článek
Až donedávna byl vlajkovým modelem mladé francouzské značky DS Automobiles sedan DS 9, který dal duchovně vzpomenout na dnes už ikonický Citroën DS, který debutoval v roce 1955, tedy před 70 lety.
Letos však otěže lídra převzalo SUV nové éry, plně elektrické a pojmenované N°8, v překladu číslo osm. První dojmy jsme mohli nasát během světové premiéry konané na pomezí Švýcarska a Francie v červnu, až nyní auto fyzicky dorazilo do našich promrzlých končin.
A zima je pro každý elektromobil výzvou, protože zimní gumy mají vyšší valivý odpor (klesá dojezd) a teplo není „zadarmo“ jako u spalovacích motorů, nýbrž stojí nějakou energii. A to jednak pro komfort posádky a také pro udržování teploty baterie.

Zima je výzvou pro každý elektromobil. Jak si s ní poradila vlajková novinka z Francie?
Klíčovou pro provoz elektromobilu je tedy účinnost a aerodynamika, aby auto dokázalo rozrážet vzduch hladčeji, s menším odporem. A na to se inženýři u N°8 obzvláště zaměřili, proto vám auto může z některých úhlů připadat, jako by jej maloval kubisticky zaměřený Pablo Picasso. Jenže každý tvar s výsledným solidním aerodynamickým koeficientem Cx 0,24 celku zde má svůj důvod.
Vertikální světla, snížení střechy i kapoty, zakrytování podvozku, přední klapky, zadní spoiler a další. To vše přispělo k tomu, že v optimálních podmínkách DS číslo osm ujede 750 km na jedno nabití. Ale ne v zimě, ostatně tehdy prakticky žádný elektromobil nedosáhne evropskou metodikou stanoveného dojezdu.
Takže kolik kilometrů tento francouzský elektromobil s předním pohonem, výkonem 245 koní (a točivým momentem 343 Nm) a trakčním akumulátorem s využitelnou kapacitou 97,2 kWh, reálně ujede?

Kola i pneu ovlivní dojezd. Obvykle platí, že čím větší disky, tím nižší dojezd.
Námi provedené měření spotřeby na větších kolech 235/50 R20 za více než 2 000 kilometrů s nadpolovičním využitím dálnic se nakonec zastavilo na průměru 23,6 kWh na sto. A to znamená dojezd zhruba 400 km na jedno nabití reálně, v zimě, mrazech, s aktivním topením i výhřevem sedadel.
Na druhou stranu zastávka na rychlonabíjení nebude na dálkových trasách po 300 ujetých kilometrech nutně dlouhá. Protože software umožňuje automaticky skrze navigaci, případně ručně, aktivovat předehřátí baterky, můžete i v minusových teplotách dorazit na nabíječku a dosáhnout vysokého nabíjecího výkonu. Ten deklarovaný je 160 kW, my se dostali nejvýše na plus minus 140 kW.
Tak či onak po cirka půlhodince zase odjíždíte na další skoro 300km štaci. To je sice stále jistým způsobem omezující, na druhou stranu ukazuje obecný pokrok v oblasti elektrických aut, protože ještě před pár lety byla efektivita a účinnost výsadou de facto jen Tesly.

Aerodynamika se podepsala i na siluetě karoserie. Francouzskému Picassovi zkrátka neujela ruka, naopak šlo o náročnou práci, zkoušky a výpočty.
Myslíme si, že DS N°8 je autem na denní ježdění plus častější dálky, než jenom „autem pro rohlíky“, proto jsme jej v tomto duchu skutečně důkladně prověřili i teď v zimě. V létě bude podle nás hrát jiná píseň, průměrná spotřeba klesne rozhodně pod 20 kWh na sto a reálný kombinovaný dojezd na dvacítkách kolech jistě převýší 500 km.
A komu nejde tolik o krásu kol, ale o dojezd, ten si může ponechat základní disky R19 s pneu 235/55.
Mrazivé překvapení
Během jedné noci klesly venkovní teploty pod nulu a my odstavili DS N°8 s hodnotou nabití akumulátoru 97 %. Ráno jsme nastoupili do auta a trakční akumulátor ukazoval hodnotu 92 %. Pátrali jsme po tom, kam se přes noc ztratilo 5 % baterie, tedy bezmála 5 kWh.
Spojili jsme se s technikem značky, který nám prozradil, že vůz má z důvodu prevence přílišného podchlazení baterie aktivní tepelný management i při parkování. A protože v noci hodně mrzlo, tak si auto baterii přihřívalo, což nás stálo 5 %. Pouze jednou během testování.
Na druhou stranu kdo si osmičku pořídí, ten nejspíš bude mít doma kde nabíjet, tudíž auto přes noci zapojí do sítě a potenciální mrazivá překvapení mu odpadnou.
Nejenom hezké
Na jízdní pohodlí DS N°8 si nelze vůbec stěžovat. Je to typická francouzská noblesa reprezentovaná houpavým projevem, příjemným žehlením nerovností a neutrálním řízením. Sportovní ambice u předokolky jdou stranou, plavba krajinou v doprovodu zpěvu Édith Piaf z reproduktorů je preferována.
Ani aerodynamický šum v dálničních rychlostech nebude tolik rušit vaši plavbu, zatímco akustická skla nejspíš zajistí to, že neuslyšíte řadu obdivných výkřiků. Přeháníme jenom trochu, ale vzhledem k novotě a jisté exotičnosti modelu se po něm leckdo otočí.

DS N°8 v předokolce nemá sportovní ambice, je to pohodlný cesťák.
Komfortem snížené SUV nešetří ani uvnitř, a to jak sezením či zmíněným odhlučněním, tak tepelným. Na zimu má totiž osmička skvělou vychytávku známou spíše z kabrioletů, a to foukání teplého vzduchu za krk.
Jakožto řidiči oceňujeme i přes výrazný avantgardní design zachování fyzických ovladačů na volantu, líbivě podsvíceném středovém tunelu, levé části interiéru a pod dlouhým displejem infosystému.
Ten díky rozměrům umožní dostat více widgetů nebo ikonek na jednu stránku, takže máte před očima vícero informací naráz. Obě obrazovky, tedy hlavní i přístrojová, navíc nabídnou příjemnou grafiku a vysoké rozlišení.

Displej je široký, proto se na něj vejde hodně widgetů.
O úložné prostory rovněž není nouze. Mimo přihrádky spolujezdce má auto velkou loketku, nosič nápojů nahoře, spodní úložný tunel s dalšími nosiči a do podsvícených výplní dveří dáte klidně 1,5litrovou lahev s vodou.
Je tedy rozhodně vítané, že někdo udělal „dé-esku“ nejen hezkou, ale i praktickou. A to se týká rovněž kufru, který kryjí obří elektricky ovládané páté dveře. Má objem 620 litrů a nechybí ani spodní úložný prostor třeba pro nabíjecí kabely.
Snad jen sezení vzadu mohli Francouzi udělat jinak, konkrétně nainstalovat delší sedáky. Rovněž vzhledem k přepracované platformě osmičky budou mít cestující vzadu kolena spíše výše, nicméně to je problém vícero elektroaut napříč značkami.

Kufr je velký, nabízí objem 620 litrů.
Pokud jde o mobilní aplikaci pro vzdálenou správu, tak tu by měli Francouzi napříč koncernem Stellantis významněji přepracovat, aby byla stabilní a uživatelsky komfortnější. Současné provedení je složité a ne vždy spolehlivé.
Ještě více DS
Celkově je osmička povedeným SUV, právoplatně přebírajícím roli vlajkového modelu po sedanu DS 9. Vzhledem k dostupné velké baterce už je auto reálně použitelné jak pro každodenní cestování, tak pro delší dálniční přesuny či výlety. Jen v zimě s určitými kompromisy na dojezdu.

Otvory v předních sedačkách nejsou na ozdobu, proudí jimi teplý vzduch za krk.
Designově a interiérově jde o avantgardu, ještě specifičtější než kdy dřív, díky čemuž se DS opět odlišuje proti blízkým koncernovým sourozencům od Peugeotu i Citroënu, s nimiž sdílí techniku a některé prvky v kabině. Modelu věří i české zastoupení, které u nás chce udat 20 až 30 kusů za rok.
DS N°8 s předním pohonem začíná ve výbavě Pallas s dojezdem WLTP až 550 km od 1 590 000 Kč, testovaný střed s prodlouženým dojezdem WLTP 750 km a opět předním pohonem stojí od 1 690 000 Kč, zatímco vrcholná čtyřkolka s dojezdem až 651 km podle WLTP vyjde na 1 790 000 Kč.
Za vyšší výbavu Étolie se připlácí vždy 200 000 Kč ke každému provedení, pro střed a nejvyšší specifikaci 4×4 je k dispozici i edice Jules Verne začínající od 1 990 000 Kč, respektive od 2 090 000 Kč.
| Technické údaje | DS N°8 FWD LR |
|---|---|
| Motor | 1× elektromotor |
| Výkon | 180 kW (245 k) |
| Točivý moment | 343 Nm |
| Převodovka | stálý redukční převod |
| Pohon | předních kol |
| Pohotovostní hmotnost | 2 105 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 7,8 s |
| Maximální rychlost | 190 km/h |
| Dojezd | až 750 km |
| Kapacita baterie | využitelná 97,2 kWh |
| Nabíjení | AC 11 kW, DC 160 kW |
| Kola a pneumatiky | 235/50 R20 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 834/1 920/1 574 mm |
| Rozvor | 2 904 mm |
| Objem kufru | 620/1 873 l |






