Hlavní obsah

Jezdí s ní Lucie Borhyová i houslista Svěcený, nelze přehlédnout a napříč pohony bere pět na sto. DS 7 teď navíc připomíná Julese Verna

Foto: Jakub Misík

Ačkoli je značka DS Automobiles samostatná už od roku 2014, stejně je dodnes řada lidí, kteří ji neznají. Přitom těmito luxusními francouzskými vozy jezdí známé české celebrity typu Lucie Borhyové a nechybí ani zajímavé limitované edice. Ta poslední vzpomíná na Julese Verna a v DS 7 vás vezme na pět neděl do balonu.

Článek

Jules Verne byl francouzský spisovatel a jeden z průkopníků dnešního žánru sci-fi, proto není divu, že na jeho počest vznikla limitovaná kolekce vozidel značky DS Automobiles, které předcházela edice vzpomínající na letce de Saint-Exupéryho.

Ačkoli je značka DS samostatná od roku 2014, u nás vlastně nikdy necílila na masy a v Česku ji dodnes mnozí lidé neznají, byť zrovna v DS 7 jezdí věčně usměvavá Lucie Borhyová nebo houslista Jaroslav Svěcený.

Foto: Jakub Misík

Na DS 7 vsadil kromě Lucie Borhyové také houslista Jaroslav Svěcený.

Ono aby vás DS 7 zaujala, musíte mít rádi spíše avantgardu než konvenci, což se ostatně silně podepisuje na designu vozu, jemuž vpředu vévodí vertikální denní svícení podpořené dalšími světlovodivými linkami.

Maska chladiče je široká, má chromové logo vpředu a na kapotě v případě edice Jules Verne nese spisovatelův podpis. Neméně zajímavá jsou i kola, nicméně ostatní automobilky zejména u moderních elektromobilů umí nasadit i divočejší tvary.

Foto: Jakub Misík

Přední část sedmičky je jedinečná a nemáte moc možností si ji splést s jiným autem.

Zezadu je DS reprezentované úzkými diodovými lampami, mezi nimiž má své místo nápis DS Automobiles. Koncovky výfuku jsou zabudované v nárazníku, nad nimi najdete náhradní koncové světlomety. Ty jsou aktivní například tehdy, když převážíte větší/delší věci v nedovřeném kufru o základním objemu 555 litrů.

Modrá je dobrá

Interiér je svojí koncepcí ještě původní, představený před osmi lety v tehdejším DS 7 Crossback. To znamená, že tlačítka na ovládání oken máte uprostřed a palubní desce dominuje centrální dotyková obrazovka s výdechy ventilace nad ní, plus nechybí digitální přístrojový štít.

Foto: Jakub Misík

Interiérové rozhraní je známé už od roku 2017, nicméně v rámci modernizace v roce 2022 přišly ke slovu lepší displeje a přepracovaný software.

Jelikož DS 7 prošla v roce 2022 modernizací, dočkala se vylepšení i tato multimédia včetně pozdější instalace umělé inteligence ChatGPT. Dále tu máte online navigaci TomTom nebo přizpůsobitelné widgety. To vám nicméně nabídne i standardní DS 7, takže kde hledat stopy Julese Verna?

Tak třeba v modré alcantaře, jíž jsou čalouněná sedadla, centrální tunel nebo výplně dveří. Na hlavových opěrkách září vyšité podpisy spisovatele, na palubní desce zčásti čalouněné světlým dekorem zase motiv balonu odkazující na dobrodružný román Pět neděl v balonu.

Foto: Jakub Misík

Modrému interiéru vévodí sedačky s vyšitými podpisy spisovatele na hlavových opěrkách.

Do toho si přidejte pár dalších drobných dekorů a máte celkem pěknou edici s unikátně zbarvenou kabinou. Koho Jules Verne nebo Francie celkově baví, toho odkaz na autora i nabízené dekory rozhodně potěší.

O čem je Pět neděl v balonu?

Román Pět neděl v balonu vypráví dobrodružství doktora Fergussona, vynálezce polořiditelného balonu, který se spolu se svými přáteli vydal přeletět za pět týdnů africkou pevninu.

Mimo město na benzin

DS 7 se jak ve standardním, tak v edičním provedení nabízí s dieselem 1,5 litru 130 koní a ve dvou plug-in hybridech (PHEV) o výkonu 225 koní a 300 koní (vše s osmirychlostním automatem), přičemž ten silnější (300 k) standardně spojený s pohonem všech kol jsme otestovali.

Vrátíme se ale na skok k dieselu, který zaujme především šetřílky, protože v zimě na zimácích jezdí do šesti litrů na sto a v létě okolo pěti. V Česku navíc tvoří polovinu prodejů sedmiček, takže stojí za zvážení.

Foto: Jakub Misík

PHEV o 300 koních spojuje zážehový motor 1,6 litru, osmirychlostní automat s integrovaným elektromotorem a samostatný zadní elektromotor.

Plug-in hybridy pochází ještě z první generace plug-inů, takže nabízí relativně skromný trakční akumulátor s hrubou kapacitou 14,2 kWh, základní palubní nabíječku 3,7 kWh a nemají rychlonabíjení. Vyplatí se proto připlatit 23 000 Kč za palubní nabíječku 7,4 kWh, abyste měli doplněno z nuly na sto za dvě hodinky.

Nakládání s energií pak jde nechat automatice při používání nativní navigace, kdy zadáte trasu a auto jednoduše vybere, kdy zvolí benzinový pohon a kdy elektro. Jen neumí počítat třeba s převýšením.

Za nás se vzhledem k omezenému množství dostupné energie vyplatí rezervovat čistý elektropohon výhradně na město a delší trasy nebo úseky, kde se jede rychleji (okresky, dálnice, rychlostní silnice), nechat na spolupráci spalováku a elektra.

Foto: Jakub Misík

Cesty mimo město má smysl absolvovat na hybridní režim a volty zbytečně neplýtvat.

Ono bez nativní navigace totiž auto spotřebuje energii poměrně brzy, proto když jezdíte třeba na Mapy.cz, má smysl používat hybridní jízdní režim, případně si vynutit práci spalovacího motoru třeba přišlápnutím plynu.

A samozřejmě nabíjet. Bez pravidelného nabíjení nebude plug-in hybrid fungovat tak, jak nejlépe umí. Nicméně pokud baterce dáte pravidelně volty, celek se odmění kombinovanou letní spotřebou okolo pěti litrů na sto, čímž dorovná konvenční diesel. Navíc je PHEV jediná cesta ke čtyřkolce v DS 7.

A kdo máte rádi technologie, tak vás nejspíš zaujme do 300koňové Jules Verne edice standardně dodávané odpružení řízené čelní kamerou skenující vozovku vpředu. To je aktivní na režim Comfort a za světla.

Jestli vás zajímá spíše dynamická jízda, pak je k dispozici vrcholová plug-in hybridní čtyřkolka o 360 koních nabízená výhradně v jediné výbavě Performance. Vyznačuje se vyšším výkonem, sportovním podvozkem a jinou zadní nápravou.

DS 7 jako takovou pořídíte nejlevněji v edici Edition France v naftě 1,5 litru za zajímavých 950 000 Kč, v plug-in hybridu 225 koní od 1 250 000 Kč a v tom 300koňovém od 1 350 000 Kč. Provedení Jules Verne startuje v naftě 1,5 litru od 1 250 000 Kč, v plug-in hybridu 225 koní od 1 600 000 Kč, testovaná 300koňová varianta přijde minimálně na 1 750 000 Kč.

Sportovní plug-in hybrid Performance 4 × 4 s výkonem 360 koní stojí od 1 795 000 Kč. Základní záruka DS 7 pak činí 5 let, nebo 100 000 km.

Technické údajeDS 7 E-Tense 300
Motorzážehový čtyřválec, 2× elektromotor
Zdvihový objem1 598 cm³
Výkon147 kW (200 k) při 6 000 ot./min.
Točivý moment300 Nm při 3 000 ot./min.
Elektromotory110 k a 320 Nm, 113 k a 166 Nm
Systémový výkon300 k a 520 Nm
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 836 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,9 s
Maximální rychlost235 km/h
Kombinovaná spotřeba (WLTP)1,4 l/100 km
Objem palivové nádrže43 l
Kapacita baterie14,2 (využ. 12,9) kWh
Elektrický dojezd63 km
NabíjeníAC 3,7 kW (volitelně 7,4 kW)
Kola a pneumatiky235/50 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 593/1 890/1 625 mm
Rozvor2 738 mm
Objem zavazadlového prostoru555/1 752 l
Načítám