Článek
Bestsellerem francouzské značky DS Automobiles sice zůstává SUV DS 7, nicméně nedávno na náš dorazil trh další důležitý vůz, a to kompaktní hatchback. České zastoupení má s tímto modelem pojmenovaným N°4 poměrně střízlivé plány (prodej 50 až 60 kusů ročně), proto jsme se rozhodli vyzkoušet, jestli sázka na jejich kartu bude správná.
Čtyřka se totiž nedávno dočkala modernizace, která přinesla přejmenování na N°4 (numero = číslo) a designový lifting zvenčí i uvnitř. Asi největší změnou je nová příď doplněná podsvícenou maskou i logem, což autu dává spolu se světelným podpisem do písmen V ten kýžený moderní šmrnc a pro některé lidi tak může vozidlo působit jistým způsobem až exoticky.
DS však není zase takovým nováčkem, značka se odtrhla od Citroënu už v roce 2014 a ve vozech se dvěma písmeny v logu jezdí například houslista Jaroslav Svěcený nebo Lucie Borhyová, kterou zná každý z televizních zpráv. Tak to jen pro pořádek, jestli se budete někdy za francouzskou prémií na ulici otáčet.

Facelift záď vylepšil o zatmavené lampy a nápisy.
Vzadu najdete tmavší LED lampy, upravený světelný podpis nebo nápis DS Automobiles N°4 vyvedený v novém stylu, ale to není nic, co by vás na první pohled trklo, na rozdíl od světelné přídě.
Dříve vrchol, dnes základ
V interiéru zůstalo až na dva prvky vše více méně při starém. Hlavní novinkou je nasazení většího přístrojového štítu s hezčí a plynulejší grafikou (tento posun chválíme). Tou druhou je odstranění malého displeje původně umístěného na středovém tunelu. Sloužil pro přeskočení do různých podmenu nebo rychlých nastavení (například teploty), ale nikdo jej nepoužíval, tak s faceliftem dostal výpověď.

Přístrojovka je čitelnější, větší, plynulejší, graficky lepší.
Jinak se uvnitř lze těšit na příjemné prémiové materiály, avantgardní styly nebo decentní podsvícení. Zůstala zachovaná i přední úložná přihrádka s nápojáky a bezdrátovou nabíječkou mobilů, loketní opěrka s chlazeným úložným prostorem a pár fyzických tlačítek ovládajících základní funkce.
Pro nastavení klimy, výhřevu sedadel nebo vypnutí asistentů musíte do dotykového displeje, rozhraní však jde konfigurovat pomocí widgetů podobně jako v mobilu. Jednotlivé obrazovky si tak můžete v rámci nabídky přizpůsobit podle sebe. Pokud jde o ovládání oken, tak to je stále nepříliš ergonomicky umístěné pod úhlem na výplni předních dveří.

Malý displej původně umístěný na středu dostal výpověď, místo něj najdete jakýsi odkládací prostor s protiskluzovou vložkou.
Ještě vloni stačila značka zjednodušit svoje výbavy na dva základní stupně, a to Pallas a Etoile (Étoile). Možná vám je pojmenování Pallas povědomé, protože historicky šlo o nejvyšší výbavu pro Citroën DS od roku 1964 a také dalo vzniknout pojmu „palasizace“. To v komunitě vlastníků původních „dé-esek“ znamená, že si méně vyšperkované auto postupně vylepšujete doplňky a díly určenými právě pro nejvyšší výbavu Pallas.
V řeči numero čtyřky je Pallas základ, ovšem bohatý. Ve standardu máte například šest airbagů, bezklíčové startování, 19palcová litá kola, adaptivní tempomat, parkovací senzory, parkovací kameru, LED světla, automatické přepínání dálkových světel, duální klimu, výhřev sedadel, bederní opěrku předních sedadel, elektrochromatické středové zrcátko nebo infosystém s podporou Apple CarPlay a Android Auto.

Základ Pallas je celkem bohatě vybaven, nechybí LED světla či výhřev sedadel vpředu.
Motorové duo
Testovaný vůz k nám dorazil se základním pohonem, tedy tím, který cílového zákazníka bude zajímat asi nejvíc a na který české zastoupení primárně sází. Jde o zážehový tříválec 1,2 litru, sám o sobě naladěný na výkon 136 koní a sílu 230 Nm.
Tu na přední nápravu posílá šestirychlostní automat podpořený elektromotorem o výkonu 28 koní a síle 55 Nm. Společně má mild-hybridní soustava výkon 145 koní a krouťák 230 Nm.

Ačkoli jde o mild-hybrid, umí elektromotor pohánět kola samostatně.
A protože jde o moderní mild-hybrid, elektromotor zvládá kromě užitečné rekuperace (dáte nohu z plynu, auto zpomaluje a nabíjí malý akumulátor 0,88 kWh) také pohánět samotná kola nebo živit systémy při městských a ustálených rychlostech či při ubrání plynu.
Při akceleraci elektromotor podpoří spalovák, nečekejte ale od 145 koní při provozní hmotnosti hatchbacku 1,45 tuny nějaké akcelerační divočiny. Tříválec nabízí slušný zátah od nižších otáček podpořený elektrikou, při dálničních rychlostech nebo předjíždění z vyšších rychlostí už narážíte na limity pohonného ústrojí.

Nečekejte závodníka, hybridní čtyřka hraje na úsporu a nejvíc se jí líbí ve městech a na okreskách, kde využije potenciál elektrifikace.
Částečně jde auto oživit pomocí sport režimu, kdy se zostří reakce na plyn a převodovka řadí ve vyšších otáčkách, maximální výkon dostupný při plném sešlápnutí plynu vám ale sport profil nezvedne. Vůz bude jen reagovat pružněji.
Ačkoli základní mild-hybrid si nebudete pořizovat proto, abyste s ním denně polykali stovky kilometrů. To si raději počkejte na diesel nebo zvolte úplně jiný model. Tím neříkáme, že se N°4 Hybrid na dálnice vysloveně nehodí, ale spíše mu bude lépe v městském provozu a na okreskách, kde více využijete potenciál dvoumotorové soustavy.
Každopádně nejdůležitějším měřítkem je tady spotřeba, kterou jsme zjišťovali už na zimních pneu 205/55 R19. Kombinovaně se zapojením dálnic při předpisovém tempu jsme nakonec jezdili za 6,1 litru na sto kilometrů. Na letních půjde apetit srazit nejméně o půl litru na sto vzhledem k vyššímu valivému odporu zimáků.

Podzimní spotřeba okolo šesti litrů je slušná, v létě půjde ještě srazit.
Pokud jde o komfort, tak na R19 není auto uskákané ani na horších cestách, nebouchá, netluče, zadní klikové nápravě navzdory. Očekávejte spíše neutrální projev, mírnou houpavost, a pokud vezmete nějakou zatáčku ostřeji, tak i znatelně působící odstředivou sílu. Její účinky by pomohlo potlačit lepší boční vedení sedadel, kdyby jej auto mělo.
Francouzská čtyřka zkrátka není na divočiny, ale spíš pohodová prémie se slušnou spotřebou, avantgardním designem a jistým puncem odlišnosti. Nejde o masovou záležitost, ale o individualitu primárně určenou pro dva dospělé.
Startuje se slevou
DS N°4 má atraktivní zaváděcí cenu. Standardní výbava Pallas stojí 850 000 Kč, jenže nyní máte možnost hatchback s mild-hybridním pohonem koupit už za 770 000 Kč, navíc v edici Jules Verne. Ta k základní výbavě přidává ještě bezklíčový vstup i start, 19palcová litá kola, modrý interiér čalouněný Alcantarou, vyhřívaná přední sedadla s masáží, bezdrátovou nabíječku mobilů, navigaci a loga i podpisy umělce.
Plug-in hybrid startuje od 1 140 000 Kč v edici Jules Verne, zatímco ryzí elektromobil ve výchozí výbavě Pallas stojí od 1 180 000 Kč. Diesel pak rozšíří nabídku na jaře roku 2026. Standardní záruka je 5 let nebo 40 000 km, za příplatek rozšiřitelná až na 8 let nebo 200 000 km.
| Technické údaje | DS N°4 Hybrid |
|---|---|
| Motor | zážehový řadový tříválec |
| Palivo | benzin |
| Zdvihový objem | 1 199 cm³ |
| Výkon | 100 kW (136 k) při 5 500 ot./min. |
| Točivý moment | 230 Nm při 1 750 ot./min. |
| Elektromotor | 28 k, 55 Nm |
| Systémový výkon | 145 k, 230 Nm |
| Elektrifikace | mild-hybrid 48 V |
| Převodovka | automatická, 6 stupňů |
| Pohon | předních kol |
| Provozní hmotnost | 1 454 kg |
| Akcelerace 0–100 km/h | 9,4 s |
| Maximální rychlost | 203 km/h |
| Objem palivové nádrže | 52 l |
| Komb. spotřeba normovaná | 5,2–5,3 l/100 km |
| Kola a pneumatiky | 205/55 R19 |
| Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 400/1 866/1 490 mm |
| Rozvor | 2 675 mm |
| Objem zavazadlového prostoru | 430/1 240 l |







