Hlavní obsah

Bavoráky nejsou jen pro bohaté, roadster Z4 připomene kouzlo manuálů a otevřeného nebe nad hlavou

Foto: Jiří Čermák

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pokud byste to nevěděli, tak BMW Z4 nedávno prošlo faceliftem a stále se v nabídce mnichovské automobilky drží jako jedno z posledních cenově přijatelných aut, jež umí připomenout, že řidičská radost nemusí nutně stát dva miliony, mít 500 koní a automatickou převodovku. Nenápadný roadster totiž umí kouzlit úsměvy na rtech a za rozumnější peníze.

Článek

„Takhle přesný manuál jsem dlouho neřídil,“ řekl jsem si po usednutí do faceliftovaného BMW Z4, a to jsem jen pár týdnů předtím vyskočil z řidičsky tolik zábavné Toyoty GR86. Chtě nechtě se mnichovským inženýrům podařilo pro Z4 stvořit skutečně excelentní manuální převodovku, což je ve výsledku jeden z pádných argumentů, proč nad samotným vozem vůbec uvažovat.

Foto: Jiří Čermák

Z4 má „roadster“ přímo ve svém modelovém označení.

Samotný roadster patří do kategorie volnočasových aut – jednak kvůli plátěné střeše a také pro své dvoumístné provedení s minimem odkládacích prostor uvnitř. Jde zkrátka o takový výletní člun na kolech, kam si vezmete jen pár základních věcí, kšiltovku a krém na opalování. Pokud by bylo přece jen potřeba něco převézt, nabízí se využít 281litrový zavazadelník, kam se nějaká ta taška vleze.

Možná budete očekávat, že díky logu BMW půjde o nějaký hlučný sporťák bez dobrých mravů, jehož poháněná zadní náprava bude utíkat při každé dynamičtější příležitosti, nicméně… ne, tohle není případ zcela základního provedení sDrive20i.

Foto: Jiří Čermák

Základní sDrive20i nepatří k divokým zadokolkám.

Pokud vám kódová řeč bavorské automobilky nic neříká, povíme, že „s“ značí pohon jedné nápravy, zatímco „20i“ tu skutečně (výjimečně) značí zážehový dvoulitr s turbem o 197 koních a 320 Nm točivého momentu. Spousta lidí si při pomyšlení na spojení BMW a čtyřválcových motorů povzdychne, ovšem zejména u Z4 tvoří pohonná jednotka vlastně celý charakter vozu.

Foto: Jiří Čermák

Písmeno s značí pohon jedné nápravy, 20i poté dvoulitrový čtyřválec s turbem.

Když dorazil čtyřhrnek do sesterské Supry, také byl oheň na střeše, ovšem poněkud zbytečně. Ono se totiž ukázalo, že i méně výkonná a méně hravá „bejby“ Supra (která by se mohla jmenovat klidně Celica) není zase tak špatným autem. A to samé jde napsat i o základním bavoráku Z4.

Foto: Jiří Čermák

BMW Z4 je sesterským modelem Toyoty Supra.

V tomto případě ne snad kvůli zastavěnému čtyřválci. Sice jde o slušně dynamickou jednotku se zrychlením z místa na stovku za 6,8 sekundy, maximálkou 241 km/h a reálnou průměrnou spotřebou pod 7 litrů na sto při běžné jízdě, nicméně tím zajímavosti o této pohonné jednotce končí. Slovy strohého řečníka – prostě normální dvoulitr s turbem.

Magie mechanického řazení

Kouzlo zde tkví, jak jste jistě pochopili z úvodu, v onom šestirychlostním manuálním řazení. Vlastnosti typu krátké dráhy, přesnost tahů a 100% správné navádění páky při změně kvaltů zákonitě nadchnou každého řidiče, který si umí vychutnat ono puristické řízení auta.

Foto: Jiří Čermák

Šestirychlostní manuál v Z4 se BMW vysloveně povedl.

Navíc tím, že jde o zadokolku, kde proti vozu s předním pohonem funguje fyzika malinko jinak, se dostáváme k ještě purističtějšímu zážitku. Nemluvím však o bezduchém driftování, ale o výletní radosti, když se správným kvaltem a adekvátně přidaným plynem v pravý čas vykroužíte zatáčku jako Maja Plisecká (baletka) piruetu.

Dále je, doufám, zcela patrné, že vzhledem k výkonu nepůjde o žádného trhače asfaltu ani závodníka. Základní Z4 platí za kochací roadster na pohodovou jízdu, který je i s testovaným M sportovním podvozkem spíše komfortní nežli koncipovaný na vysoce technickou jízdu. Takže žádná motokára, žádné okruhové náčiní, ale rozumně agilní otevřený sporťák.

Foto: Jiří Čermák

S dvoulitrem nečekejte trhače asfaltu, ale spíše kochací svezení.

Navrch tu musíme pochválit přítomnost staršího rozhraní infosystému BMW iDrive 7, jelikož to nové (8, potažmo 9), koncepčně podobné tabletům, už prostě není tak intuitivní a „automobilové“ jako tento sedmičkový software.

Samostatnou kapitolou pak je navigace, která bývá u řady sporťáků ošizená, protože priority vozu jsou jinde. Zčásti souhlasíme, ovšem namítáme, že i se sportovním autem se potřebujete čas od času dostat někam, kde to neznáte nebo kudy je lepší kvůli dopravě jet s navigací.

Foto: Jiří Čermák

Chválíme nativní navigaci za její skvělou použitelnost.

Ta bavorácká je v režimu online vysoce použitelná, navíc si mapu můžete poslat před oči do přístrojovky. A to je něco, co u nás Apple CarPlay / Android Auto u drtivé většiny aut nepodporuje. Zatím.

Smysluplný základ

Během toulek krajinou s otevřeným nebem nad hlavou, ale i v ulicích velkoměst jsem při změnách kvaltů přemýšlel nad řidičskou smysluplností bavoráku Z4 a jeho motorizací vůči finanční investici. Totiž pokud máte peněz hromadu, je vám patrně fuk, co si pořídíte. Jestliže vybíráte jakožto běžný člověk ze střední vrstvy nové fáro pro radost, patrně se několikrát hluboce zamyslíte, za jaký motorizovaný (ne)smysl našetřené koruny utratíte.

Foto: Jiří Čermák

Manuál se pojí pouze se základním čtyřválcem.

A pokud cílíte na Z4, pak má za mě ten opravdový řidičský smysl právě jen manuál se základním čtyřválcem a zadním pohonem. Mluvil bych jinak, pokud by se šestikvalt nabízel i do silnější 258koňové motorizace či do vrcholového šestihrnku o 340 koních, nicméně tam už má své místo výhradě samočinné řazení.

A tehdy (s automatem) mi mimo té stahovací střechy přestává BMW Z4 Roadster dávat smysl. Prvně koncepčně, protože za cenu základní Z4 v automatu máte 258koňovou dvoulitrovou Toyotu Supru v automatu (1,28 mil. Kč), která je řidičsky o něco lepším autem. Případně můžete jít do GR86/BRZ, kde je zážitek z mechanického řízení kvůli plochému atmosférickému motoru i celkové konstrukci přece jen intenzivnější (manuál od 950 tis. Kč, automat od milionu).

Foto: Jiří Čermák

Z4 má jako sporťák řidičský smysl, ale jen s manuálem nebo pokud prostě chcete stahovací střechu.

Jestliže byste volili vyšší specifikace Z4, třeba i šestiválcovou Z4 M40i, pak se opět dostáváme do finančních sfér, kde už je blízko jednak sesterská Toyota GR Supra o 340 koních s manuálem i automatem a také BMW M2, což už je (oboje) trochu „iné kafe“ s šesti válci (oba vozy od 1,8 mil. Kč)

Druhým dechem dodávám, že si typický kupec Z4 stejně pořídí zejména kvůli logu BMW, stahovací střeše, automatu a až potom někde ke konci je důvodem i zážitek z řízení. Zkrátka je to tak, v tomto jmenovaném pořadí, nicméně čest výjimkám, které sáhnou po manuálu a prioritně se chtějí pravověrně povozit.

BMW Z4 s dvoulitrem a manuálem stojí bez drobných od 1,21 milionu korun, zatímco s automatem od 1,27 milionu. Silnější (258 k) dvoulitr s automatem vyjde na 1,45 milionu, vrcholný šestiválec v automatu začíná na sumě 1,69 milionu korun.

Technické údajeBMW Z4 sDrive20i
Motorpřeplňovaný řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 998 cm3
Výkon145 kW (197 k) při 4 500–6 500 ot./min.
Točivý moment320 Nm při 1 450–4 200 ot./min.
Převodovkamanuální, 6 stupňů
Pohonzadních kol
Pohotovostní hmotnost1 510 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,8 s
Maximální rychlost241 km/h
Spotřeba (kombinace)7,3–7,4 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky255/35 a 275/35 ZR 19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 324/1 864/1 304 mm
Rozvor2 470 mm
Světlá výška117 mm
Objem zavazadlového prostoru281 l

Reklama

Načítám