Hlavní obsah

BMW 2 Active Tourer už není skromné MPV, ale spíše rodinná laborka na čtyřech kolech

Foto: Jan Majurník

Active Tourer častokrát dovedl k BMW nové zákazníky, možná proto nakonec přežil

1. 8. 2022

Dříve na skromné BMW druhé série pro aktivní rodiny kdekdo koukal skrze prsty a odsuzoval jej, že nejde o pravověrný bavorák. To s druhou generací, která vlastně ani neměla být, se leccos změnilo a namísto nevýrazného „familywagenu“ dorazila laboratoř na kolech. No jo, ale je to ve finále výhra?

Článek

Kdybychom měli spočítat, kolikrát někdo odsoudil první BMW řady 2 Active Tourer bez toho, aniž by jej ozkoušel, nestačila by na to ani vědecká kalkulačka. Přitom jde o sice nevýrazné, zato však povedené, příjemné, komfortní a nikterak namyšlené MPV.

Foto: Jan Majurník

První generace není kdovíjak extravagantní, ale platí za praktické a slušné auto

A ani kupci to neviděli jinak. Ne všichni totiž propadli SUV mánii, což prodeje rodinné bavorské krabice udržovalo na vyšší úrovni. Nakonec však Active Tourer i jeho mohutnější derivát Gran Tourer byly odsouzeni k zániku…

Jenže nějaký čas na to se ledy prolomily a světlo světa spatřila druhá generace „activky“ – s obřími ledvinami vpředu a kinosálem uvnitř. Pokud jde o verzi Gran, tak ta je definitivně pohřbená, protože zkrátka nešla tolik na odbyt.

Foto: Jan Majurník

Ledvinky, ledviny… Tento styl podle nás k novým BMW sedí

Komentovat design je vždy subjektivní, nicméně v případě nové vzhledové mluvy mnichovské automobilky musíme uznat, že tento agresivní styl jejím autům sedí. Kdekdo sice pranýřuje kvůli velikosti širokou masku chladiče ve tvaru ledvin, jenomže… Viděli jste příď třeba u Lexusu LX? Možná neviděli, protože místo ní je tam jeden gigantický mřížovitý gril.

Ani zezadu není auto nikterak ošklivé a už si ho ani omylem nespletete s kdejakým jihokorejským minimpv, což u prvního Active Toureru reálně hrozilo. A protože design prodává, museli návrháři druhé aktivní dvojky na atraktivitě vozu pořádně zamakat, což se jim za nás povedlo.

Foto: Jan Majurník

Ani zezadu vůz neztrácí na atraktivitě

Motorizovaný kinosál

Zpracování interiéru je oproti jedničce úplně jinde. Nebe a dudy. Materiály, tvary, vůně, ergonomie, provedení. Holt pokrok nezastavíš.

První kontakt s kabinou tak připomíná Alenku v říši motoristických divů. Víte jak, stále se bavíme jen o řadě 2, byť prémiové značky, ale pořád jsme na začátku modelové série. To máte jeden ovládací panel uprostřed, pod ním obří úložný prostor, vpředu takřka vertikální bezdrátovou nabíječku mobilů a na vrchu dvě obrazovky připomínající malé domácí kino.

Foto: Jan Majurník

Podobně uspořádanou kabinu hledejte například u vrcholového elektrického BMW iX

K tomu si přidejte variabilní (sklopná, posuvná) sedadla vzadu, relativně slušný kufr o objemu 415 litrů, mnoho odkládacích přihrádek i kýženou prostornost. A co teprve ergonomické přední sedačky, dostupné rovněž s masážní funkcí? Dvojka Active Tourer je zkrátka prémiová se vším všudy.

Ono možná místy až moc, jelikož dvouobrazovkový infosystém doplněný „destičkovým“ head-up displejem už kolikrát není tak intuitivní, jako tomu bývalo dříve. Na jednu stranu se třeba u ovladače světel či na středovém tunelu nachází fyzická tlačítka fungující jako rychlý skok do nastavení, na stranu druhou těch možností ladění máte přehršel a jsou různě rozeseté vně multimédií. A kde je oblíbený kulatý ovladač iDrive? V nižších řadách pryč, tudíž obrazovku vpravo obsluhujete více méně jen dotykem.

Foto: Jan Majurník

Těch ikonek a možností značně přibylo

Jde zajisté o otázku zvyku, možná týdne, možná měsíce. Každopádně vnitřek včetně infosystému celkově hodnotíme jako spíše povedený, nicméně se specifickými výtkami.

Rodinný neznamená nudný

Jízda se mezigeneračně posunula o úroveň výše. Rozhodně nemáte pocit, že byste řídili nějaké nudné rodinné vozítko. Pod kapotou zkoušeného modelu totiž pracuje mild-hybridní dvoulitrový turbobenzin naladěný na celkový výkon 218 koní, navíc spárovaný se sedmirychlostním sportovním automatem.

Foto: Jan Majurník

Díky spojení zážehového motoru a mild-hybridu má 223i výkon 218 koňských sil

Pokud ve vás přečtení sousloví mild-hybridní budí negace, zase je vypusťte. Jednak je touto technologií vybaven skoro každý dnešní bavorák a jednak o ní v praxi ani nevíte. Žádné honění eko skóre, spása květin či zasazování stromů. Emise jsou starostí automobilky, na což má své nástroje, řízení zase vaše parketa. Mimo toho vám tato elektrifikovaná soustava nenásilně pomáhá ušetřit pár deci paliva na sto a přidává několik koní výkonu navrch.

Ve standardním jízdním profilu se „activka“ chová distingovaně, hladce a nabízí příjemně pohodlnou jízdu. Dělá zkrátka to, co od moderního BMW s pohonem předních kol očekáváte.

Foto: Jan Majurník

Rodinné MPV hraje především na komfortní notu, avšak umí také příjemně ožít

Otestovali jsme rovněž sportovní režim, v němž vůz příjemně ožije. Plynový pedál reaguje rychleji, v kabině začne znít falešný zvuk motoru, podvozek se zpevní, převodovka udržuje nižší kvalty, řízení ztuhne, zpřesní. No paráda, on ten skoro 1,7tunový „familywagen“ umí být i zábavný! Najde se ovšem jedna věc, kterou považujeme za vysloveně otravnou, a tou je umělé kopání převodovky v dynamickém módu.

Proč? Proč by měl příplatkový sedmikvaltový sportovní automat se dvěma spojkami v rodinném MPV falešně kopat? Aby navodil dojem vysoce sportovní jízdy? V Active Toureru? Inu… Za nás tedy nejde o funkci, která by byla nějak vítaná, naopak je spíš na obtíž.

Foto: Jan Majurník

BMW ovládací panel nové generace s voličem automatické převodovky

Hi-tech vstupenka do BMW

Mnichovští v poslední době celkově dost zapracovali na vyladění rovněž nižších modelových řad, přičemž dvojka Active je toho důkazem.

Nejen to, že vůz zvládá díky spojení s mapovými podklady při jízdě na poloautonomní řízení sám zpomalovat do zatáček, před kruhovými objezdy či před dálničními sjezdy, ale také se zde objevuje rozšířená realita využívající čelní kameru a grafické vykreslení směru jízdy.

Foto: Ondřej Svoboda

Rozšířenou realitu už znáte třeba z mercedesů či elektrických volkswagenů

Jistě si tuto technologii vybavujete třeba z mercedesů vyšších tříd anebo vám přijdou na mysl elektrické volkswageny z rodiny ID, využívající zase pokročilé promítání dat na sklo.

No a když jsme u těch kamer, najdete jich tu poměrně dost. Několik venkovních (parkovací, čelní) a jednu vnitřní monitorující dění ve vozidle. Jestliže si říkáte, že je těch technických vychytávek nějak moc, můžeme vás v takovém případě ubezpečit, že řada z nich spadá do položek volitelné výbavy na přání.

Foto: Jan Majurník

Kufr provedení 223i Active Tourer nabídne objem 415 litrů

Každopádně tu hraje roli rovněž cena. Zatímco původní Active Tourer s manuálem stál koncem roku 2019 od 624 000 Kč, nová základní cena druhé generace spojené výhradně s automatickou převodovkou činí 781 300 Kč. A to je skok o 157 300 Kč!

Tedy ještě než začnete lamentovat nad částkou, tak musíte vědět, že současný standard nabídne daleko více praktické výbavy než původní model za stejnou cenu. Rozdíly jsou rovněž v motorizaci, převodovce (manuál už není), komfortu, bezpečnosti, technologiích

Bavíme se zajisté o cenách od, takže jestli budete chtít laborku na kolech jakou jsme řídili my, pak do toho zahučíte za 1,44 milionu korun.

BMW řady 2 Active Tourer ve druhé generaci plně dospělo do své prémiové podoby po všech směrech. Je jisté, že se toto kompaktní MPV nezalíbí každému, ale pokud jste nepropadli SUV mánii a pátráte po nějakém „lepším“ praktickém vozidle, pak lze předmětného bavoráka uživatelsky doporučit, a to i pro nově příchozí klientelu…

Technická dataBMW 223i Active Tourer
Karoseriepětidveřová, MPV
Motormild-hybridní přeplňovaný řadový čtyřválec
Palivobezolovnatý benzin (min. N95)
Zdvihový objem1 998 ccm
Max. výkon150 kW (204 k) při 5 000–6 500 ot./min.
Max. točivý moment320 Nm při 1 500–4 000 ot./min.
Celkový výkon160 kW (218 k)
Celkový točivý moment360 Nm
Převodovkasedmirychlostní, automatická
Pohonpředních kol
Objem palivové nádrže45 l (53 l na přání)
Objem kufru415/1405 l
Provozní hmotnost1 695 kg
Max. rychlost241 km/h
Zrychlení 0–100 km/h7,0 s
Průměrná spotřeba (WLTP)6,6–6,0 l/100 km
Délka/šířka/výška4 386/1 824/1 567 mm
Rozvor2 670 mm
Základní cena781 300 Kč (218i)
Cena test. modelu1 441 392 Kč (223i)

Reklama

Sdílejte článek