Článek
Nejprve si uděláme trochu pořádek v označení vozidel Audi a jejich přímé konkurenci, protože nám číselně úplně neodpovídají. Q3 je rivalem X1 a GLA, Q5 zase X3 a GLC a nakonec Q7 jde po krku X5 od BMW a GLE od Mercedesu.
Pokud se tedy bavíme o SQ5, jde o sportovní verzi 4,7 metru dlouhého SUV, které bychom mohli v evropských měřítkách označit za středně velké.

Tak třeba ostřikovač. Šel vyřešit daleko laciněji, ale v Audi řekli ne.
Designově jde auto stojící na nové platformě PPC (Premium Platform Combustion, tedy základna pro prémiové vozy se spalovacím motorem) označit za moderní a zvenčí rozhodně ne odfláknuté.
Je totiž vidět, že si s ním designéři vyhráli, a to i v praktických věcech typu ostřikovače světel kopírující tvar nárazníku nebo ve výplních masky chladiče. Zkrátka na první dobrou viditelné vnější detaily, které by šly ošidit, ale nestalo se.

To vzadu, to je pravé, žádná faleš.
Za poměrně hi-tech jde považovat technika volitelného světelného podpisu, kdy vybíráte z osmi nastavení pro přední (mimochodem kvalitně svítící) a zadní lampy. Jde o různé čárky, šipky, tvary. A nakonec to nejlepší, žádné falešné koncovky výfuku. Pod zadním nárazníkem má SQ5 čtyři decentně zpěvné roury.
Digitální moderna
Jakmile usednete do kokpitu, dýchne na vás další závan moderny. Kokpit tvarovaný na řidiče, dva sdružené displeje před ním a jeden před spolujezdcem. Kouknete vlevo, na dveřích najdete sdružený panel pro ovládání oken, zrcátek, zámků, světel nebo paměti sedadel.
Opět působí technologicky na úrovni, jenom jak je široký, tak se vám budou levé přední dveře o něco méně komfortně zavírat.
V úžasu budete hned, jak graficky kvalitní displeje naběhnou a rozsvítí se lišta ambientního osvětlení vpředu. „Wow“, řeknete si a druhé „wow“ přijde hned potom, co aktivujete blinkr a rohy světelné lišty zezelenají.

Kokpit orientovaný na řidiče působí hypermoderně.
Jenže pak se začnete orientovat v infosystému (plocha pod displejem poslouží jako příjemné opěradlo), kde zjistíte, že už to takové „wow“ není. Rozhraní je složitější, dle našeho názoru méně intuitivní a úplně si neumíme představit člověka nad 40 či 50 let (tedy věková skupina, která na takové auto má reálně peníze), jak se v něm snadno orientuje.
Další výtku bychom měli k obrazům z parkovacích kamer, kde se šetřilo. Kvalita výstupu neodpovídá možnostem (rozlišení) displeje, je zbytečně zhoršená a konkurence od BMW je v tomto ohledu dál.

Kvalita obrazu z parkovacích kamer je zbytečně nízká.
Zastavíme se ještě u do rukou dobře padnoucího volantu, kde máme dvě věci. Definovatelné tlačítko vpravo podporuje funkci vypnutí otravného upozornění na překročení načtené rychlosti jedním stiskem. Skvěle, za tohle dejme inženýrům Audi cenu, že nás tohoto problému tak snadno zbaví.
Pak tu máme pádla řazení, u nichž je předpoklad, že je řidiči někdy budou využívat, protože mají přece sportovní SUV SQ5. A tak byste čekali, že pádla budou z nějakého lepšího materiálu než je prachobyčejný běžný plast. Ale nejsou.
Zmíníme také ovládací panel řazení, kde je zkratka pro vyvolání menu (de)aktivace vámi vybraných (favorizovaných) asistentů. Kdo nerad jízdní pruhy nebo hlídání únavy řidiče, tímto vám Audi opět zpříjemní život.

To autíčko s přerušovaným kruhem okolo je zkratka k rychlé (de)aktivaci jízdních asistentů.
Posledním kladem stojícím za vyzdvihnutí budiž komfortní přední sedadla vybavená jednoduchou masáží a posuvná zadní sedadla zlepšující variabilitu pětimístného SUV.
Čím vás naopak Audi naštve je vrzání palubní desky na nerovnostech. Bavíme se o autě v ceně přesahující dva miliony korun a ano, na větších nerovnostech uslyšíte vrzání.
SQ5 vs. konkurence
Audi SQ5 má přímou konkurenci od BMW, konkrétně v X3 M50. A také od Mercedesu, konkrétně je audině technicky, cenově i ideově (byť má čtyřválec) nejblíže Mercedes-AMG GLC 43 (silnější neAMG benziny jsou PHEV).
A protože srovnání se přímo nabízí (všechno jsou to mild-hybridní čtyřkolky), tak jsme vzali technické údaje a pustili se do studií. Níže najdete výsledky.
Model | SQ5 | X3 | GLC |
---|---|---|---|
Délka | 4 717 mm | 4 755 mm | 4 749 mm |
Šířka | 1 900 mm | 1 920 mm | 1 920 mm |
Výška | 1 647 mm | 1 660 mm | 1 635 mm |
Rozvor | 2 827 mm | 2 865 mm | 2 888 mm |
Hmotnost | 2 040 kg | 2 055 kg | 1 975 kg |
Motor | V6 3,0 l | R6 3,0 l | R4 2,0 l |
Výkon | 367 k | 381 k | 421 k |
NM | 550 Nm | 540 Nm | 500 Nm |
MHEV | 24 k | 18 k | 14 k |
Převodovka | 7st. aut. | 8st. aut | 9st. aut. |
0–100 km/h | 4,5 s | 4,6 s | 4,5 s |
Max. rychlost | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Kufr | 475 l | 570 l | 620 l |
Nádrž | 65 l | 65 l | 62 l |
Cena | 2 122 900 Kč | 2 130 700 Kč | 2 266 330 Kč |
Jak Audi, tak Mercedes uvádí, že výkon mild-hybridního systému je plus k deklarovanému výkonu spalovacího motoru. BMW uvádí pro X3 M50 hodnoty včetně MHEV 398 k a 580 Nm.
Lídr jménem V6
SQ5 nosí svůj sportovní titul proto, že sportovní reálně být umí. A začíná to motorem, jimž je třílitrový benzinový šestiválec, tedy něco, co v dnešním unijním světě začíná být spíše vzácností.
Do V uspořádaný motor má 367 koní a dalších 24 koní k dobru od integrovaného 48voltového mild-hybridního systému. Na všechna kola pak přenáší točivý moment o hodnotě 550 Nm sedmirychlostní dvouspojkový automat.

Audi SQ5 pohání zážehový šestiválec. V dnešní době čím dál větší výjimka. I mezi prémiovými značkami.
Za ladný přenos krouťáku na jednotlivá kola v ostrých zatáčkách a celkovou přesnost řízení bychom vývojářům dali medaili. To je něco, co vám především na hladké silnici dá pocítit sebevědomí vozu a určitou jistotu (ta se trochu ztrácí na rozbitých cestách).
Za práci automatu ve sportovním jízdním režimu či v zátěži bychom onu medaili zase odebrali, protože kolikrát nesmyslné kopání či dokonce cukání převodovky v nás vyvolalo dojem, že si oddělení zodpovědné za její naladění zapomnělo udělat domácí úkoly. Nebo možná právě nezapomnělo, pokud dostalo za úkol, aby v takovém režimu převodovka kopala podobně jako závodní sekvence. Občas mají automobilky takové nápady, ne že ne. U SQ5 bychom však jednoznačně uvítali hladkou změnu převodů. Přece jenom je to pořád hlavně pohodlné SUV.
Takže v SQ5 jízdní stránku vede šestiválec, neustále dávající najevo, že je připraven vystřelit tohle dvoutunové SUV kupředu.

Vůz vás ponouká ke svižné jízdě, zejména na sportovní režim.
Ochota vozu jít za plynem i po menším přidání, decentní zvuk říkající „šlápni na mě kdykoli“, to všechno ponouká k tomu na to dupat nad rámec předpisů. Leckdy jsme si připadali v pokušení jako člověk na dietě, před nímž přistane kýbl voňavých smažených křidélek z KFC.
Umí být i komfortní
Navzdory sportovnímu pojetí umí být Audi SQ5 příjemně pohodlným cestovním autem, především pokud si připlatíte bezmála 40 tisíc za vzduchový podvozek. To se vám většinu času bude jezdit komfortně i na rovněž volitelných kolech R21 s nízkoprofilovým obutím 255/40.
Poznáte i rozdíly mezi režimy Sport a Comfort, kdy na komfortní profil řízení „změkne“ a otáčení volantu se stane stejně nenáročným jako sledování průměrné české komedie.

Navzdory sportovní nátuře umí být SQ5 příjemně komfortní.
Při běžné jízdě postřehnete i práci mild-hybridního (MHEV) systému, který ve spolupráci s mapovými podklady a čelním radarem umí zavčas rekuperovat (zpomalovat), pomoci při rozjezdu nebo kola v nízkých rychlostech rovnou pohánět či živit systémy během jízdy setrvačností s vypnutým motorem. MHEV po vás jinak nic nechce, nijak neobtěžuje, nabíjí se sám.
Polykači kilometrů ocení stabilitu a odhlučnění SUV i při vysokých rychlostech v přímém směru, takže si v Německu na dálnici se spolujezdcem rozumně pokecáte i ve 170 km/h.
A co za to? Z hlediska palivového apetitu se teď v létě kombinovaně včetně sportovních radovánek a dálničních přeletů vejdete do deseti litrů benzinu na sto. Nádrž má kapacitu 65 litrů, takže na pumpě taky nebudete muset zastavovat denně.
Prevence maléru
V rámci dynamických testů jsme zavítali na Polygon Hradec Králové, kde se v rámci uzavřeného areálu dá vyzkoušet leccos. My se vrhli na krizové brzdění na suchu z rychlosti 100 km/h, kde všeobecně platí, že dnešní moderní auta potřebují k zastavení (čistě brzdná dráha) do 35 metrů.

Na brzdách SQ5 pozitivně překvapila.
Audinu jsme zkouškám podrobili několikrát a v průměru se dostali na 30 metrů, což je slušné. Navíc nás pozitivně překvapily opravdu silné zásahy (údery) systému ABS při krizové brzdě. Proto když se něco nepovede, víme, že se vás SQ5 bude snažit kvalitně podpořit.
Audi SQ5 startuje od 2 122 900 Kč, a pokud si auto vybavíte podobně, jako je testovaná specifikace, dostanete se na sumu okolo 2,8 milionu korun. Na druhou stranu šestiválců v menších či středně velkých evropských modelech ubývá, takže se už pomalu dostáváme do fáze, kdy tolik neřešíme cenu, ale spíše dostupnost. Takže berte, dokud jsou.
Na druhou stranu… Nechcete přece jen raději koncepčně starší (tedy ne tak moderní a sportovní), ale větší Audi Q7? S benzinovým MHEV šestiválcem o 340 koních je levnější (stojí od 2 056 900 Kč), nabídne osmirychlostní automat s hydroměničem, více prostoru, až sedm míst k sezení a neméně možností různorodých příplatků a výbavy.
Technické údaje | Audi SQ5 TFSI quattro |
---|---|
Motor | přeplˇňovaný mild-hybridní šestiválec |
Zdvihový objem | 2 994 cm3 |
Výkon | 270 kW (367 k) při 5 500–6 300 ot./min. |
Točivý moment | 550 Nm při 1 700–4 000 ot./min. |
Převodovka | automatická, 7 stupňů |
Pohon | všech čtyř kol |
Pohotovostní hmotnost | 2 040 kg |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,5 s |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 8,8–8,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 65 l |
Kola a pneumatiky | 255/45 R20, přípl. 255/40 R21 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 4 717/1 900/1 647 mm |
Rozvor | 2 827 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 475/1 446 l |