Hlavní obsah

Audi s náskokem díky technice: Supermoderní A6 e-tron je jedním z nejlepších elektromobilů dneška

Foto: Lukáš Kukla

Čistě elektrická varianta Audi A6 s označením e-tron je úplně jiné auto než klasika se spalovákem. Novinka se chlubí nejen odvážným designem a pokrokovou technikou, ale také udivuje mimořádnou efektivitou…

Článek

A tu přímo cítíte. Stačí na rovince povolit nohu na plynu a A6 e-tron si nerušeně plachtí dál, aniž by (výrazněji) ztrácela rychlost. V reálu jsem s ní tak jezdil v průměru za 17 kWh / 100 km – což je hodnota, kterou se ještě nedávno chlubily jen kompaktní městské elektromobily, takhle velká auta se sotva dostala pod 20 kWh / 100 km.

Obří limuzína A6 e-tron si k ní pomáhá nejen pokročilou elektronikou a důsledně minimalizovanými odpory na celém pohonném ústrojí, ale také propracovanou aerodynamikou (koeficient odporu vzduchu má hodnotu pouhých 0,21, kombi Avant má 0,24).

Ta si však u Sportbacku se splývavou zádí vybírá svou daň v oblasti prostoru pro hlavy cestujících vzadu – vyšší dospěláci se na zadní sedačky sice vmáčknou a nebudou trpět nedostatkem prostoru pro nohy, ale na svět budou muset koukat poněkud šejdrem (to se dá vyřešit objednáním praktičtější verze Avant s vyšší linií střechy). Vlastně celý interiér A6 e-tron je… Nechci říct přímo stísněný, ale poměrně intimně vás obejme, místo aby působil vzdušně, jak je u elektromobilů s dedikovanou platformou zvykem.

Foto: Lukáš Kukla

Elegantní tvary splývavé zádi pomáhají aerodynamice a tím i dojezdu, jenže také tím přicházíte o prostor pro posádku – pro hlavu na zadních sedačkách nebudou mít vyšší postavy dost místa.

Titulek: Uvnitř si snadno uděláte pohodlí, ale místa není vyloženě na rozdávání, což je u pětimetrové silniční lodi trochu překvapení. K lepší řidičské pozici a snadnějšímu na-/vystupování si A6 e-tron pomáhá trochu vyšším (crossoverovým) uchycením sedačky.

A přesně takovou A6 e-tron má, jmenuje se PPE (Premium Platform Electric, stejnou má nejen Q6 e-tron, ale i Porsche Macan) a vyniká 800V elektronickou architekturou umožňující nabíjení vysokým výkonem 270 kW. Což se hodí, když má v podlaze obří baterii s kapacitou téměř 100 kWh (využitelná 94,9 kWh) – ta by měla umožnit ujet na jedno nabití teoreticky až sedm stovek kilometrů, reálně byste měli bez problémů najíždět kolem 550 km.

Foto: Audi

Pokročilá 800V architektura umožňuje nabíjet výkonem až 270 kW, desetiminutový pit stop u nabíječky tak přinese cca 300 km dojezdu.

Jenže možná bude (alespoň zpočátku) trochu těžké se udržet, protože na hraní máte k dispozici výkon 376 koní, který A6 e-tron z klidu rozjede za velmi svižných 5,4 sekundy. Díky mohutnému instantnímu zátahu elektromotoru bude navíc působit ještě o něco rychleji – předjíždění nebo připojování do rychlejšího pruhu umí na lusknutí plynu, což je nejen bezpečné, ale také zábavné.

Chcete VÍC?

Otestovali jsme také praktičtější a rychlejší variantu S6 Avant e-tron, která má nejen prostornější kufr (základních 502 litrů mají obě verze shodných, po sklopení zadních sedadel ale Avant nabídne 1 422 litrů oproti 1 330 litrům Sportbacku), ale také monstrózní výkon 503 koní (550 koní s launch controlem), které ji vystřelí z klidu na stovku za supersportovních 3,9 sekundy!

Foto: Lukáš Kukla

Avant není oproti Sportbacku jen praktičtější, je také o poznání hezčí – Audi umí neuvěřitelně sexy zadky kombíků! Obětí za krásu a litry prostoru navíc je o chlup horší aerodynamika, která vás připraví o pár kilometrů dojezdu.

S6 e-tron také přináší mírně odlišný vzhled zvenku (červených brzdičů si všimne každý, tmavě chromovaných detailů už nejspíš málokdo) i uvnitř (černě laděný interiér doplňují sportovní sedačky), standardně dodávané progresivní řízení, sportovní vzduchový podvozek s natáčecí zadní nápravou a pohonem všech kol preferujícím zadní nápravu zase zlepšuje dynamické vlastnosti. S6 e-tron je tak nejen pekelně rychlé na rovinkách, ale i neuvěřitelně schopné v zatáčkách. Tuhle jízdu si fakt užijete!

Foto: Lukáš Kukla

Verze S6 má 503 koní a jede rychle jako střela, za volantem se tak nebudete nudit.

Připočtěte si k tomu typicky německy „pevný“ jízdní projev a přirozené řízení a je jasné, že s A6 e-tron není problém pelášit i na točité okresce (ty dvě a čtvrt tuny živé váhy v zatáčkách efektivně neguje nízké těžiště, jen si dejte pozor na brzdách). Vzduchové tlumiče ale také umí jízdu pěkně uhladit, takže si můžete klidně plout a užívat si příjemné ticho na palubě nebo krystalicky čistý zvuk prémiového audia Bang & Olufsen s 3D zvukem a reproduktory v opěrkách hlavy.

Foto: Lukáš Kukla

Displeje, kam se podíváš – před řidičem je 11,9palcový přístrojový panel (můžete ho doplnit průhledovým displejem s rozšířenou realitou) propojený s centrálním 14,5palcovým displejem infotainmentu. Na přání vám Audi namontuje ještě 10palcový doplňkový displej před spolujezdcem, tedy pokud chcete, aby se za jízdy příliš nenudil. Pak si jen nestěžujte, když vám bude neustále přelaďovat rádio…

A dokonce budete moci i za jízdy používat infotainment! Přestože je plně dotykový a našlapaný funkcemi, Audi mu navrhlo poměrně přehledný layout, takže se v něm snadno zorientujete a je radost s ním pracovat. Do menu jízdních asistentů se dostanete stiskem jediného (fyzického) tlačítka, ale vlastně tam vůbec nemusíte – varování při překročení rychlosti si můžete nadefinovat na tlačítko na volantu a přepínání vedení v pruhu má pořád své místo na levé páčce, takže ani tohle vás nebude při každé jízdě otravovat.

To je ale asi tak jediné, co by vás na A6 e-tron mohlo otravovat. Jinak jde totiž o perfektní cesťák, který s přehledem zvládá každodenní popojíždění i dlouhé štreky, nabízí skvělé pohodlí a efektně reprezentuje. Prostě perfektní elektrická alternativa k zavedené A6 – snadno si tak můžete vybrat, jestli vám lépe sedí klasika se spalováky, nebo moderna s elektromotory.

Ceník Audi A6 e-tron Sportback začíná na částce 1 676 900 Kč za základní zadokolku s nižším výkonem (210 kW / 286 k) a menší baterií (83 kWh nominální, 75,8 kWh využitelná). Testovaná zadokolka s vyšším výkonem a větší baterií vyjde minimálně na 2 016 900 Kč a za 428koňovou čtyřkolku dáte 2 126 900 Kč. Vrcholná verze S6 e-tron stojí 2 576 900 Kč.

Technické údajeA6 e-tron RWDS6 e-tron AWD
Motor1× synchronní elektromotor1× asynchronní elektromotor (vpředu), 1× synchronní elektromotor (vzadu)
Výkon270 kW (376 k)370 kW (503 k)
Točivý moment¨565 Nm855 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonzadních kolvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 265 kg2 418 km
Akcelerace 0–100 km/h5,4 s3,9 s
Maximální rychlost210 km/h240 km/h
Dojezdaž 751 kmaž 661 km
Kapacita baterie100 kWh (využitelná 94,9 kWh)100 kWh (využitelná 94,9 kWh)
NabíjeníAC11 kW, DC 270 kW
Kola a pneumatikyvpředu 235/45 R21, vzadu 255/40 R21vpředu 245/40 R21, vzadu 275/35 R21
Rozměry (délka/šířka/výška)4 928/1 923/1 486 mm
Rozvor2 950 mm
Objem zavazadlového prostoru502 l + 27 l vpředu
Související témata:
Audi A6 e-tron
Načítám