Hlavní obsah

Takhle má vypadat elektrická prémiovka. Audi Q6 e-tron potěší pohodlím, výkonem i technologickou výbavou

Foto: Lukáš Kukla

Audi Q6 e-tron má představovat to nejlepší, co aktuálně koncern Volkswagen v oblasti elektromobility umí a nabízí. Jako jedno z prvních aut totiž využívá novou elektrickou platformu PPE, kterou vyvinuli specialisté z Audi a Porsche.

Článek

Platforma PPE (Premium Platform Electric) vznikla pro větší a luxusnější vozidla, jimž nestačí základ v podobě koncernové platformy MEB. Aktuálně z architektury PPE kromě Audi Q6 e-tron těží také Audi Q6 Sportback e-tron, Audi A6 e-tron a Porsche Macan. Přibydou však samozřejmě další elektromobily.

Nás dnes ale zajímá právě Audi Q6 e-tron, 4 771 milimetrů dlouhé SUV s typickým „audím“ vzhledem, který charakterizuje zejména specifická přední maska. U testovaného auta design výrazně ovlivňuje barevné provedení karoserie. Černo-bílá kombinace totiž některé prvky nechává ještě vyniknout, zejména zmíněnou masku a poněkud agresivnější tvarování předního nárazníku.

Zajímavě pak vypadají také světlomety, které jsou – i když to na první pohled není zcela zřejmé – dělené. Horní lampy se starají o denní svícení a směrovky, hlavními zdroji osvětlení jsou však v černé části nárazníku umístěná potkávací a dálková světla.

Foto: Lukáš Kukla

Testovaný exemplář s bílo-černou karoserií zaujme opravdu výraznou přídí. Tato kombinace dává vyniknout zejména charakteristicky tvarované masce.

A jak už je to u Audi obvyklé, hračičky potěší nápadité světelné podpisy vpředu i vzadu.

Dva displeje už jsou málo

Interiér je vyloženě moderní, což se projevuje zejména přítomností špičkových displejů a minimem fyzických ovladačů. Testované auto bylo navíc vybaveno dvěma interesantními příplatkovými prvky v podobě skvělého head-up displeje s rozšířenou realitou (promítá například navigační pokyny) a 10,9palcové obrazovky pro spolujezdce.

Celkem se tak v kabině našeho vozu nacházely hned čtyři displeje. Kromě výše uvedených ještě 11,9palcový digitální přístrojový panel a 14,5palcová „hlavní“ obrazovka infotainmentu. A musím říct, že celé to vlastně ladí docela dobře.

Foto: Lukáš Kukla

V Audi si myslí, že dva displeje jsou málo. Do Q6 e-tron si tak můžete objednat ještě obrazovku pro spolujezdce. A také head-up displej, který je parádní.

Panel pro spolujezdce je sice spíš frajeřinka, ale někomu určitě může dávat smysl, zejména kvůli multimédiím a možnosti zabavit (umlčet) spolujezdce. Displej totiž funguje pouze tehdy, když se na sedadle nachází pasažér, nebo přesněji řečeno tehdy, když vůz detekuje zatížení sedačky.

Se samotným infotainmentem se pracuje dobře, Audi má palubní systém tradičně odladěný – je přehledný, logicky uspořádaný a svižný. A pochválit mohu i digitální přístrojovku, která je hezky čitelná a důležité informace podává srozumitelně.

Zpracování a výběr materiálů odpovídá renomé značky Audi, vyloženě mě nadchla sedadla a líbila se mi také nabídka odkládacích prostor. Místa je pak uvnitř jednoduše spousta, vpředu i vzadu a ve všech směrech. Kufr má základní objem 529 litrů, po sklopení zadních opěradel SUV uveze až 1 529 litrů. Šikovná je také schránka pod přední kapotou, do které se vejdou třeba nabíjecí kabely.

Těžké, ale rychlé

Už jsme si řekli, že Audi Q6 e-tron využívá novou platformu PPE. Představte si pod tím něco jako balíček zahrnující technická řešení pro palubní elektroniku, nabíjení, podvozek a pohon.

V případě testované verze quattro s pohonem všech kol se o pohyb starají dva elektromotory (každý na jedné nápravě), které poskytují kombinovaný výkon 285 kW a točivý moment 855 Nm. I když elektrické SUV váží zhruba 2,5 tuny, dokáže díky dvěma elektromotorům s okamžitým nástupem akcelerovat velice prudce. Stačí přitlačit „plynový“ pedál a Q6 e-tron neprodleně vystřelí vpřed. A jak je u výkonných bateriových elektromobilů obvyklé, akcelerace je nejen promptní, důrazná a do sedačky tlačící, ale také nesmírně hladká a plynulá.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu je hodně místa, elektrické SUV těží nejen z poměrně vysoké a tradičně tvarované karoserie, ale také z dlouhého rozvoru.

Za schopnostmi pohonného ústrojí naštěstí nezaostává podvozek, v našem případě příplatkový se vzduchovým odpružením, který mě ohromil svou sympatickou univerzálností. Těžká Q6 e-tron s ním dokáže působit mimořádně kultivovaně třeba na rozbité silnici nebo nekvalitní městské dlažbě a současně překvapivě slušně fungovat při ostré jízdě na zakroucených okreskách.

Tohle auto působí mimořádně sofistikovaně, k parádnímu podvozku totiž přidává nejen přirozeně tichý elektrický pohon, ale celkově skvělé odhlučnění všech důležitých částí. Během jízdy tu prostě nic neruší - žádné pazvuky od kol, podvozku nebo nepříjemný svist vzduchu ve vyšších rychlostech uvnitř skoro neuslyšíte. Q6 e-tron jednoduše poskytuje prvotřídní svezení.

A co spotřeba?

Důležitou částí nové platformy je 800voltová architektura umožňující nabíjení výkonem až 270 kW. V ideálních podmínkách se baterie s využitelnou kapacitou 94,9 kWh dokáže dobít z 10 na 80 procent za přibližně 21 minut. A autu by mělo stačit jen nějakých 10 minut u vhodného stojanu k získání dojezdu 255 kilometrů. Na rychlost nabíjení mají však samozřejmě vliv různé okolnosti, včetně počasí nebo (ne)předehřátí baterie. Praxe tedy bude často trochu jiná. Navíc 270kW nabíjení v současnosti umí menšina v Česku existujících nabíječek, zatím stále převažují 50kW stanice.

Foto: Lukáš Kukla

Kufr je velký, potěší zejména širokou a dlouhou ložnou plochou. A to má Q6 e-tron ještě menší úložný prostor vpředu, ideální třeba na uložení nabíjecích kabelů.

Praktickou zvláštností Audi Q6 e-tron je přítomnost nabíjecích portů na obou stranách vozu. Rychlejší nabíjení stejnosměrným proudem (DC) umí jen jeden z nich, ale i v případě doplnění energie střídavým proudem (AC; 11 kW) se možnost vybrat si stranu, kam pohodlněji dosáhnete s kabelem, hodí.

A spotřeba? Já jsem po týdenním testu, který jako vždy zahrnoval všechny možné jízdní situace, svižnější svezení, okresky, dálnice, města či hustý pražský provoz, auto vracel s průměrem 18,9 kWh / 100 km. To při výše uvedené využitelné kapacitě baterie dělá dojezd okolo 500 kilometrů. To mi přijde rozhodně fajn.

Ve výsledku tak vlastně nemám Audi Q6 e-tron co vytknout. A když už něco, tak maličkosti. Například hlasové ovládání s integrovanou umělou inteligencí vám zatím s ovládáním moc nepomůže, dále bych si klidně uměl představit víc fyzických ovladačů a méně dotykových ploch, ale celkově na mě tohle elektrické SUV udělalo velice dobrý dojem. Působí totiž opravdu vyspěle, je pohodlné, svižné, uvnitř příjemné, prostorné a prostě tak nějak hezky všestranné.

„Prémiovému“ charakteru ale odpovídá „prémiová“ cena. Audi Q6 e-tron quattro startuje na částce 2 008 900 Kč, cenu ovšem snadno navýší touha po některých zajímavých příplatkových prvcích.

Testované auto vybavené například vzduchovým podvozkem, audiosystémem Bang & Olufsen 3D Sound System, Matrix světlomety, OLED zadními světly, head-up displejem s rozšířenou realitou nebo komponenty v designu S line ostatně vychází už na nějakých 2,5 milionu korun.

Technické údaje
Motor2 × elektromotor (asynchronní vpředu, synchronní s permanentními magnety vzadu)
Výkon285 kW (387 k)
Točivý moment855 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 453 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,9 s
Maximální rychlost210 km/h
Dojezdaž 617 km
Kapacita baterie94,9 kWh (využitelná)
NabíjeníAC 11 kW, DC 270 kW
Kola a pneumatiky235/60 R19 vpředu, 255/55 R19 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)4 771/1 952/1 675 mm
Rozvor2 896 mm
Objem zavazadlového prostoru529 l
Načítám