Článek
Přední dělená světla nejsou zdaleka tím nejkontroverznějším prvkem nové Q3, i když jsou nejsnáze viditelná. Větší rozpaky budí úplná drobnost schovaná vlevo pod volantem - zcela nový ovladač sdružující ovládání blinkrů, stěračů a světelné houkačky.

Nový sdružený ovladač vlevo pod volantem bude řidiče Q3 nějakou dobu asi hodně mást, než si zvyknou. Pokud si zvyknou…
Práci, kterou si mezi sebe dříve dělily dvě páčky, musí nyní zastat jeden sdružený ovladač. Audi totiž vpravo pod volant přesunulo volič převodovky (který tak už neubírá místo na středovém tunelu, kam se nyní pohodlně vejde indukční nabíječka a držáky na nápoje), a pravá páčka tak musela z kola ven. Vlevo u nové Q3 najdeme přepínač blinkrů (nehýbá se ale celý modul, jen jeho okraje fungující jako tlačítka), tlačítko na jedno setření a ostříknutí okna, další tlačítko zadního stěrače a otočný ovladač regulující intenzitu stírání. Pro klasické probliknutí dálkovými stačí přitáhnout celý modul k sobě. Jsme moc zvědaví, jak si na nové rozložení zvykneme…
To je ale u Q3 asi ta nejodvážnější změna. Není divu, vždyť co není rozbité, to se nespravuje - a Q3 už více jak deset let pomáhá navyšovat prodejní čísla ingolstadtské automobilky. S příchodem třetí generace tak nastupuje jen změna designu a nasazení pokročilých technologií, dříve vyhrazených jen těm nejvyšším řadám vozidel.
Novou Q3 poznáte podle široké masky chladiče spojené s tenkými pruhy světel denního svícení (až čtyři designy na výběr v infotainmentu), pod nimi pak mají své místo technologicky vyspělé digitální Matrix LED světlomety. Vůbec poprvé v Q3 používají takzvaný mikro-LED modul, který zlepšuje svítivost i kontrast světla vůči silnici.

Pokročilá Matrix světla jsou elegantně schovaná v nárazníku.
Mimochodem jeden světlomet obsahuje ohromujících 25 600 mikro-LED diod, z nichž každá má zhruba poloviční tloušťku lidského vlasu. Kromě toho jsou hlavní lampy ještě více propojené s asistenčními systémy.

Volitelná OLED světla nabízí nastavitelnou grafiku a připomínají ta u A6. Kola mohou mít průměr 17 až 20 palců.
Aerodynamický design se projevuje i v zadní části vozu, kde také najdeme příplatkové OLED svítilny (můžete si volit 6 různých grafik) doplněné světelným logem a sdruženým svislým diodovým pásem. Ten automobil vizuálně rozděluje na dvě poloviny.
Digitální kabina
V interiéru ihned pocítíte vlnu digitalizace, kterou reprezentují dva sdružené displeje budíků (11,9 palce) a infosystému (12,8 palce) s rozhraním Android Automotive (aplikace typu youtube budou v autě dostupné nativně). Displej spolujezdce na rozdíl od větších modelů chybí.

Audi Q3 (třetí generace) pluje na vlně digitalizace.
Kdo by na centrální konzole hledal řadicí páku, hledal by marně. Ta se přesunula pod volant, aby na středu uvolnila prostor pro dva velké držáky nápojů, chlazenou indukční nabíječku mobilů (15 W) a dva USB porty. Volant na pohled působí dobře, ale nevzdal se dotykových tlačítek, od kterých upustil i mateřský Volkswagen.
Mimo toho Audi nabízí příplatková akustická přední skla, což sníží aerodynamický šum především ve vyšších rychlostech. Pro kompakty této německé značky je takové odhlučnění v nabídce vůbec poprvé. Milovníky hudby zase potěší prémiové audio s 12 reproduktory a výkonným zesilovačem.

Posuvná druhá řada umožní zvětšení kufru.
Navzdory puncu prémiovosti SUV nezapomnělo Audi na praktickou stránku věci, proto kufr nabízí základní objem 488 litrů, který po posunutí a vzpřímení druhé řady sedadel vzroste na 575 litrů. Když zadní sedadla sklopíte, máte k dispozici objem 1 386 litrů. A pokud se bavíme o tažení přívěsů, pak auto zvládne až 2 100 kg.
Benzin, diesel, hybrid
Základní motorizací nové Q3 je benzinový čtyřválec 1,5 s turbem, technologií vypínání dvou válců a mild-hybridní technikou. Díky tomu jednotka nabídne výkon 150 koní a 250 Nm síly posílané na předek skrze sedmirychlostní dvouspojkový automat.
Silnější dvoulitrový turbobenzin se pyšní výkonem 265 koní a přenosem 400 Nm točivého momentu skrze sedmirychlostní automat na všechna čtyři kola. Později se ještě dočkáme slabšího dvoulitru ve čtyřkolce o výkonu 204 koní a síle 320 Nm.

V motorizacích nechybí ani diesel. Základní benzin zvládne vypnout dva válce, když nebude v zátěži.
Výrobce nezapomněl ani na polykače kilometrů, kteří sáhnou po dvoulitrovém turbodieselu o 150 koních a točivém momentu 360 Nm přenášeném opět přes sedmirychlostní automat, ale jen na přední kola. Naftová čtyřkolka při uvedení na trh nebude k dispozici.
Třetím typem pohonu je plug-in hybrid kombinující práci zážehové patnáctistovky a elektrického motoru, což dá ve výsledku systémový výkon 272 koní a 400 Nm točivého momentu posílaného skrze šestirychlostní automat na předek.

Plug-in hybrid ujede na baterku reálně přes 100 km.
Využitelná kapacita trakčního akumulátoru činí 19,7 kWh a měla by předběžně vystačit na 120 km bezemisního dojezdu. Mimo pomalého nabíjení se plug-in hybrid chlubí ještě rychlonabíjením výkonem až 50 kW, proto v optimálních podmínkách nabijete z 10 % do 80 % za méně než 30 minut.
Dostupnost a ceny
Milovníky pohodlí nebo svižné jízdy bude zajímat možnost náhrady standardního komfortního podvozku za ten vylepšený s dvouventilovými tlumiči, respektive odladěný sportovní. K tomu si přidejte ještě dostupné příplatkové progresivní řízení nebo jízdní režimy včetně terénního (pro čtyřkolky).
Netřeba pak dlouze vypisovat, že auto nabídne armádu asistentů včetně interiérové kamery monitorující bdělost řidiče nebo pokročilého parkovacího pomocníka, který si dokáže zapamatovat až pět parkovacích manévrů o délce do 50 metrů.
Audi plánuje model Q3 uvést na evropské trhy v září a říjnu letošního roku, nicméně objednávky začne přijímat už teď v létě. Sériová výroba pak poběží v německém Ingolstadtu a maďarském Győru. Základní cena na německém trhu za benzinovou patnáctistovku bude 44 600 eur (1,1 milionu) a za plug-in hybrid 49 300 eur (1,22 milionu), české ceny se dozvíme v létě.
Dále očekáváme příchod SUV kupé v provedení Sportback (konkurence BMW X2), ostřejší SQ3 a snad i nejostřejší RS Q3. Plná elektrika zatím není v plánu, ale nějaký model levnější než současný elektromobil Audi Q4 E-Tron (od 1,2 milionu v Česku) má v budoucnu dorazit.