Hlavní obsah

Naftový šestiválec z nádrže jen usrkává. O této motorizaci BMW řady 5 se skoro nemluví, přitom je dost možná nejlepší

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Zatímco BMW v reklamních kampaních proaktivně prezentuje elektrické a plug-in hybridní varianty „pětky“, český internet se hádá o schopnostech a hmotnosti nového M5. A někde v ústraní to celé tiše pozoruje verze 540d – turbodiesel se šesti válci a mamutím krouťákem, na který jako by se zapomnělo. A to by byla velká škoda!

Článek

Testované BMW řady 5 překvapilo už při samotném vyzvednutí. Nebývá zvykem, že bychom z flotily novinářských vozů převzali klíčky od vcelku nenápadného šedého exempláře. Musím ale říct, že pokud máte rádi nenápadnou eleganci, rychle tomuto kousku přijdete na chuť.

Výrazná jsou snad jen netradičně tvarovaná kola. Jinak má „pětka“ ledvinky klasického střihu (včetně naznačených lamel), uhlazenou karoserii se zapuštěnými klikami a siluetu s batůžkem vzadu, protože je to Touring, tedy kombík.

Ten možná není tak sexy jako sedan, zase ale potěší svou praktičností. Přes pět metrů dlouhé kombi nejenže nabídne solidní porci prostoru ve druhé řadě, ale především velký zavazadelník s rovnou ložnou plochou a objemem od 570 do 1 700 litrů. Jen škoda, že už nelze samostatně otevírat jen zadní okénko, to byla šikovná vychytávka předchozích „pětek“.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Pravidelné tvary, síťky, háčky… praktičnost zvládá řada 5 Touring na jedničku.

Na vnější eleganci moc hezky navazuje interiér, ve kterém se nešetřilo světlou kůží. Ve vzdušné kabině se posadíte do pohodlných sedadel, v nichž dáte z fleku stovky a stovky kilometrů na jeden zátah. Jinak je pracoviště řidiče minimalistické, BMW zredukovalo fyzická tlačítka a drtivou většinu funkcí teď soustředí do obrazovek.

Obě (jak náhrada za budíky, tak středový displej) mají ostrý obraz a krásné barvy. Ale nebudu lhát, vyznat se v menu plném ikonek a pamatovat si, kde se která funkce zrovna schovává… to žádá zvyk. A kdo nechce uťapkaný displej neustále otírat, ten se v systému může pohybovat otočným ovladačem na středové konzole.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Pracoviště řidiče je čisté a minimalistické. Osobně bych se přimlouval za trochu přehlednější menu infotainmentu a také volant klasického kulatého tvaru.

Svůj největší klenot má tento kousek schovaný pod kapotou. Je jím šestiválcový turbodiesel s objemem 3,0 litru, který se pojí výhradně s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol. Chod nafťáku vyhlazuje 48V mild-hybridní výpomoc, celá strojovna se pak chlubí výkonem 303 koňských sil a hlavně točivým momentem 670 newtonmetrů.

Stovka za 5,4 sekundy je impozantní, stejně jako charakter motoru. Ten totiž při klidné jízdě jen ševelí někde zpovzdálí a v perfektně odhlučněné kabině o něm prakticky nevíte, ale když potřebujete „zatáhnout“, je připraven z jakékoliv rychlosti. Mild-hybrid navíc dodává elektrický šťouchanec při rozjezdu, takže reakce na sešlápnutí plynového pedálu jsou okamžité. A také umí motor zcela zhasnout v nízkých rychlostech, čímž šetří palivo.

Foto: Lukáš Kukla / Garáž.cz

Jediný šestiválcový nafťák těží z obrovského točivého momentu. V klidu je sametový, ale když na to přijde, zatáhne jako lokomotiva.

S lehkou nohou totiž kombík s pohotovostní hmotností přes dvě tuny korzuje okreskami s apetitem těsně nad šesti litry. Když se trochu rozvášníte nebo jezdíte často po dálnici, bude to sedm, nanejvýš osm. Na takový kus techniky jsou to prima hodnoty.

Že jde o ideální přepravník na dlouhé přesuny, podtrhuje i naladění podvozku v kombinaci s obouvanými dvacítkami. Ten je pořád maximálně jistý, když se v tempu proplétáte okreskami, ale ve finále oceníte hlavně jeho plavnost a noblesu, s níž filtruje nástrahy českých silnic a poopravovaných dálnic.

Kolik za to? Jediný šestiválcový diesel v nabídce startuje na 1 892 800 Kč, odskok od dvoulitru (197 koní) je lehce přes čtvrt milionu. Můžete mít ještě benzinový šestiválec, ten se ale nabízí výhradně jako plug-in hybrid (systémových 490 koní) a leze přes dva miliony. Ani náš exemplář se ale nedržel při zemi, včetně luxusních příplatkových položek jsme tam za 2,4 milionu.

Pokud ale budete skromnější, kolem dvou milionů si nakonfigurujete moc pěkný kousek s charakterním motorem, zátahem lokomotivy, komfortním odpružením a spotřebou, s níž vám 60litrová nádrž vystačí skoro na tisíc kilometrů!

Technické údajeBMW 540d xDrive Touring
Motorřadový šestiválec, turbodmychadlo
Zdvihový objem2 993 cm³
Výkon223 kW (303 k)
Točivý moment670 Nm
Převodovkaautomatická, 8st.
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 050 kg
Akcelerace 0–100 km/h5,4 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)6 - 6,5 l/100 km
Objem palivové nádrže60 l
Kola a pneumatiky245/40 R20 vpředu, 275/35 R20 vzadu
Rozměry (délka/šířka/výška)5 060/1 900/1 515 mm
Rozvor2 995 mm
Objem zavazadlového prostoru570/1700 l
Načítám