Hlavní obsah

Lada Granta Cross – Cena za věčnost

Foto: Auto Max Czech

Ruská Granta může nahradit Fabii v kombíku, ale ne ve všem

Nová Fabia v kombíku nepřijde a ta stará se chtě nechtě bude muset časem odebrat do historické sekce. Znamená to tedy, že na českém trhu už nezbyde žádný kompaktní kombík? Ne tak docela, neboť nenáročné chalupáře může zachránit ruská Lada s atraktivní Grantou Cross, která má navíc nesmrtelný motor. Je tu však jeden obří háček a vy jistě tušíte, jaký…

Článek

Koukneme-li na ruský trh, tak Lada Granta patří k velmi populárním vozům, proto se nabízí v mnoha karosářských variantách. V roce 2020 jsme vám představili její sportovní variantu, zatímco nedávno naším redakčním testem prošel rovnou celý obytňák.

Foto: Auto Max Czech

V Rusku je Granta oblíbená asi jako Fabia v Česku, tzn. velmi

Varianta Cross je vlastně soft-roadovějším provedením klasického kombíku SW, avšak stále jde o předokolku, byť vybavenou ochrannými plasty a vyšší světlou výškou, která u testovaného modelu činí 198 mm. Mluvíme tedy o ideálním autě na rozbité cesty či lesní trasy, kde není vyžadován pohon 4×4, ale určitá zvýšená prostupnost ano.

Další roli hraje rovněž design, protože osobní auto se musí zejména líbit, nejen sloužit. U Granty Cross tak předek zaujme moderními liniemi a lehkou agresí, zatímco zadek nám vzdáleně připomíná dvojkovou fabii v kombíku. Není zkrátka tak ostrý jako příď.

Foto: Auto Max Czech

Co nám to ty zadní světla připomínají… Že by Fabii 2?

Mimo kompaktních rozměrů vůz nabídne poměrně velká (avšak stále elegantní) zpětná zrcátka, díky nimž máte solidní výhled dozadu. Důležitý je rovněž kufr, nicméně ten u Granty lehce ustoupil místu na zadních sedačkách, proto poskytne jen 355litrový objem. Holt ruští inženýři nejsou v praktických zavazadelnících tak zběhlí jako ti naši.

Pokud jde o pracoviště řidiče, pak pro vás máme špatnou zprávu a poté sadu poměrně dobrých. Minusem jsou tedy tvrdé plasty na výplních dveří a dalších místech, které během jízdy občas povrzávají.

Foto: Auto Max Czech

Kufr má objem 355 litrů

Teď ke kladům – přestože zde najdeme obyčejný pěnový volant bez multifunkce, je měkký a příjemně se drží. Ergonomie palubní desky patří k jednodušším, za to se však jednotlivé funkce díky velkým dedikovaným knoflíkům snadno ovládají.

Zkoušená výbava Comfort poté spadá k příjemnému středu, takže zde oceníte například vyhřívaná sedadla, centrál s dálkou, přední okna v elektrice, elektrická zpětná zrcátka s výhřevem, přehledný palubní počítač, klasické autorádio s Bluetooth nebo manuální klimatizaci vybavenou funkcí automatického udržování teploty.

Foto: Auto Max Czech

Pracoviště řidiče je jednoduché, ale ergonomické

Celkový dojem z interiéru je tedy pozitivní, přestože je vnitřek prostý, často plastový. Totiž Granta zkrátka má být jednoduchá, účelová, spolehlivá, ale zároveň poskytuje komfort alespoň na úrovni současných dacií. Honosnost či luxus tu fakt nehledejte.

Zázrak pro nenáročné

Podstatnou částí zkoušky byla taktéž jízda, která papírově neslibovala zázraky. Přece jen atmosférická benzinová osmiventilová šestnáctistovka o výkonu 90 koní nijak zvlášť neoslní, nicméně praxe ukázala trochu něco jiného. Motor je totiž příjemně živý odspodu a ve středových otáčkách, takže lineárně táhne a uvadá vesměs až ve vysokých rotacích.

Foto: Auto Max Czech

Tenhle motor zničí jen zanedbaný servis

Jasně, předjíždět to chce s rozvahou, protože onen plynulý tah drží do nějaké osmdesátky a pak postupně uvadá. Rovněž do kopce to chce podřadit a dát motoru napít, aby vás při stoupání nepředjížděla kdejaká konkurenční dacia.

Obří výhodou této jednotky je její konstrukční jednoduchost a spolehlivost. Vzhledem k nepřímému vstřiku paliva a absenci stop/start systému či filtru pevných částic motorizace potěší všechny, kteří prahnou po „normálním“ motoru ze staré školy. Pro pořádek uvedeme, že předmětný čtyřválec plní emisní normu EURO 6.

Foto: Auto Max Czech

Manuální klima nabídne funkci automatického udržování teploty

Jeden odstavec si zaslouží také mechanický pětikvalt, který sice od pohledu vypadá gumově, takže předpokládáte vachrlaté řazení jako u rumunských vehiklů, nicméně… Ne, řadicí dráhy jsou sice střední až delší, ale přesné. Žádné lovení kvaltů jako u Dusteru, ale pohoda a přirozenost. Tady skutečně palec nahoru.

Pochválit musíme taktéž řízení, protože nabídne skutečnou zpětnou vazbu od kol. Servo není tak přeposilované jako u některých jiných značek, takže můžete hmatatelně vnímat, jak kola pracují a kudy směřují. Jistou nevýhodou může být absence ESC – sice vám nic nesahá do řízení, ale v krizi musíte předvést o to větší šoférské umění. Elektronického stabilizačního pomocníka totiž aktuálně najdete jen u vybraných výbav Granty sedan či liftback.

Foto: Auto Max Czech

A co řízení? Příjemné a poskytující zpětnou vazbu do volantu

Podstatnější výtku máme k osvětlení. Vůz sice používá klasické halogenové žárovky, takže jejich výměnu zvládne i kdejaký nešika, nicméně jde o dvouvláknový typ H4, který zkrátka nesvítí nijak hitparádně. Jde o takový slabší standard, tedy ne že bychom sem nutně cpali diody, ale dvě H7 v každé lampě by neuškodily.

Podvozek sám o sobě ničím nepřekvapí, jelikož přední McPherson a zadní vlečka se chovají přesně tak, jak očekáváte. Tedy při jízdě po horších cestách jsme pátrali po pazvucích linoucích se odzadu, nicméně nic závadného neshledali. Faktem však zůstává, že jsme jeli prakticky fungl novým autem, protože po ujetí takových 30 000 km se zapojením nehostinných tras už může být leccos jinak.

Foto: Auto Max Czech

Menší celkové rozměry, menší kufr, ale za to místo vzadu

Komu tedy Grantu Cross můžeme doporučit? Určitě nenáročným řidičům a spíše starším osobám, které si nepotřebují hrát na závodníka, zato ocení praktičnost a přehledné provedení. Taktéž jde o vhodný stroj pro chalupáře či lidi často jezdící po nezpevněných cestách, kde prostě zvýšenou světlost oceníte.

Plovoucí ceny

Český sen tohoto moderního žigulíku kazí vlastně jen jeden aspekt, a to cena, kterou ovlivňuje řada faktorů. Prvně sem vozidlo dováží skupina AMC prostřednictvím individuálního importu i schválení, což se samo o sobě prodraží. Jak je u kluků z Radíkovic zvykem, jejich ceny nejsou fixní, ale hýbou se dle kurzu ruského rublu i české koruny, takže jakýkoli větší výkyv na měnovém trhu se odrazí taktéž na konečných prodejních částkách za vozidla.

Foto: Auto Max Czech

Další předností vozu je světlá výška 198 mm

Nejlevněji tak Cross koupíte za necelých 400 000 Kč s daní, zatímco za střed (testovaný Comfort) zaplatíte nejméně 410 000 Kč s DPH. Prodává se také nejvyšší výbava se silnější (106 koní) zážehovou šestnáctiventilovou šestnáctistovkou, nicméně tam se dostáváme už na 430 000 Kč s daní. Nutno dodat, že jde o ceny bez jakýchkoli příplatků, tedy do nich nezapočítáváme ani sumu za barvu nebo koberečky do kabiny.

A ne, nejde o malé částky, zvláště když levněji koupíte třeba praktický Jogger od Dacie. Lada Granta Cross, pokud nezkoroduje nebo ji nenabouráte, má ovšem potenciál vydržet takřka věčně, a to včetně motoru, který potřebuje jen pravidelný servis, periodickou výměnu oleje a benzin N95. Jde o jedno z posledních aut na trhu, které odolalo lákadlům moderních „eko udělátek“, ovšem za vyšší pořizovací cenu.

Navíc jde o kombík, které my Češi prostě milujeme. Otázkou zůstává, jestli natolik, že za jeden kompaktní oplastovaný z Ruska budeme ochotni zaplatit přes čtyři sta tisíc a nepodlehneme kouzlu rumunských masovek za atraktivní peníze, ovšem už nabušených tolik diskutovanou „elektronikou“.

Technické údajeGranta Cross
Motorzážehový řadový čtyřválec
Zdvihový objem1 596 ccm
Max. výkon66 kW (90 k) při 5 000 ot./min.
Max. točivý moment143 Nm při 3 800 ot./min.
Převodovkapětirychlostní, manuální
Max. rychlost179 km/h
0–100 km/h11,2 s
Objem palivové nádrže50 l
Světlá výška198 mm
Délka4 148 mm
Šířka1 700 mm
Výška1 560 mm
Rozvor2 476 mm
Provozní hmotnost1 165 kg
Hmotnosti přívěsu450/900 kg
Průměrná spotřeba6,8 l na 100 km
Objem kufru355 l
Základní cena400 000 Kč

Reklama

Související témata:
Načítám