Hlavní obsah

Tento „batmobil“ je vlastně nahé Porsche 935

Foto: Porsche

Mistři ve Stuttgartu si řekli: „Jak by asi vypadalo nové Porsche 935, kdybychom ho neposlali do lakovny?“ Výsledek vypadá skvěle!

3. 7. 2019

„Co je to za divný lak, nějaká nová forma té moderní šedé?“, řekl by si leckdo. Ale chyba lávky – vlastně tam žádný není. Tohle je nové Porsche 935 tak, jak ho pánbů…, tedy pardon, technici ve Stuttgartu stvořili. Tedy bez libovolného závodního zbarvení, které by odkazovalo na závodní Porsche z 60. a 70. let – prostě čistý karbon a nic víc. Tato nenalakovaná 935 – byť to bude znít možná nevhodně, což byl taky trochu účel – je vlastně nahá. A právě pohled na odhalený karbon pozvedne nejedno obočí automobilového nadšence.

Článek

Porsche 935. Jedno z nejúspěšnějších a nejbrutálnějších závodních aut v historii německé automobilky. Jde o historicky tak významný model, že si ve Stuttgartu nemohli pomoct, a po více než 40 letech vyrobili jeho moderní inkarnaci, které se vyrobí pouhých 77 kusů. Původní verze měla motor s obrovským turbem a ještě větší turboprodlevou, takže motor podával výkon formou „všechno, nebo nic“. Auto mělo navíc manuální převodovku, takže jezdci s ním měli plné ruce a nohy práce, jak ostatně může potvrdit i jeden z těch nejzkušenějších.

Moderní 935 už má chytré dvojité přeplňování s mnohem předvídatelnějším nástupem výkonu, a díky superrychlé převodovce PDK s řazením pádly řidič ani nemusí dávat ruce z volantu. Byla by ale chyba myslet si, že je nová 935 vyměklá – vždyť technicky vychází z Porsche GT2 RS, v podstatě závodního auta uzpůsobeného pro silniční provoz. Jenže všechny ty díly ze silniční GT2 RS z oceli a hliníku mistři ve Stuttgartu vyhodnotili jako těžké, a tak je karoserie 935 kompletně z tohoto temného exotického materiálu – karbonového vlákna.

Díky tomu váží Porsche 935 jen 1 380 kilogramů. A co hlavně – může nám dát tento skvělý a poněkud nestoudný pohled na odhalené panely karoserie „devět-tři-pětky“. Kdyby tato „nahá“ 935 měla blatníky z čistého hliníku a dveře z oceli jako „standardní“ GT2 RS, působilo by to bez nalakování tak nějak disharmonicky a nesourodě – jako byste se dívali na Angelinu Jolie v nejlepších letech, která má sice dokonale opálené břicho a obličej, ale ruce jen tak napůl, a nohy pro změnu vůbec. Ale tady je to něco jiného. Tady je Angelina čerstvě po natáčení filmu Tomb Raider a jediné, co chrání její „partie“ před vaší fantazií, jsou její ruce. Tak nějak tyto fotografie působí na benzinového šílence.

Drtivá většina vozů 935 však bude své partie, pardon, panely karoserie skrývat před zvědavým okem automaniaka pomocí laku. S největší pravděpodobností budou auta oděna do již zmíněných legendárních, kdysi sponzorských barev, jako třeba Gulf (v kombinaci modrá-oranžová) nebo Martini Racing (bílá-červená-modrá).

Tak či onak, pokud chcete jednu 935 spatřit naživo, budete mít asi tak milionkrát větší šanci, že se vám to povede na okruhu spíš než na silnici. Porsche 935 je totiž auto určené na okruh, byť vychází ze zdánlivě silniční GT2 RS. A byť sdílí s GT2 RS celý pohon v podobě 3,8l šestiválce biturbo, převodovky PDK i zadního pohonu, jezdí na závodních pneumatikách a uvnitř je závodní kokpit z okruhové zbraně Porsche GT3 R. Nechybí ani závodní sedačka a šestibodové pásy. Opravdová pocta originálu!

autowebAUTOWEBaUtOwEb