Hlavní obsah

Změní elektromobily bezpečnost a zdraží povinné ručení?

Foto: Lukáš Kukla
15. 12. 2021

Nástup elektromobility proměňuje celý automobilový průmysl a s ním i celou řadu sekundárních odvětví – mimo jiné také bezpečnost a s ní související pojištění. Obavy z vyšších cen elektromobilů a jejich havárií tak mohou například zavinit růst cen povinného ručení.

Článek

Moderní elektromobily ve vlně nejnovějších nárazových testů znovu potvrdily, že jsou stejně bezpečné jako auta se spalovacím motorem – BMW iX, Mercedes EQS nebo Ford Mustang-E GT si všechny odnesly pětihvězdičkové hodnocení (ponechme teď stranou zastaralý Renault Zoe s rekordními nula hvězdičkami, lacinou Dacii Spring s jednou hvězdičkou a mrňavý Fiat 500e, který má čtyři hvězdy jen kvůli posunu standardů). Když tedy svůj elektromobil nabouráte nebo vás někdo trefí, posádka celého auta by měla být zcela v bezpečí. Jiná otázka je, kolik taková rána bude stát…

Každý ťukanec bude drahý

Nedávno uveřejněná studie Allianz Global Corporate & Speciality sice potvrdila, že havarijní pojištění elektromobilů je nastaveno dobře, ale vyvolala otázky ohledně pojištění odpovědnosti za škodu – tedy povinného ručení. Existuje totiž obava, že platby pojistného nepokryjí náklady na opravy moderních elektromobilů, a pojišťovny by se tak mohly dostávat do minusu.

Aleš Zethner, ředitel Úseku pojištění vozidel v Kooperativě, situaci vysvětluje následovně: „Výše pojistného je ovlivněna dvěma klíčovými faktory – výší průměrné škody a škodní frekvencí. Oba dva faktory jsou v případě elektromobility z pohledu výše pojistného spíše negativní.“

Tento názor pramení ze dvou předpokladů – průměrná škoda je vyšší, protože čisté elektromobily jsou v tuto chvíli na trhu k dispozici především v podobě špičkových drahých modelů našlapaných tou nejmodernější technikou. Primárně jde o palubní systémy jízdních asistentů a infozábavy, ale také o bateriové balíky, jejichž hodnota stále představuje významnou část pořizovací hodnoty elektromobilů.

Foto: Euro NCAP

V nárazových zkouškách moderní elektromobily bez problémů uspějí. Otázka je, kolik taková rána bude stát…

Druhým předpokladem je hrozba častějších havárií elektromobilů. „Škodní frekvenci očekáváme na vyšší úrovni, což souvisí mj. s častějším sdílením elektromobilů či vyšším podílem operativního leasingu,“ obává se Zethner. Jak jistě z vlastní zkušenosti víte, k zapůjčeným věcem se uživatelé chovají podstatně hůř než k vlastním. Elektromobily (sdílené nebo přímo vlastněné) se také budou nejčastěji pohybovat ve městech, takže o nějaké ty oděrky a ťukance, které se všemi těmi senzory a radary bezpečnostních systémů mohou vyjít dost draho, nejspíš nebude nouze.

Bezpečnější auta a opatrnější řidiči

Na druhou stranu právě tyto sofistikované bezpečnostní systémy, které jsou dnes již nedílnou součástí výbavy moderních aut, by nehodám měly účinně zabraňovat. Parkovací asistent vám bude bránit ťuknout do okolních aut, nouzové brzdění vás uchrání před nedobrzděním a monitorování mrtvých úhlů vás upozorní, abyste někomu nevjeli do pruhu. Systémy pokročilé autonomní jízdy vám pak pomohou bezpečněji a pohodlněji zdolávat dlouhé vzdálenosti. Teoreticky by jízda elektromobilem (stejně jako každým moderním automobilem) měla být bezpečnější.

U elektromobilu zvlášť proto, že jejich řidiči jezdí opatrněji – alespoň podle mínění zkušených řidičských instruktorů. „Jízda elektrovozem by se při správném nadhledu mohla považovat za kurz bezpečné jízdy. K vozu s elektromotorem se musíte chovat s ohledem na dojezd, což odpovídá také současně hlavním rysům pravidel bezpečné jízdy,“ předpokládá Jiří Patera, instruktor bezpečné jízdy Autodromu Most.

Naráží tak na to, že obava z omezeného dojezdu přiměje zodpovědného řidiče jezdit úsporněji, to znamená nepřekračovat tak často rychlostní limity, akcelerovat s citem a brzdit rekuperací, tedy jezdit plynuleji, lépe číst dopravu kolem a přizpůsobit se jejímu tempu. Výsledkem by tedy mohla být bezpečnější a plynulejší doprava pro nás všechny.

Foto: Jakub Deml

Elektromobily umí být hodně svižné, svou charakteristikou však vybízejí řidiče ke spíše opatrnější a plynulé jízdě

Který z těchto předpokladů a možných směrů vývoje se ukáže jako správný, to je zatím ve hvězdách. Stejně tak je obtížné hodnotit v tuto chvíli dopad na ceny pojistného. „Elektromobilů se na českých silnicích pohybuje pořád velmi málo, řádově vyšší jednotky tisíc. Aktuálně sbíráme reálná data, dle kterých budeme vyhodnocovat skutečnou rizikovost elektromobilů. Stávající pojistné se tedy zatím liší od pojistného srovnatelných konvenčních automobilů jen velmi málo,“ uzavírá Zehtner.

Reklama

Sdílejte článek