Hlavní obsah

Jaro se blíží, i když to tak ráno nevypadalo. Dofoukat gumy a zkontrolovat baterku ale nestačí

Foto: StevenK / Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Máte v garáži svoji hračku? Sportovní auto, motocykl, nebo veterán? Nebo se svým vozem jezdíte celoročně? Je to jedno, teď je ideální čas připravit ho na sezonu. Tady je seznam základních věcí, které byste měli před první jízdou určitě udělat.

Článek

Mrazy už se pomalu loučí a teploty pomalu lezou nahoru, i když to zrovna dnes za okny tak nevypadá. Než po zimě vytáhnete svoji lásku z garáže, nebo než ji prostě jen přezujete na letní, hodí se udělat a zkontrolovat pár věcí. Je to důležité pro vaše auto, ale i pro vaši bezpečnost. A co je nejlepší, všechny uvedené věci zvládnete v pohodě sami.

Je nasnadě, že pokud jste dodrželi to, co jsme vám radili na podzim, budete to všechno mít o kus lehčí. Auto či motocykl nejspíš v pohodě nastartujete na první dobrou, v garáži také strávíte při přípravách méně času. Nicméně jsou věci, které byste podceňovat rozhodně neměli!

Vůz i motorku po zimě umyjte!

Pokud jste před zimou uložili svůj vůz či motocykl do garáže a předtím jste ho pořádně umyli, dost možná stačí jen otřít prach. Ale pokud ne, čeká vás trochu víc práce.

Vyhněte se myčce aut, protože výsledek bývá uspokojivý jen zřídka. Jestli tedy někdy vůbec. Umyjte svůj stroj ručně a důkladně, nezapomeňte na všechna zákoutí, vystříkejte podběhy, vyčistěte záhyby, propláchněte odtokové kanálky. Ošetřete karoserii tvrdým voskem, vyluxujte nebo rovnou vytepujte interiér a vyndejte z kufru teď už nepotřebnou zimní výbavu.

Vyměňte po zimě pneumatiky, zkontrolujte tlaky

Na konci tohoto týdne už můžete klidně přezout na letní pneumatiky. Tedy pokud nejezdíte v místech, kde to přikazuje značka nebo radí zdravý rozum. Zimní gumy v létě nemají tolik přilnavosti a rychleji se opotřebovávají.

Pokud jen měníte letní sadu za zimní doma v garáži, stejně byste měli nechat zkontrolovat jejich vyvážení. Každopádně pneumatiky podrobte důkladně vizuální kontrole.

Foto: Andrey_Popov / Shutterstock.com

Tlak v pneumatikách změřte ručně, nespoléhejte se na elektronický údaj na palubní desce a už vůbec ne na to, co ukazuje manometr na pumpě.

Pokud se vám o přezutí starají v pneuservisu, stejně si překontrolujte tlaky. Často se totiž stává, že to mechanik prostě nafouká „jako vždycky“. Co se samotných hodnot tlaku v pneumatikách týče, držte se doporučení výrobce, neexperimentujte.

Kontrola autobaterie po zimě

Chladné počasí a zimní starty baterce zrovna nepomáhají, takže se ujistěte, že je baterka ve formě. Pokud jste si všimli, že motor se při startování točí krapet líněji, určitě akumulátor proměřte nebo si ho nechte zkontrolovat v servisu. Klidně se totiž může stát, že nenastartujete ze dne na den a pak budete mít problém.

O stavu baterie hodně napoví i to, že třeba jen nejde úplně dobít, když ji připojíte na nabíječku.

Zkontrolujte olej

Kdy jste naposledy měnili olej? A kdy jste zkontrolovali jeho hladinu? Já osobně se ho snažím měnit vždy na podzim, protože nový olej lépe chrání vnitřnosti motoru.

Pokud měníte olej až na jaře, nechte motor napřed důkladně prohřát a přidejte do oleje složku na proplach motoru a pak nechce starý olej důkladně vykapat.

Foto: Luca Santilli / Shutterstock.com

Články a debaty o olejích umí motoristy zaměstnat na dlouhé hodiny.

Pokud máte olej čerstvý, jen zkontrolujte jeho hladinu.

Na jaře zkontrolujte i brzdy

Posypová sůl si vybírá svou daň nejen na podvozku, ale i na brzdách. Vizuálně zkontrolujte kotouče i brzdové destičky. Zkontrolujte, případně vyměňte brzdovou kapalinu – měli byste to dělat jednou za dva roky, ale pokud jezdíte na okruhy, pak výrazně častěji.

Pokud jsou kotouče lehce orezlé, nemusíte se bát, brzdové destičky se o to během pár kilometrů postarají. Pokud by bylo zrezlé brzdové potrubí, to by bylo horší. Po nastartování brzdy několikrát takzvaně napumpujte, než se rozjedete, a pak si na bezpečném místě vyzkoušejte i tvrdé brzdění.

Jak vyměnit stěrače

Námraza a mrznoucí déšť mají zásadní vliv na životnost stěračů a není nic nebezpečnějšího, než když nevidíte, kam jedete. Teď, když zima skončila, zkontrolujte, zda vaše stěrače nejsou popraskané nebo natržené, a pokud je to jen trochu zapotřebí, okamžitě je vyměňte. Nestojí jmění, ale jejich správná funkce má zásadní vliv na bezpečnou jízdu.

Zkontrolujte platnost STK a povinné ručení, mrkněte na povinnou výbavu

Jen pro jistotu, však vy víte… Mrkněte se na datum na známce STK, zkontrolujte platnost povinného ručení a podívejte se, kde máte povinnou výbavu. Abyste si zbytečně nepřidělali starosti.

První start po zimní sezoně

Pokud máte vůz či motocykl s karburátory, tak je napumpujte. V autě se vstřikováním nechte dvakrát či třikrát jen zavrnět benzinovou pumpu. Pokud má váš stroj sytič, pak ho vytáhněte a… Nastartujte!

Foto: Jan Majurník

Zkontrolujte doklady a pak už jen nastartujte.

Je rozhodně dobré nechat běžet motor na pár desítek sekund nebo i minut na volnoběh, prvních pár desítek kilometrů pak rozhodně nikam nespěchejte a motor zbytečně netočte.

Může se také stát, že se motoru moc chtít nebude, tak netrapte baterii víc než pětivteřinovými pokusy. Pokud se nezadaří, můžete zkusit startovací sprej do sání nebo vstříknout palivo rovnou ke svíčkám třeba injekční stříkačkou. Pokud ani tohle nepomůže, pak vás čeká návštěva servisu. A modlete se, že zůstane jen u čištění palivové soustavy.

Na závěr článku vám celá redakce Garáže přeje spoustu šťastných a radostných kilometrů, dávejte pozor na sebe i na ostatní. Šťastnou cestu!

Reklama

Související témata:
Jaro
Načítám