Hlavní obsah

Jak připravit auto (a dodávku) na zimu

Foto: Daimler

Pro mnoho z vás to budou jistě triviální rady, ale když už se ta zima blíží, určitě neuškodí si připomenout naprosté základy o tom, jak auto (a vlastně i sebe jako řidiče/uživatele auta) na zimu připravit.

Článek

Zimní období je náročnější na auto a také na řidiče, především pak na jeho trpělivost. Kdo ovšem vůz celý rok zanedbával, přichází teď období, kdy bude mít s ranními starty a zimním provozem celkově více starostí. Tak si pojďme připomenout, jak auto před zimou zkontrolovat a připravit.

Pro spoustu čtenářů to bude zcela jistě jen připomenutí věcí, které už dávno znají, a pečlivě se tak o auto před každou zimní sezónou starají. A za to všechny takové samozřejmě chválíme. Někomu to ale třeba pomůže si připomenout pár bodů, na které je potřeba také myslet a které to soužití s autem v zimě usnadní a zpříjemní.

Zvolte správné pneumatiky

Foto: Michelin

Pneumatiky zvolte především podle nejčastějšího způsobu používání auta. Pokud nejezdíte do hor a při velmi špatném počasí raději vůbec nevyjíždíte, vystačíte si s celoročními pneumatikami

Příprava na zimu se dnes často odbývá prostým přezutím na pneumatiky s označením M+S a následně se řidič spoléhá na to, že to prostě nějak dopadne. Přesto je volba vhodných zimních pneumatik důležitá, zejména pokud auto jezdí denně a musí být v pohotovosti. Pneumatiky je nejlepší zvolit s ohledem na nejběžnější provoz, a kde se s nimi jezdí.

Nezávislé testy pneumatik často vedle celkového hodnocení samostatně zohledňují i chování pneumatik na mokru, sněhu, ledu a v jiných podmínkách, takže když provozujete auto na horách nebo v místech, kde se silnice například jenom pluhují a sněhu bývá dost, určitě je lepší zvolit takové gumy, které mají právě na sněhu nejlepší vlastnosti i třeba s kompromisem v jiných oblastech. Naopak do převážně městského provozu v nížinách mohou stačit celoroční pneumatiky, se kterými pak i odpadá nutnost přezouvání.

I v zimě musí auto chladit

Zapomíná se na kontrolu provozních kapalin, které jsou pro spolehlivou funkci auta životně důležité. Především chladicí kapalina musí vyhovovat zimním podmínkám. U starších aut, u kterých je například potřeba pravidelně během letní sezony dolévat do chladiče vodu, dochází k ředění směsi a růstu její teploty tuhnutím. V silných mrazech pak může opravdu zamrznout a tím se může motor zničit.

Chladicí kapalina se musí pravidelně měnit a u aut s vyššími nájezdy to pak vychází tak, že interval výměny přichází klidně každé dva roky. O stavu kapaliny mnoho prozradí její barva, ale nejspolehlivější je kontrola pomocí hustoměru, který ověří, jakou teplotu chladicí kapalina zvládne. Minimum je pro české podmínky -20 °C, ale samozřejmě je lepší, když má kapalina rezervu a nezatuhne ani při mínus třiceti stupních.

A když jsme u chlazení, zkontrolujte před zimou také funkci klimatizace. Že nepotřebujete v zimě chladit vzduch uvnitř a že to počká až na jaro? Naopak! V zimě funkční a účinná klimatizace pomáhá s vysoušením vzduchu v autě a s rychlejším odmlžením skel.

Včas také doplňte nemrznoucí směs do ostřikovačů. Tu letní vypotřebujte a dolejte takovou, která odolá minimálně -20 °C. Samozřejmě pokud máte zkušenosti s tím, že zažíváte často silnější mrazy, použijte ještě odolnější kapalinu. Předzásobte se na zimu, ať pak nekupujete předraženou směs do ostřikovačů na benzinkách u dálnic. O tom, jak vybrat správně kapalinu do ostřikovačů, jsme už také psali v samostatném článku

Ať vám nelepí dveře

Ranní mrazíky a vlhkost způsobují namrzání vozu a krom oken často přimrznou i gumová těsnění. Spoléhat se na to, že k otevření dveří bude stačit použít větší sílu, sice můžete, ale hrozí, že si starší těsnění poškodíte. A pak vám do auta bude zatékat a uslyšíte více hučení větru kolem oken a dveří.

Proto těsnění kolem dveří, oken a také třeba kolem víčka nádrže ošetřete vhodným prostředkem. Nejběžnější autokosmetika pro tyto účely je založená na bázi obyčejného loje. Pozor, ať se nejedná o agresivní chemii, která právě gumové těsnění naleptává. Některé levné kapaliny do ostřikovačů to dělají.

Nezapomeňte také vhodně ošetřit zámky a panty dveří, případně pojezdy bočních dveří, což platí hlavně pro provozovatele dodávek. Předejdete tak korozi a s dveřmi se následně bude snáze manipulovat.

Abyste nastartovali

Foto: Shutterstock /Andrii Chagovets

Prověřte stav akumulátoru a dobíjení vozidla, ať pak ráno neběháte po parkovišti se startovacími kabely a nehledáte pomoc od ostatních

Důležitým úkonem je také kontrola stavu akumulátoru, který lze prověřit zátěžovým testem v autoservisu. Případně si stav akumulátoru zkontrolujte sami ráno před nastartováním po celonoční odstávce vozu voltmetrem. Ideální stav je, když napětí na pólech akumulátoru ukazuje 12,5 až 12,8 V. Hodnota 12,2 V je minimum.

Dobré je prověřit také nabíjení, protože alternátory u více ojetých aut už mohou vykazovat pokles účinnosti. Optimální stav je, když alternátor nabíjí napětím 13,8 až 14,6 V. Některá auta umí hodnotu dobíjení ukázat přes palubní počítač (např. americká auta a některé starší Mercedesy), ale přesnou hodnotu odhalí měření a diagnostika.

A jak akumulátor šetřit? Zejména při častých krátkých jízdách omezte využívání komfortních spotřebičů, jako je vyhřívání sedaček, oken, nezávislé topení a také mlhovek a dalších náročnějších spotřebičů. Akumulátor se nestačí po krátké cestě dobít. Také vypínejte ručně systém stop/start.

Abyste viděli (a byli vidět)

Nezbytnou součástí auta jsou i světla. A teď v zimě, kdy den trvá jen asi osm hodin, jezdíme poměrně často za tmy či ve špatném počasí. Funkční, čistá a správně seřízená světla jsou základ nejen proto, abyste viděli dobře, ale také aby vás viděli ostatní, a nikoho jste neoslňovali. Se seřízením světel pomůže prakticky každý slušně vybavený servis, je to práce na pár minut za pár stovek. Vedle klasických žárovkových světel potřebují pravidelně seřídit i xenony.

Krom předních světel také zkontrolujte funkci světel vzadu, hlavně jestli fungují brzdová světla, mlhovka a podobně. Prověřte funkci ostřikovačů světel, pokud je máte, případně je seřiďte. Doplňte si náhradní žárovky do výbavy vozidla a také prověřte stav stěračů, když už jsme u toho dobrého výhledu z vozidla.

Výbava není jen vesta a lékárnička

Jedna věc je povinná výbava vozidla v souladu se zákonem, druhá pak ale věci, které můžete v zimě opravdu využít. Určitě s sebou vozte kvalitní škrabku na led, ideálně s aspoň jednou stranou s gumovým stírátkem. Mnozí motoristé si nemohou vynachválit také vnější kryt čelního skla, který brání namrzání, ale také ho musíte mít kam dát.

Foto: Shutterstock

Použití sněhových řetězů závisí na podmínkách, ale pokud víte, že často jezdíte do hor a prostě musíte dojet za každého počasí, určitě s sebou řetězy vozte, i kdybyste je měli během zimy použít jen párkrát. Zákon schválnosti říká, že řetězy potřebujete vždy, když je v autě nemáte. Stejné to je se startovacími kabely…

Mezi užitečné pomocníky pak patří kapesní rozmrazovací sprej na zámky a dveře, který ale nenechávejte v autě a noste jej s sebou. V autě pak můžete nechat rozprašovač na odmrazení skel a stěračů. Užitečné může být i košťátko na odmetání sněhu, stejně tak lopatka, pokud jezdíte často na hory, kde sněží víc.

Podle toho, kam jezdíte, tak zvažte i přibalení sady sněhových řetězů. Do pražského centra a nížin nebudou potřeba, do Krkonoš nebo na Šumavu se asi hodit budou. A asi nic nezkazíte ani tím, když budete v autě vozit kvalitní startovací kabely, baterku a tažné lano.

Kdo vám pomůže v nouzi?

Zima je celkově náročnější období na řidiče i auto a může se stát, že kvůli počasí, technické závadě nebo dopravní nehodě nedojedete. Proto ověřte také platnost a rozsah asistenčních služeb, které vám poskytuje vaše pojišťovna, případně také výrobce auta v rámci záruky mobility a podobně.

Také plánujte cesty s časovou rezervou a vyhýbejte se rizikovým úsekům silnic, o které se notoricky silničáři nestarají, nebo je to oblast s častými problémy se sjízdností.

Reklama

Načítám