Hlavní obsah

Tři měsíce, skoro 5 tisíc kontrol a balík vybraný na pokutách. Nové modré majáky jsou efektivnější než kdy dřív

Foto: Jan Majurník

Inspekce silniční dopravy (ISNID) vydala statistiky za první tři měsíce fungování, které znovu potvrdily, že posílení pravomocí přineslo kýžený efekt. Naše silnice jsou o něco bezpečnější a státní kasa o tučnou sumu bohatší.

Článek

Inspekce silniční dopravy je složka, která primárně řeší nákladní či autobusovou dopravu. Inspektoři kontrolují jak papíry, tak reálný technický stav vozidel. Za tři měsíce fungování stačila inspekce zachytit řadu přestupků, o těch nejzajímavějších se můžete dočíst po kliknutí na odkaz níže.

Pracovníci INSID po dobu třech měsíců práce (červenec až září) ve dne i v noci, ve všedních dnech i o víkendech, na dálnicích i okreskách zkontrolovali 4 726 nákladních vozidel a autobusů, u bezmála 1 200 z nich zaznamenali nějaký přestupek.

Nejčastěji šlo o nedodržování dob řízení a povinných odpočinků řidičů, přetížení vozidel, technický stav (hlavně brzdy a pneumatiky) nebo porušování zákazu jízd o víkendech a státních svátcích.

Foto: INSID

INSID má na autech grafiku podobnou Celní správně a rovněž modré majáky.

Inspektoři řešili i situace, kdy řidiči neměli platné povolení či licenci k provozování silniční dopravy. Ve 244 případech pak řidičům zakázali další jízdu, a to především kvůli přetížení nebo překročení rozměrů.

Sankce uložené za tyto zachycené přestupky složené z 836 pokut a 459 kaucí dosáhly celkové výše 15,1 milionu korun.

Zajímavostí je, že před transformací na INSID dokázali pracovníci z tehdejšího Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) zkontrolovat v roce 2024 v průměru zhruba 4 380 vozidel za čtvrtletí. INSID zvládl hned ze začátku o téměř 350 více.

Foto: Jan Majurník

INSID je samostatně efektivnější než předtím, dokazují to počty kontrol i podíl zachycených závadových vozidel.

Zároveň se zlepšil předvýběr vozidel ke kontrole, kdy se podíl závadových vozidel zvýšil z 20,5 na 25 %. Kontrolu navíc zajišťuje menší počet lidí. Dříve byli nutní dva inspektoři a policie, dnes může každý inspektor pracovat samostatně.

V nadcházejících měsících se INSID zaměří na vážení vozidel a odstartuje společné kontroly s Českou inspekcí životního prostředí zaměřené na přepravu toxických látek a nebezpečných odpadů.

Do toho český INSID posiluje spolupráci s těmi zahraničními, takže se u nás na zkušenou mohou objevit kontroloři z jiných zemí a naopak. To se mimochodem stalo 23. října v Žilinském kraji na Slovensku, kam vyrazily české posádky.

Ředitel kontrolní sekce Pavel Bergman bilanci okomentoval následovně. „Naším cílem není dělat co nejvíce kontrol, ale ty, které mají smysl. Díky datům z vysokorychlostních vah chceme dál zvyšovat přesnost výběru – dostat se nad 30 procent záchytu rizikových vozidel. Chceme se soustředit na ty, kteří pravidla porušují, a slušné a férové dopravce zbytečně nezdržovat,“ sdělil v tiskové zprávě Bergman.

INSID v číslech (červenec–září 2025)

  • 4 726 kontrolovaných vozidel
  • 1 188 vozidel se závadou (25 %)
  • 836 uložených pokut za 1,55 mil. Kč
  • 459 vybraných kaucí za 13,56 mil. Kč
  • celkem vybráno 15,11 mil. Kč
  • poměr kontrol Češi vs. cizinci byl 49 : 51 %
  • čeští dopravci: 2 305 kontrol, z toho 601 vozidel se závadou (26,1 %)
  • zahraniční dopravci: 2 421 kontrol, z toho 587 vozidel se závadou (24,3 %)
  • nejčastěji pokutovaní zahraniční dopravci: Polsko, Slovensko, Rumunsko
  • dopravci s nejvyšší závadovostí: Rumunsko, Německo, Bulharsko, Slovinsko
Načítám