Hlavní obsah

Tip na rodinný výlet: Polský Aquapark Fala nadchne plavce i milovníky tobogánů, děti nebudou vědět, kam dřív zajít

Foto: Jan Majurník

Prázdniny doslova vybízí k tomu vyrazit někam k vodě, tak proč ne do nějakého aquaparku? Jestli už vám ty české přijdou profláknuté, máme pro vás tip na jeden větší v Polsku a také na jedno příjemně úsporné SUV s dlouhou zárukou.

Článek

Ačkoli je omlazené Mitsubishi ASX spíše crossoverem, takže jej nejspíš nebudete užívat na polykání stovek kilometrů denně, stejně k nějaké delší cestě především v době dovolených dojde.

A protože je léto, čas na koupačky, rozhodli jsme se vyrazit právě s modernizovaným ASX až do polského města Lodž, kde se nachází vyhlášený Aquapark Fala. Jaké to tam je? A co auto?

Dlouhé cestování v autě patří k těm náročnějším disciplínám, které si lze ulehčit například tím, že se na cestu dobře vyspíte, jste hydratovaní a jíte lehkou stravu. Kafe nebo energetické nápoje to úplně nespasí.

První kilometry za volantem ASX směr Lodž se nesly v pohodovém ranním duchu. Ostatně pokud i vy pojedete tímto směrem z východu Čech, tak se nabízí vzít to okolo Vratislavi a poté přes silnice S3, S8 a S14 až na místo.

Foto: Jan Majurník

Polské dálnice a rychlostní silnice jsou obvykle v dobrém stavu. Cestování po nich tak není utrpením.

Rychlostní silnice ani dálnice v Polsku nejsou zpoplatněny s výjimkou dálnic A1, A2 a A4, kde funguje mýto. Rychlostní limity na dálnicích jsou 140 km/h (označení A), rychlostní silnice 120 nebo 100 km/h (označení S), ostatní okresky 90 km/h a obce 50 km/h.

V rámci našich přestávek jsme zastavili na pumpě mimo dálnici, kde stál litr benzinu v přepočtu 34,5 Kč a litr nafty 35,5 Kč. Na dálnici pak litr benzinu 39,6 Kč a litr nafty 40,2 Kč.

Nemohli jsme nepostřehnout, že díky konstrukci sedadel má člověk v ASX v nejvyšším provedení Instyle vyšší posez, a tudíž lepší rozhled. Na druhou stranu lidem s výškou nad 190 cm už bude trochu těsno u stropu kvůli střešnímu oknu.

Foto: Jan Majurník

Navzdory větším kolům si auto zachovává pohodlí. Navíc nesází na nízkoprofilové gumy.

Hltat kilometry nicméně ASX zvládá obstojně, stejně tak je ucházející i akustický komfort nebo samotné naladění podvozku, a to i přes nasazení zadní klikové nápravy a větších 18palcových kol. Naštěstí výrobce nevsadil na nízkoprofilové obutí, ale zvolil rozměr 215/55, čímž podpořil cestovní pohodlí.

Vysloveně povedené jsou integrované Google služby do rozhraní infosystému, proto máte neustále po ruce například Google mapy, které si navíc můžete pustit i před oči do digitální přístrojovky. Nutno ovšem dodat, že Google služby jsou určeny jen pro nejvyšší výbavu Instyle.

Co si naprosto zamilujete, to je vlevo umístěné tlačítko aktivující personální režim. To je tak, že si auto včetně asistentů jednou nakonfigurujete a nastavení uložíte. Po každém startu se sice vůz zčásti přepne do povinného výchozího nastavení (otravní asistenti jsou aktivní), ale…! Vám stačí dva stisky (jeden aktivační, druhý potvrzující) a vše je tak, jak má být. Geniální. Tohle by mělo mít úplně každé auto.

Foto: Jan Majurník

Srdcem vozu je mild-hybrid 1,3 litru. A je příjemně úsporný.

Pod kapotou ASX najdete zážehový čtyřválec 1,3 litru podpořený mild-hybridní technologií. Ta vám pomáhá při rozjezdech, deceleraci nebo umí živit systémy vozu ve chvíli, kdy uvolníte nohu z plynu a počítače vyhodnotí, že je výhodné vypnout motor a vyřadit do neutrálu.

Předností varianty s dvouspojkovým sedmirychlostním automatem je nejvyšší výkon 158 koní a točivý moment 270 Nm, protože manuál je naladěn jen na 140 koní a 260 Nm. V praxi znamená automatická převodovka více pohodlí, potenciálně vyšší bezpečnost, lepší zrychlení, jen o malinko vyšší spotřebu, ale i občasnou neplynulost řazení při rozjezdech či prudší akceleraci.

Zábava na celý den

Zábavní areál Aquapark Fala se dělí na vnitřní a venkovní. Venku můžete najít celoročně přístupný rekreační vyhřívaný bazén, 50 metrů dlouhou (prudkou) skluzavku, kde dosáhnete rychlosti 30 km/h, plavecký bazén dlouhý 25 metrů, další rekreační bazén, dětský bazén, vodní hřiště, venkovní fitness, dětské hřiště.

Foto: Jan Majurník

Fala znamená v překladu do češtiny vlna.

Uvnitř je skromné fitness, tobogány (děti je budou milovat), solankové bazény, vířivé vany, několik rekreačních bazénů, jeskyně s masážním bazénem, skluzavky, lanový most, bazén s vlnobitím, dětské bazény nebo dva plavecké bazény dlouhé 25 metrů.

Fala rozhodně cílí na rodiny, protože se zde zabaví každý člen a všechno je kousek od sebe. Navíc ti, co milují tobogány, budou vážně nadšení z jejich různorodosti a ani plavci díky třem sportovním bazénům neostrouhají.

Musíte se ovšem připravit na fronty na tobogány (některé se jedou na kruhu) nebo na plné malé rekreační bazény. Na druhou stranu má areál fakt hodně plavčíků, kteří neustále hlídají bezpečnost účastníků. To je velké plus.

Vstupné se do Aquaparku Fala liší podle části týdne, nejdražší je to pochopitelně o víkendu. Dospělý člověk zaplatí v sobotu, neděli a ve svátky za jednu hodinu v bazénech (sauny se připlácí zvlášť) v přepočtu 232 Kč, za dvě hodiny 400 Kč, za tři hodiny 550 Kč a za celý den 1 030 Kč. Parkování po dobu pobytu v areálu vyjde na 12 Kč (parkovací lístek si vezměte k pokladně u vstupu).

Cesta do města Lodž

Aquapark Fala v polském městě Lodž sice není úplně za rohem, ale nabízí celodenní zábavu pro celou rodinu. Navíc díky síti rychlostních silnic a dálnic v Polsku není cesta do vodního areálu žádným utrpením. Takže jak dlouho se na místo jede?

Praha – 5,5 hodiny a 500 km

Hradec Králové – 4,5 hodiny a 400 km

Brno – 4,5 hodiny a 450 km

Olomouc – 3,5 hodiny a 380 km

Ostrava – 3 hodiny a 300 km

Liberec – 4,5 hodiny a 450 km

Jihlava – 5 hodin a 550 km

Zlín – 4 hodiny a 400 km

Příkladný ekonom

Mitsubishi ASX nezklamalo ani na dlouhé trase, byť zajisté nejde o cestovní GT, nicméně vyrazit s ním na dovolenou ani daleko za hranice se bát nemusíte.

Foto: Jan Majurník

Sedačky nabízí vyšší posez a pohodlí i na dlouhých trasách.

A ani vás ASX nesežere. Víme, že manuál na „osmnáctkách“ jezdí za 5,9 litru na sto. S automatem jsme se na kolech R18 dostali kombinovaně na 6,1 litru na sto kilometrů s tím, že většinu celkového zkušebního nájezdu (bezmála tisíc kilometrů) tvořilo putování po dálnicích nebo rychlostních silnicích. A to je příjemná spotřeba.

Díky objemu nádrže čítající 48 litrů také nebudete muset zastavovat na tankování každé dvě hodiny, ačkoli na pauzy jako takové rozhodně nezapomínejte a pravidelně protahujte svoje tělo (klidně se projděte po benzince). Spolu se stravou je pohyb dalším důležitým prvkem prevence mikrospánku.

Crossover ASX po modernizaci startuje od 479 850 Kč a postupně pokračuje až k nejvyššímu stupni za 729 850 Kč. Zájemci o původní ASX Classic před faceliftem mohou sáhnout po základu od 436 960 Kč, případně zvolit hybrid od 588 960 Kč. Všechna provedení pak kryje dlouhá pětiletá záruka omezená na 100 000 km.

Technické údajeMitsubishi ASX Instyle
Motorřadový čtyřválec, MHEV
Zdvihový objem1 332 cm³
Výkon116 kW (158 k) při 5 500–6 000 ot./min.
Točivý moment270 Nm při 1 800–3 250 ot./min.
Převodovkaautomatická, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 298 kg
Akcelerace 0–100 km/h8,5 s
Maximální rychlost180 km/h
Spotřeba (kombinace)5,9–6,0 l/100 km
Objem palivové nádrže48 l
Kola a pneumatiky215/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 227/1 797/1 576 mm
Rozvor2 639 mm
Objem zavazadlového prostoru484/1 596 l
Načítám