Článek
Poslední série crash testů nezávislé organizace EuroNCAP prověřila řadu novinek dostupných i na českém trhu. Jde třeba o modely Chery Tiggo, francouzské SUV DS číslo 8, Kiu EV3 nebo třeba o MG3.
Nás však zaujal Dongfeng Box, jehož jsme otestovali už koncem minulého roku. Elektromobil velikosti Fabie v lecčem zabodoval, v jiném zklamal. Nyní má ale trochu problém, protože výsledky nárazových zkoušek nedopadly nejlépe.
Čínský elektromobil prodávaný v Česku za cenu od 514 000 Kč s DPH si totiž vysloužil jen tři hvězdičky z pěti možných. A pozor, nebylo to jen kvůli absenci některých asistentů nebo středového airbagu.

Dongfeng Box je roztomilé elektro, ale podle EuroNCAP bojuje s bezpečností.
Organizace EuroNCAP ve své zprávě uvedla, že po nárazových testech selhalo několik svárů v oblasti A sloupků, což ohrozilo schopnost karoserie odolat dalšímu zatížení. Další patrné poškození specialisté našli na přední straně prahu a horní části sloupku čelního skla.
Dalším malérem bylo, že dveře po čelním nárazu zůstaly zamčené. A to ztěžuje záchranářům úsilí při vyproštění posádky z havarovaného vozidla. Nakonec zklamal řidičův airbag, který neměl dostatečný tlak na to, aby se zabránilo dopadnutí hlavy řidiče na volant.

Box selhal také konstrukčně, hodnocení rozhodně nepomohl ani jeho airbag.
Navíc specificky tvarovaná palubní deska auta podle zprávy EuroNCAP nese prvky představující riziko poranění nohou některých cestujících.
Stupnice hodnocení ochrany EuroNCAP
- dobře
- adekvátně
- okrajově
- slabě
- nedostatečně
Reálné nedostatky
Výsledky zkoušek Boxu při čelním nárazu mobilní bariérou do jedné třetiny vozu (věrná simulace srážky s protijedoucím autem) ukázaly, že ochrana stehen (včetně kostí) a hrudníku řidiče byla okrajová, stejně tak ochrana stehen spolujezdce vpředu. Ostatní části těla byly ochráněny adekvátně nebo dokonce dobře.
Při plném čelním nárazu do pevné překážky se projevila okrajová ochrana hrudníku cestujících vzadu. Boční nárazy i nárazy zezadu zvládlo auto vzhledem k ochraně posádky adekvátně až dobře.

O body vůz přišel i po bočních nárazech.
Kde ovšem čínské elektroauto selhalo (hodnocení nedostatečné), tak to byla míra vymrštění těla do strany při bočním nárazu. A protože nemá centrální airbag, tak si nedostatečné hodnocení vozidlo odneslo za zkoušku kontaktu hlavami mezi cestujícími na předních sedadlech při bočním nárazu.
Ochranu dětí automobil zvládl dobře, stejně tak se mu odemkly všechny dveře v případě ponoření vozidla. Celkově si Dongfeng Box odnáší za ochranu dospělých hodnocení 69 %, za děti 81 %, za zranitelné účastníky provozu 67 % a za bezpečnostní asistenty 77 %.