Hlavní obsah

Nákup ojetiny v Nizozemsku je snazší než v Česku

Foto: Jan Majurník

Přemýšlíte o dovozu ojetiny ze zahraničí? Zkuste Nizozemsko

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Najdete je v Moje sledované na Seznam.cz.

Jednou z nejpopulárnějších zemí, odkud se často dováží ojeté automobily do Česka, je bezesporu Německo. Ne tak profláknutou, avšak velmi zajímavou destinací je též Nizozemsko, kde se dá pořídit řada solidních vozidel z druhé ruky, jejichž nákup, vývoz i pojištění je daleko snazší než u nás. Povíme vám, jak na to.

Článek

Chcete levné ojeté auto z Německa, co bude v dobrém stavu a nabídne prokazatelnou historii? Zadržte a dejte šanci Nizozemsku, které dokáže nabídnout to samé, ne-li ještě něco lepšího. Vydali jsme proto kousek za hlavní město Amsterdam, ulovili jeden Mégane Coupé-Cabriolet a zjistili, jak to v zemi chodí s nákupem, vývozem a pojištěním.

Foto: Jan Majurník

Nabídka modelů Mégane CC nebyla v Česku nijak oslnivá, a tak jsme dali šanci Nizozemsku

V Česku se většina ojetých automobilů hledá na různých inzertních serverech, přičemž mezi nejpopulárnější patří například Sauto.cz. V Nizozemsku takovou roli přebírá oblíbený Marktplaats.nl, který též umožňuje mimo standardní inzerce prodej formou aukce.

Výhodou tohoto portálu je široká nabídka vozidel, u nichž už rovnou v rámci inzerátu zjistíte, zdali nemají (potenciálně) stočené kilometry. Jestliže u stavu tachometru najdete garanční symbol NAP, jde s největší pravděpodobností o vůz, kde nájezd sedí (systém čerpá data z národního registru).

Foto: Marktplaats

Jakmile u kilometrů svítí symbol NAP, jde o znamení, že nájezd velice pravděpodobně sedí

Z karty vozu lze rovněž vyčíst, jestli byl koupen v Nizozemsku, nebo jde o dovoz, kolik stál jako nový, kolik měl majitelů, kdy byl vyroben, jakou má výbavu, technická data a do kdy platí jeho lokální STK (APK). Tento údaj je velice důležitý, jelikož automobily bez platné technické kontroly nelze (tak snadno) exportovat.

Pokud si na webu svůj vysněný model vyberete, stačí kontaktovat daného prodejce (bazary i soukromé osoby) a domluvit si s ním schůzku. Jelikož v Nizozemsku hovoří anglicky větší část tamní populace, z jazykové bariéry nemusíte mít více méně strach.

Foto: Marktplaats

Příklad karty vozu prozrazující počet majitelů (zde 7), APK a další důležitá data

Nákup auta v Nizozemsku? Za 10 minut hotovo

Máte vybráno? Plácli jste si? Je čas na vývoz! Na mapě na internetových stránkách státní organizace RDW.nl můžete najít seznam RDW poboček a také autorizovaných společností, které mají oficiální oprávnění vozidla vyvážet a pojišťovat. Na tom samém webu si lze vozidlo ještě pro jistotu proklepnout, a to zadáním jeho registrační značky do příslušné kolonky na hlavní straně portálu.

Tyto soukromé firmy (obvykle prodejci aut) jsou nejméně jednou ročně kontrolovány auditem a rovněž k nim chodí náhodné „návštěvy“, které si mohou vyžádat dokumenty o vývozu toho či tamtoho vozu. Tím by měla být zaručena určitá kvalita služeb, ovšem stejně pro vás máme jedno upozornění.

Foto: Jan Majurník

Na testovací jízdu jsme dostali speciální (pojištěné) zelené značky, sloužící pro vnitrostátní použití

Někteří nepoctiví prodejci nabízející levnější povinné ručení (než je většinový průměr) jsou schopni po uzavření tohoto pojištění bez vašeho vědomí danou smlouvu zneplatnit (stornovat), a vás tím přivést do potenciálních potíží.

Předmětný export je možné udělat výhradně na fyzickou osobu s platným občanským průkazem, nicméně samotný nákup auta lze realizovat i na firmu. Pozor, soukromí autorizovaní exportéři/prodejci své služby většinově poskytují též třetím stranám – tj. můžete k nim zaskočit spolu s prodejcem daného auta pouze kvůli vývozu, není nutné vozidlo pořizovat přímo u nich. Státní registr je pak všem pověřeným firmám přístupný on-line 24/7, proto lze výše vypsané služby dostat i o víkendech.

Foto: RDW

Mapa (sekční ukázka) RDW autorizovaných pracovišť pro vývoz vozidel

K úspěšnému vývozu je nutné k vývozci donést osvědčení o registraci vozidla, osvědčení o převodu a žluté registrační značky vozidla, na nichž najdete též devítimístný převáděcí kód. Výměnou za toto vše dostanete exportní dokumenty a plastové tabulky (značky) s nalepenými čísly a samolepkou potvrzující pojištění automobilu.

Balíček obsahující vývoz, pojistku na 14 dní platnou po EU a vývozní značky vyjde na cirka 145 eur (3 717 Kč), zatímco pouze samotný export, pokud si vozidlo odvezete na podvalu, stojí průměrně 35 eur (900 Kč). Celý exportní proces vč. pojištění pak zabere méně než 10 minut. Na státních pobočkách RDW se dá vývoz pořídit levněji (10,30 eur, tj. cca 260 Kč), nicméně jejich síť je velmi řídká a obvykle nenabízí sjednání pro převoz po ose nutného povinného ručení.

Foto: Jan Majurník

Toto jsou exportní dokumenty a značky. Hotovo za méně než 10 minut

Opět tip – informujte se dopředu, zdali prodejce/exportér akceptuje hotovost, platební karty nebo oboje. Obvykle bývá standardem, že menší vývozci operují pouze s „cashem“ (minimálně v rámci exportu), zatímco velká dealerství vše řeší výhradně skrze bezhotovostní platby.

Nebojte se soukromníků a smlouvejte

Renault Mégane CC, který jsme si z Nizozemska odvezli, měl v době nákupu najeto necelých 200 000 kilometrů a prodejce za něj požadoval 2 950 eur (75 500 Kč). Stříbrné kupé-kabrio hostilo vysokou výbavu zahrnující kožený interiér, automatickou klimu, vyhřívaná sedadla, xenonové lampy, přeplňovaný dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 163 koní a šestirychlostní manuál.

Foto: Jan Majurník

Za vysoce vybavené CC prodejce původně požadoval 2 950 eur, nicméně nakonec ustoupil na 2 700 eur

Pohledově šlo o velmi zachovalý kousek po první majitelce (prodávaný skrze „bazaristu“), na nějž byste v Česku v podobné cenové relaci nejspíše nenarazili. K autu náležela vyplněná servisní knížka a ostatní původní dokumentace (návod apod.).

Rovněž testovací jízda neukázala žádné závady, nicméně vozidlu chyběl továrně dodávaný větrolam a druhá startovací karta, proto nám prodejce nakonec cukl na 2 700 eur. Spolu s vývozem a pojistkou tak celá operace vyšla v přepočtu na cirka 74 000 Kč.

Foto: Jan Majurník

Vozidlo včetně vývozu a pojistky vyšlo v přepočtu na cirka 74 000 Kč

Krátce po koupi se však přece jen objevily dva problémy, a to slabý interiérový ventilátor, který byl plný listí, a uvolněná dekorativní lišta pravého A sloupku. Schválně jsme prodejci (W.F. Molenkamp) ještě zavolali a informovali jej, nicméně sdělil nám, že je pryč a že nám nemůže pomoci…

Musíme ještě připočíst náklady na palivo na cestu domů cca 3 200 Kč, českou dálniční známku 310 Kč, poplatek na dopravním úřadě 800 Kč a zajisté naši evidenční/dovozovou prohlídku, což vyjde na zhruba 1 000 až 3 000 Kč (dle typu prohlídky a stanice). Vozy, které plní emisní normu EURO 2 a nižší, jsou navíc zatíženy ekologickou daní (3 000 Kč až 10 000 Kč). Plus se člověk na místo nákupu musí nějak dostat, a to vyžaduje různě finančně náročné investice (letadlo, vlak, autobus, auto…).

Dovoz auta z Nizozemska se patrně tolik nevyplatí nějakým překupníkům či jiným kšeftařům, zejména kvůli vzdálenosti a s tím spojenými výdaji. Pro soukromníka však může jít o zajímavou alternativu k Německu, navíc spojitelnou s návštěvou řady ikonických míst této země.

Jdete-li po zánovních modelech, tak si s koupí v Nizozemsku buď pospěšte, anebo naopak vyčkejte, až se situace na automobilovém trhu globálně zklidní. Tamní lidé totiž nechtějí na nové vozy dlouho čekat, a tak poptávka po mladých ojetinách stoupá, což se odráží i na jejich vyšší ceně. Zajímáte se o auta do 100 000 Kč? Pak náš článek berte jako takový žhavý tip na to, kde dobře a rozumně nakoupit.

Reklama