Článek
Připravili jsme si totiž výzvu v podobě výletu z Prahy do francouzského městečka Chamonix. Odtud horolezci zpravidla vyrážejí na vrcholek nejvyšší hory Evropy Mont Blanc. I Jaecoo 7 se profiluje jako dobrodruh se solidní výdrží a trasu dlouhou tisíc kilometrů by podle tabulek mělo zvládnout bez tankování.
„Sedmička“ s plug-in hybridním pohonem SHS slibuje za ideálních podmínek dokonce 1 200 km bez zastavení. Pomoci tomu má 57litrová nádrž na benzin v kombinaci s vysokonapěťovou baterkou. Když jsme nádrž i baterii doplnili po okraj, ukazoval palubní počítač dojezd 1 117 + 90 kilometrů. Naše meta v podobě dálniční tisícovky by tedy měla klapnout. Teoreticky…

Všechny informace o cestě nasáváme z vertikální středové obrazovky à la Tesla. Tady se nastavují i jednotlivé funkce a asistenti. V kabině je jen minimum fyzických tlačítek.
Praha – Mont Blanc
Z pražského Černého Mostu pod horu Mont Blanc (konkrétně do městečka Chamonix) nám mapy avizují trasu dlouhou 998,4 km a čas na cestě necelých deset hodin. Drtivou většinu jedeme po dálnici – z Rozvadova kolem Norimberku, Štrasburku, ve Švýcarsku pak přes Bern. Na hranicích s Francií už jen klesáme z hor po okreskách přímo do Chamonix.
Na tisícikilometrovou výpravu pod nejvyšší horu Evropy tak navíc potřebujeme jen švýcarskou dálniční známku. Tu lze pořídit pouze roční za v přepočtu 1 050 Kč. Bez dálnice by cesta byla sice kratší, ale zhruba o dvě hodiny delší.
A ještě jeden výletnický tip: před překročením švýcarských hranic si u operátora nezapomeňte překontrolovat ceny hovorů a mobilních dat. Nemáte-li zvýhodněný tarif, surfování po internetu tu pořád přijde zatraceně draho.

Naše cesta zahrnovala ještě drobné prodloužení kvůli uzavírce, celkem to tedy bylo 1 005 kilometrů a zhruba deset hodin. Na trase jsme překonali čisté převýšení 800 metrů.
Takže loudačka po dálnici? Kdepak. Jedeme povoleným maximem, tedy s tempomatem na 130 km/h a v režimu Eco. Šťáva v baterii se s námi loučí ještě před Rozvadovem. V tu chvíli se nás auto ptá, zda ji chceme nechat vybitou, dobíjet spalovacím motorem, nebo zvolit „chytrý“ režim, který ji při vhodných příležitostech dobíjí, ale pořád zohledňuje celkovou hospodárnost cesty. Volíme možnost číslo tři, a baterku tak po zbytek dne necháváme žít vlastním životem.

Tankování na Rozvadově? Kdepak, jen vyčůrat a jedeme dál.
Ještě v Česku si všímáme jedné zvláštnosti. Jaecoo 7 vůbec neukazuje průměrnou spotřebu za celou trasu, ale pouze za posledních 50 km. Vedle nájezdu však vidíme celkový počet spálených litrů. Je to zvláštní, ale nic, s čím by nám ve finiši nepomohla kalkulačka.
Čechům se líbí
Jaecoo 7 má na délku rovných 4,5 metru, na českém trhu se tedy poměřuje třeba se Škodou Karoq. Základem je benzinová patnáctistovka s výkonem 108 kW a možností pohonu všech kol. Zkoušený plug-in hybrid má systémový výkon 255 kW, baterii s kapacitou 18,3 kWh a možností DC rychlonabíjení (z 30 na 80 % za dvacet minut), elektrický dojezd 88 km, ale hlavně celkový dojezd za ideálních podmínek přes 1200 kilometrů.
Tradiční benziňák u nás nyní startuje na částce 759 900 Kč, plug-in hybrid stojí od 929 tisíc. Jaecoo se u nás prodává vedle značky Omoda, obě spadají pod obří čínský koncern Chery. Omoda chce být městskou stylovkou, Jaecoo se profiluje jako hravý dobrodruh. A Češi na to evidentně slyší, protože „naše“ auto pokrývá z této dvojice kolem 70 % objednávek.

Jaecoo 7 je prvotinou značky na českém trhu. Už při premiéře v Praze vzbudilo auto s výraznou maskou pozornost.
Nejnáročnější pasáží je pro auto Německo: rovinaté úseky a minimum zdržení v kolonách či zúženích. Tady se plug-in hybrid zapotí nejvíc. Na tempomatu máme pořád 130 km/h… a ne, rozhodně nejsme brzdou provozu, naopak pořád hodně aut předjíždíme. Průměrná spotřeba se ale překvapivě pohybuje jen lehce nad šesti litry. To je na vybitý hybrid více než slušné. V polovině trasy si dáváme krátkou pauzu. Počítadlo ukazuje nájezd 500 km a dojezd 540 km, stále máme naději.
Kousek za hranicemi se Švýcarskem zbývá do cíle 250 kilometrů, stejnou vzdálenost avizuje i dojezd. Nepanikaříme. Na tamních dálnicích je povoleno 120 km/h, ale mnoho úseků je omezených na stovku. Navíc se objevují první velké kopce, na kterých rekuperujeme nějakou tu energii zpět do baterie. Může se hodit!

Průměrná spotřeba v kopcovitém Švýcarsku, kde jedeme 100 až 120 km/h? Klesá klidně pod pět litrů…
Venku už je tma, my za sebou máme 900 kilometrů a rezerva nám pořád nesvítí. To už vypadá slibně! Víme totiž, že nás čeká posledních 70 dálničních kilometrů a poté už jen proplétání horskými silničkami. Do Francie pak navíc pouze klesáme.
Finiš se blíží a… chvilka napětí… povedlo se! V cíli nám Jaecoo 7 oznamuje, že jsme ujeli celkem 1 005 km a v nádrži pořád zbývá rezerva na padesát kilometrů. Průměrná rychlost za celou dobu byla 106 km/h (nezapomínejme, že se sem počítají i zastávky a jiná zdržení). Nejvíce nás ale zajímala celková spotřeba paliva.
Bereme do ruky kalkulačku, zadáváme všechny údaje a zjišťujeme, že kompaktní SUV naložené dvěma dospělými, jejich zavazadly a natáčecí technikou dalo 1 000 převážně dálničních kilometrů s průměrnou spotřebou 5,9 l / 100 km. To je na jedinkrát nabitý plug-in hybrid s výkonem skoro 350 koní velmi slušné číslo!

Tyto výhledy dostanete po desetihodinové cestě za odměnu!
Jasně, nafťák by něco takového zvládl s podobným, možná i nižším apetitem. Jenže plug-in hybrid Jaecoo 7 SHS má výhodu cca 90 čistě elektrických kilometrů, které vám pohodlně pokryjí každodenní nájezd, a jezdíte tak (skoro) zadarmo, tiše a hladce. A když potřebujete, víte, že těch 1 000 km bez zastavení rovněž zvládne. Navíc pohodlně a po stránce motorů hladce a sladěně. Ale o tom třeba někdy příště!