Článek
Petra Máru možná budete znát z videí, kde představuje produkty společnosti Apple, případně jej potkáte na nějaké akci zaměřené na podnikání. Ovšem Petr patří rovněž k nadšeným autíčkářům, což jde ruku v ruce s technologiemi, pro které žije.
Neváhali jsme a influencera i youtubera vyzpovídali. Zjistili jsme například jeho motoristickou historii, zeptali se na veterány, první pokutu i na názor na Teslu.
Petře, vzpomeneš si na svoje úplně první auto?
První vůz, který jsem si koupil, byla Škoda Octavia, stříbrná barva, objem 1,6 litru a nákup proběhl na ostrově Střelnice v klasickém Monte Carlo bazaru. Já neměl ponětí, co zvolit, vzal jsem s sebou tchána, který vypadal jako větší odborník.

Prvním autem Petra Máry byla Škoda Octavia.
Auto jsme projeli, tchán dal zelenou a do roka se tomu autu rozpadl motor. Od té doby jsem své nákupní návyky přehodnotil. V každém případě své první auto člověk nikdy nezapomene.
Čím jezdíš teď? Co aktuálně vozí Petra Máru?
Když mě zrovna neprofackuje myčka nebo mi ho někdo neodře a není v servisu, tak Porsche Taycan 4S. Byl jsem pár let zpátky na uvedení v ČR a ten design jsem si zamiloval. První generace je za mě nejblíž původnímu Mission E a to auto je to nádherné.

Influencer pro starší, jak se Petrovi občas přezdívá, jezdí v Taycanu první generace.
Je to samozřejmě první generace, která velmi často funguje jako vyzkoušení terénu a zde to není výjimkou. Druhá generace je technologicky mnohem dál, ať už jde o baterii, předehřev nebo dojezd, ale z pohledu umění a designu původní Taycan s Mission E vede na plné čáře. Teď mám najeto necelých 90 000 km.
Je nějaké auto, které bys rád řídil nebo vlastnil? Nějaké auto snů?
Měl jsem možnost řídit řadu vozů, naposledy mě nadchl Aston Martin Vantage Roadster. Nikdy jsem na kabria moc nebyl, ale tenhle vůz v sobě kombinuje originálnost, výkon, pocit.

Aston Martin zaujal Petra také díky hlubší integraci Apple Carplay.
Je to taky první vůz, který má v sobě CarPlay Ultra a asi se to lidem nebude líbit, ale ten design kokpitu od Apple je lepší než originál. Ale to je vidět napříč trhem - transformace automobilek od výrobců aut k výrobcům aut, kteří chápou technologie a dokáží je integrovat.
Naopak existuje automobil, který nemáš rád nebo se ti fakt nelíbí? A proč?
Asi nemám úplně vůz, který bych neměl rád. Většina aut spadá do kategorie dojede z bodu A do bodu B. A pak jsou ty, která chci řídit.
A co první pokuta, čím jsi se jako motorista poprvé prohřešil?
Odhaduji, že to byla rychlost na dálnici. Pravděpodobně ve vypůjčené Felicii směr na Brno. Bylo to na hraně toho vozu a i zákona.
Procestoval jsi hodně zemí, kde se ti jako motoristovi nejvíce líbilo a proč?
Mám rád Itálii a Rakousko, samozřejmě hlavně hory a jezera. Nezapomenutelný zážitek pro mě byla Highway One ze San Francisca do Los Angeles ve Fordu Mustang, kterou jsme projížděli snad patnáct let zpátky. V podstatě jde o spojení zážitku z jízdy s úžasnou přírodou. A správnou hudbou.

Petr Mára rovněž vyzkoušel samořiditelné Waymo.
Kdybys mohl teď hned změnit jednu věc z hlediska dopravy či motorismu, co by to bylo?
Asi dotažení pražského okruhu by mi udělalo velkou radost. Pak určitě zipování, i když zde už se trochu posouváme dopředu.
Máš nějaký vztah k veteránům, líbí se ti?
Spíše se obecně koukám dopředu, takže z veteránů mě baví staré Porsche 911, ale to asi máme všichni. Ale je to spíše obdiv k designu, nevím, zda bych takové auto chtěl na denní dojíždění. Spíše ne.
Co si myslíš o elektromobilech?
Jak to říct… Posledních sedm let jezdím primárně elektromobily a v mém scénáři použití mi dávají smysl. Baví mě sledovat ten posun a jsem fanoušek autonomního řízení, které s elektromobily úzce souvisí. Měl jsem Teslu Model 3 Performance od roku 2019 a byl to pro mě vstup právě do EV segmentu, abych následně přesedlal na Taycan.

Márova Tesla nešla díky barvě přehlédnout.
Jaký je tvůj názor na Teslu?
Je to vztah nahoru a dolů, občas jsem fanoušek, občas nenávidím. Aktuálně spíše fanoušek, nový Model Y se mi libí a stejně tak posun v režimu autonomního řízení. Technologicky je Tesla asi nejdál a zároveň jejich schopnost neustále překonávat status quo mě baví.

Aktuálně jej Tesla baví a vidí v ní pokrokovou společnost.
Těším se, až budu moc vyzkoušet Cybercab a snad se brzy dočkáme povolení autonomního řízení i v EU. Věřím, že to bude velká redefinice toho, co od auta očekáváme.
A zkoušel si někdy závodit na okruhu? Pokud ano, jaké to bylo a v čem si jel?
Měl jsem možnost jezdit na okruhu vyzkoušet Porsche 911, 718, Taycan a taky Audi R8, ale závodil jsem snad jen kdysi v mé GT86, extrémně zábavné auto. Sosnová byla ideální okruh pro výkon této toyoty a i přes mé (ne)umění se mi podařilo při nepovedeném driftu neskončit před cílovou rovinkou karambolem. Kdo zná Sosnovou, tak ví, které místo je kritické.

Současná 911 jej zaujala i díky tomu, jak umí vyhladit chyby řidiče.
U současné generace 911 mě naopak bavilo, jak vás auto vede a drží i ve vysokých rychlostech a ostrých zatáčkách. Schopnost toho vozu vyhladit chyby řidiče je neuvěřitelná.

