Hlavní obsah

Na prodej je americká ikona dětských pokojíčků z 90. let ve stavu nového auta. V garáži ji má i Jaromír Jágr

Foto: RM Sotheby's

V devadesátých letech visel plakát s tímhle autem v pokojíčku takřka každého kluka hned vedle lamborghini nebo ferrari. První Dodge Viper měl namísto motoru pod kapotou strojovnu, v krvi divokost a k tomu nezaměnitelný design. Nyní je jeden kousek ve stavu prakticky nového auta na prodej.

Článek

První Dodge Viper dodávaný zákazníkům od roku 1992 je naprostou ikonou, jejíž tvary jednoduše nestárnou. Dětem devadesátek je tenhle americký sporťák dobře známý, protože visel na plakátu v pokojíčku nejednoho kluka. A co teprve videohry…

Každopádně svoji oblibu si tento vůz získal zejména pro svoji strojovnu pod kapotou, kterou je osmilitrový vidlicový desetiválec tehdy vylepšený specialisty na motory z Lamborghini (lambo i Dodge tenkrát patřily Chrysleru).

Foto: RM Sotheby's

Výbava? Skoro žádná. Výkon? Naprosto syrový…

Výbavou auto rozhodně nehýřilo a nemělo ani ABS, stabilizaci či airbagy. Vzhledem k jeho mocnému výkonu přes 400 koní a ryze zadnímu pohonu se není čemu divit, pokud jej nějaký řidič nedokázal zkrotit.

Jako nový se Viper prodával za 50 až 55 tisíc dolarů, což tehdy dělalo asi 1,4 až 1,55 milionu korun. Že se novotou vonící kus už nedá koupit? Kdepak, jeden z roku 1992 by tu byl.

Foto: RM Sotheby's

Had v logu prvního Viperu se jmenuje Sneaky Pete.

Nachází se v Renu v Nevadě (USA) a nabízí jej aukční společnost RM Sotheby's. Rudý Viper v provedení targa je výjimečný tím, že má nájezd necelých 65 kilometrů, dva doložené vlastníky a jasnou bezeškodní historii.

Dokonce se zachovala i původní tovární nálepka z čelního okna nebo sada originálního příslušenství (střecha, okna). Navíc jde o stý kus z bezmála 290 vyrobených toho roku.

Podle RM Sotheby's jde o ohromující, dobře zachovalý exemplář nejvýraznějšího a nejjednoduššího sériově vyráběného sportovního vozu, jaký kdy byl vyroben významným americkým výrobcem.

Foto: RM Sotheby's

Osmilitrový desetiválec. To je to, oč tu běží.

Nabízený Viper s koženými sedadly a šestirychlostním manuálem měl uvedenou městskou spotřebu 18 litrů na sto, zatímco tu dálniční 10,7 litru na sto. A díky tovární samolepce známe i původní cenu 53 300 dolarů (tenkrát 1,5 milionu korun) včetně poplatku za doručení do Cherry Hill Dodge v New Jersey.

Dnes je jeho cena odhadovaná na 135 až 155 tisíc dolarů, což podle aktuálního kurzu dělá 2,96 až 3,4 milionu korun. Je to moc? Ne tolik…

Abyste si Viper za v přepočtu 1,4 milionu korun mohli v roce 1992 koupit, potřebovali jste na to tehdy 301 průměrných českých platů. Dnes vám na tento kus za předpokládanou cenu tři miliony postačí 65 průměrných platů.

Mimochodem jeden kousek má v garáži i Jaromír Jágr, což potvrdil v našem rozhovoru.

Před dalším používáním vozu dražebník ještě doporučuje udělat oživovací servis, nicméně každá míle ujetá s tímhle skvostem bude možná škoda. Je to přece jen taková živá motoristická fosilie hodná spíše muzea. Nebo ne?

Načítám