Hlavní obsah

Čech ujel na čínské motorce 100 000 km: Prokřižoval 42 zemí včetně náročné Afriky. Známe verdikt!

Foto: Jaroslav Šíma

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vášnivý motocyklista Jaroslav Šíma podrobil čínskou motorku CFMOTO 800MT Touring náročnému stotisícovému testu. Jak během několikaletého dobrodružství napříč třemi kontinenty obstála? Pokračuje sám Jaroslav:

Článek

Již u testu šestsetpadesátek CFMOTO jsem prohlásil, že je to nejlepší čína, na které jsem se kdy svezl. U novinky CFMOTO 800MT však mohu jít směle ještě o řád výše. Tohle není čína z doby před 15 lety, tohle je moderní motocykl vzniklý ze spolupráce s KTM, jehož výkony a kvalitu jsem ověřil úspěšným, stotisícovým testem. Ale pojďme popořadě…

Začátek jako v pohádce

Na sklonku roku 2020, kdy se všem o připravované novince velkého cestovního endura mohlo jenom zdát, jsem si jej ve skladu firmy Jorneyman ve Stránčicích osahal, a dokonce si v okolí firmy střihl i první kilometry. V dubnu 2021 bylo rozhodnuto o nasazení osmistovky k testovacím jízdám a k mému velkému překvapení jsem byl jmenován ambasadorem tohoto modelu. Možná i proto, že se dalo očekávat, že prvotně stanovený nájezd 25 000 km bez problému zvládnu. Na rozdíl od nasednutí na odzkoušený motocykl, který už byl nabízen v prodejní síti, jsem měl ale tentokrát usednout na jediný předprodejní kus postavený pro Evropu. Tato role byla tak lákavá, že jsem neváhal ani vteřinu.

Nešetři ho!

Začátkem května jsem si odvezl motocykl do garáže, ale jak najíždět kilometry, které bude sledovat přímo fabrika, a zároveň nedráždit zájemce o tuto novinku, jejíž dostupnost byla v nedohlednu? Zpočátku tedy jezdím pouze v noci a do určité doby mám i naprostý zákaz umístění fotografií na sociální sítě.

Foto: Jaroslav Šíma

První zahraniční trip vedl v létě 2021 na Slovensko, do Polska a Litvy.

Účastí na zdokonalovacím kurzu jízdy v terénu, který pořádala Motoškola Efler na motokrosové trati v Ředhošti a kde byli lektory Podmol Brothers, už nebylo možné 800MT udržet pod pokličkou. Enduro bylo po zajetí, takže jsem v pěkném tempu mohl absolvovat i motokrosovou trať. Zde také vznikly první fotografie osmistovky ve vzduchu. Ten skok jsem dal aspoň dvacetkrát. Taková zkouška, co na to řeknou tlumiče, zda něco neupadne, nebo se něco nezlomí… A ejhle, ono nic. Po dalších 30 000 km to znovu potvrdilo nekompromisní zacházení Pepy Sršně v jeho Adventure parku. Jasně, tlumiče trpí, jdou nadoraz, ale důležité je, že motocykl je schopen toto brutální zacházení vydržet bez následků.

Kvalitní komponenty

Dnes už je všechno kolem tohoto modelu známo, ale opakování je matka moudrosti. Nutno zmínit, že nové cestovní enduro s označením 800MT Touring je dítkem společného výrobního podniku CFMOTO a KTM. Za jeho líbivými tvary (potvrdilo se všude, kde jsem zastavil) stojí rakouské Design studio Kiska. Parádní vzhled je podtržen drátovými koly se zlatými ráfky, na kterých jsou nazuté bezdušové pneumatiky. U provedení Touring je i kontrola tlaku. Sériový motocykl je obutý do pneumatik Michelin Anakee Adventure, které vynikají dlouhou životností. K prvnímu přezutí došlo po téměř 25 000 km, přičemž přední pneumatika nebyla ojeta ještě ani z poloviny.

Pro toho, kdo snad ještě dnes ohrnuje nos nad čínskou technikou, jedna základní informace: U modelu CFMOTO 800MT najdete mnoho dílů světově proslulých značek. Například jak přední plně stavitelná USD vidlice, tak i zadní tlumič nesou značku KAYABA, tedy Made in Japan. Oba brzdiče značku J.Juan, tedy španělský výrobek, který nově koupilo proslulé Brembo. Samozřejmostí jsou pancéřové brzdové hadice. O značkové německé elektronice BOSCH snad nikdo pochybovat nechce, další významnou značkou je Continental s jeho náklonovým ABS.

Foto: Jaroslav Šíma

Po ose Evropou přes Alpy a potom Španělsko a Maroko cestou necestou až na obratník Raka. Nejjižnější místo, kterého v testu 800MT dosáhla a užila si konečně i písku.

Nadstandardní výbava

CFMOTO 800MT pořídíte ve dvou provedeních. Rozpoznávacím znakem základního modelu Sport jsou litá kola a absence nadstandardní výbavy. Tou se pyšní až model Touring. Najdete zde obousměrný quickshifter (rychlořazení bez nutnosti použití spojky), tlumič řízení, vyhřívané rukojeti a sedlo řidiče, zobrazení kontroly tlaku v pneumatikách, chrániče rukojetí, kryt motoru a centrální stojan. Tedy výbava, která při součtu jednotlivých cen téměř násobně převyšuje cenový skok od základního modelu. Pro dobrodruhy a cestovatele je samozřejmostí přikoupení trojice bytelných hliníkových kufrů s vrchním plněním, kde u horního kufru nechybí ani opěrka spolujezdce.

Oranžové srdce

Všichni, kdo máme za sebou nějaký ten kilometr v neznámém prostředí (a ještě k tomu daleko od domova), víme, že tím nejdůležitějším, co nás doveze do místa určení, je spolehlivý motor. Zde je to sázka na jistotu. Model 800MT je vybaven léty ověřenou pohonnou jednotkou KTM, která tepala v modelech Duke a Adventure. Pro rakouskou firmu bylo jednodušší přejít pro splnění normy Euro 5 o nějaký ten kubík výše (vznikl motor o objemu 890 cm3), zatímco původní motor přenechali svému čínskému partnerovi, který si jej na Euro 5 sám naladil.

Tímto zásahem sice přišel motor o 4 koníky, ale ubezpečuji vás, že jinak než pohledem na výkonovou křivku to nepoznáte. A to jak na jeho výkonu, tak i zvuku. To vše pouze při základních servisech, přičemž servisní interval je 15 000 km. Další z výhod jsou hydraulicky ovládané napínáky rozvodových řetízků. Ani zde proto nebylo třeba zásahu. Jediným momentem, kde jsem motoru „nadržoval“, bylo používání přísady Pro-Long. Úbytek oleje v servisním intervalu se pohyboval mezi 2 až 4 dcl.

Foto: Jaroslav Šíma

I takový krásný pohled připravila marocká scenerie.

Ověřeno třemi kontinenty

Čínský stroj dostal zabrat v různých koutech světa, ale nejvíce jej prověřila Afrika - terénem i nadprůměrnými teplotami. Ale třeba takový posez jsem mohl zhodnotit po pár stovkách kilometrů i zde. Vysoko vytažená část nádrže, která má objem 19 litrů, budí dojem, že jste v motocyklu „utopeni“. Posez je to ale velmi příjemný. Jak výškou sedla, která je vhodná i pro menší postavy, než je mých 187 cm, tak jeho čalouněním. Dostatek pohodlí je dopřán i spolujezdci a ve spojení s trojicí kufrů a opěrkou je to přímo cestovní luxus.

Maximum pohodlí i při off-roadovém využití vám poskytne plně nastavitelný podvozek. Aerodynamika motocyklu dostatečně chrání před povětrnostními vlivy a výhodou je jednoduše nastavitelný štítek. Před ním je umístěný sedmipalcový TFT displej se všemi údaji, jehož intenzitu osvitu je možné regulovat. Radostí je samotný noční provoz. Plně ledkové osvětlení (včetně přídavných světlometů) vám poskytne bezpečnou jízdu s maximálním přehledem. Potěšením je i řazení šestistupňové převodovky, pěkně seřazené rychlosti ve spojení s antihoppingovou spojkou umožňují plynulé řazení a s použitím quickshifteru budete rychlejší a hlavně ulevíte své levé ruce na spojce. Pravé ruce na plynu zase máte možnost odlehčit použitím tempomatu, jehož použití je nastaveno z důvodu bezpečnosti do rychlosti 130 km/h. Jelikož pod sebou máte motor KTM, který je synonymem sportu, tak se nebudete muset obávat řadit rychlosti při vyšších otáčkách. Pokud je tam sázíte při více než 7000 ot./min, zažijete něco jako let do nebeských výšin. Ten motor táhne jedna radost. Mnou preferovaný sekundární převod řetězem slibuje výdrž mezi dvaceti až třiceti tisíci kilometry, dle zacházení a údržby.

Čínský drak

Téměř vždy uzavírám svoje testy údajem o spotřebě, protože to je u cestovního endura velmi důležitá informace. Průměrná spotřeba za oněch 100 000 km stoupla z počátečních 5,3 l / 100 km na 5,5 litru, přesto s trochu jemnější rukou máte šanci najet na nádrž až 400 km. To se mi ale podařilo jen ve výjimečných případech, protože jak jsem poznamenal, sportovní motor vás bude svádět k mnohem vyšším rychlostem. Ta nejvyšší (zkoušeno na uzavřené trati) atakuje 200 km/h. Myslím ale, že mnohem důležitější veličinou je zde právě široká použitelnost motocyklu a jeho spolehlivost. A ta se u mnou testovaného, byť předprodukčního kusu, plně potvrdila.

Foto: Jaroslav Šíma

Přesně 8. července 2023 se po 22 měsících provozu ukázalo na počítadle předprodukční osmistovky to kouzelné šestičíslo 100 000 km. V jejím sedle jsem prokřižoval Evropu od severu k jihu, navštívil Asii a Afriku a projel hranicemi celkem 42 států. Motocykl i jezdec museli při svých cestách bojovat s teplotami v rozmezí od -10 do 58 stupňů Celsia.

Servisní úkony a výměny

  • olej a olejový filtr - každých maximálně 15 000 km, většinou dříve
  • vzduchový filtr – 5×
  • přední brzdové destičky – 2×
  • zadní brzdové destičky – 4×
  • řetězová sada – 4×
  • řetěz – 1×
  • pneumatiky – 6×
  • zadní tlumič - 1×
  • kompletní zadní kolo – 1×
Technické údajeCFMOTO 800MT Touring
Motor:čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC, 8 ventilů
Zdvihový objem:799 cm³
Vrtání x Zdvih:88 × 65,7 mm
Výkon:91 k/9250 ot.
Kroutící moment:75 Nm/8000 ot.
Převodovka:šestistupňová, manuální
Pohotovostní hmotnost:231 kg
Nádrž:19 l
Cena:259 990 Kč
Záruka: 5 let nebo 40 000 km

Text: Jaroslav Šíma, foto: archiv autora

Reklama

Načítám