Hlavní obsah

Auto pro normální lidi slaví 40 let. Suzuki sezvalo majitele swiftů na velký dopravní mejdan

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Swift je tu s námi už od roku 1983, nicméně tehdy by málokdo tipl, o jak důležitý model pro Suzuki půjde. Vůz se totiž prodával a vyráběl na všech kontinentech světa mimo Antarktidy a vznikl v počtu několika milionů kusů. Nedávno se české zastoupení značky rozhodlo ono jubileum oslavit a uspořádalo velký dopravní mejdan, kde swifty létaly bokem.

Článek

Na začátek však pravověrné fanoušky možná trochu zklameme, neb Swift není původně ideou japonského inženýrství, nýbrž toho severoamerického. Na úplném počátku totiž byl nedokončený projekt General Motors, kterého se nakonec chopila automobilka Suzuki, a narodil se Swift.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Swift se prodával i s logy Chevroletu.

Koncern GM neviděl v modelu tržní potenciál, což byla ovšem chyba, protože vůz nakonec pod vedením Japonců uspěl a mnozí si jej posléze vypůjčili. Prcka „swiště“ tak můžete znát v kabátech značek Chevrolet, Pontiac, Holden, Isuzu, Changan nebo v hávu méně populární automobilky Geo.

Letos tedy tato ikona slaví své čtyřicáté narozeniny a i v dnešní dynamické době stále platí za příjemné auto pro normální lidi. Možná i proto jde o jeden z nejúspěšnějších malých automobilů vůbec, o čemž rovněž vypovídá jeho pět generací a několik karosářských variant včetně sedanu či kabria/roadsteru.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Swift bez střechy znáte? Tedy ve dvoumístné konfiguraci jde spíše o roadster.

První Swift (1983–1989) si jistě vybavíte, protože jde o hranatou kompaktní krabičku s nízkými náklady na provoz. Sice na základech jedničky vznikla i sportovní verze GTi, nicméně většina řidičů brala „swiště“ jako „normální auto“.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

První Swift je typický svým vzhledem.

Druhou generaci (1988–2003) můžete znát pod přibližně 30 různými označeními napříč světem (např. Subaru Justy, Geo Metro, Maruti Suzuki 1000 či třeba Changan Suzuki Lingyang), přičemž v Evropě model vydržel na trhu 15 let a jinde ve světě takřka až 30. Aerodynamičtější karoserii druhé generace doplnilo ještě vstřikování paliva, což opět podpořilo ekonomičnost provozu.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Druhý Swift (na fotce po faceliftu) se dělal také v sedanu.

Třetí Swift (2004–2010) notně zkrásněl, zakulatil se, dostal fungl novou konstrukci, pokročilý interiér a kromě airbagů také ABS (od 2004 povinné pro nově homologované vozy). U této generace se jako novinka objevil dieselový motor 1,3 litru vyvinutý ve spolupráci General Motors a Fiatu. Vrcholem nabídky pak byl Swift Sport, duchovní nástupce ikonického GTi.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Třetí Swift už dostal kulatější tvary.

To generace číslo čtyři (2010–2017) přinesla dynamičtější design, více sportovnosti a ještě ekologičtější provoz. Čtyřek se mj. narodilo více než tři miliony kusů, což je velice slušné číslo. Zde musíme zdůraznit, že u Swiftu úplně nepanoval trend, že je každá generace vozu podstatně rozměrnější a těžší, protože čtvrtý Swift narostl jen o trochu a zachoval si hmotnost okolo jedné tuny. A mimochodem věděli jste, že se pro italský trh vyráběla varianta o výkonu 66 kW s továrním LPG?

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Čtvrtý Swift je designovou evolucí trojky.

Současná pátá generace (2017–dosud) se vzdala dieselů, ale dočkala se vylepšení designu, zástavby diodových světel, většího kufru a také nasazení nového litrového tříválce či úsporných 12voltových i 48voltových mild-hybridních zážehových motorů. V této generaci exceloval Swift Sport, protože se díky maximálce 210 km/h stal svého času nejrychlejším sériovým Suzuki všech dob (žezlo krále rychlosti převzal po Kizashi s manuálem a předním pohonem s maximálkou 215 km/h).

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Pátý Swift si stále drží status normálního auta pro normální lidi.

Ke Swiftu se váže jedna zajímavost, a to dostupný pohon 4 × 4, který není (a ani dříve nebyl) v dané třídě vůbec běžný. Auto totiž aktuálně sdílí segment například se Škodou Fabia, Peugeotem 208, Fordem Fiestou, Hyundaiem i20 nebo s Renaultem Clio.

Seznam alternativních názvů Suzuki Swift
Subaru JustyMaruti Dzire
Suzuki SA310/SA413Suzuki Cultus
Suzuki CinoSuzuki Forsa
Suzuki ExtraSuzuki Khyber
Suzuki ElenySuzuki Esteem
Suzuki JazzSuzuki Margalla
Holden BarinaGeo Metro
Changan Suzuki LingyangIsuzu Geminette
Chevrolet MetroChevrolet Forsa
Chevrolet Sprint MetroChevrolet Sprint
Maruti Suzuki 1000Chevrolet Swift
Pontiac FireflyMaruti Suzuki Esteem

Historici ve skluzu

Přestože je Suzuki v Evropě poměrně malá automobilka, Swift se prodává relativně slušně i v Česku. Nejde pochopitelně o kvanta ročně, nicméně aktuálně u nás jezdí více než osm tisíc „swišťů“, z toho nejstarší kus je přímo z roku 1983. Mimochodem nejprodávanější barva na Swiftu je u nás červená, má ji každé čtvrté auto. Poslední varianty Sport jsou pro náš trh zase dostupné i v kanárkově žluté barvě.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Na místě se ukázaly jak varianty GTi, tak Sport.

Na kulaté 40. narozeniny modelu zareagovalo tuzemské zastoupení tím, že obeslalo vybrané majitele Swiftu a pozvalo je do Hradce Králové do dopravně-výcvikového centra Polygon Hradec Králové, kde auta létala bokem. Ne snad kvůli driftu, ale z důvodu jízdy po závodním okruhu i disciplínám patřícím do kategorie škola smyku.

Na jednom místě tak byly vidět staré, novější i aktuální modely Suzuki Swift v různých barvách, úpravách a karosářských variantách. Řidiči se ve svých autech proháněli v uzavřeném areálu, kde si vyzkoušeli smyky přední nápravy na kluzné ploše a poznali, že fyzikální zákony působí neúprosně na každého.

Foto: Magyar Suzuki Corporation

Na hradeckém Polygonu si majitelé vyzkoušeli řešení krizových situací.

Další disciplínou byl nácvik krizové brzdy na mokrém asfaltu a kluzné ploše s adhezí podobné rozbředlému sněhu. Tam řidiči na vlastní kůži otestovali brzdové systémy svých aut a pochopili, že pokud nájezdovou rychlost zdvojnásobí, brzdná dráha se zčtyřnásobí, což bylo znát zejména na kluzku.

Neméně atraktivní byla i smyková deska, kde se potvrdila stará pravda – čím kratší rozvor auto má, tím rychleji musí řidič na nastalý smyk zadní nápravy reagovat. Horké chvilky i rotace tak zažili zejména šoféři historických swiftů. Majitelé novějších modelů zase pocítili, jak moc v krizových situacích pomáhá ABS a elektronická stabilizace podvozku.

Mezi aktivitami kromě doprovodného programu a jízd na okruhu nechyběla ani zábavná část s vodními překážkami, kde bylo hlavním úkolem zareagovat na vytrysklý proud vody a vyhnout se mu. Tato hravá část umyla mnohým autům nejen čelní skla, ale i podvozky.

Oslava 40. výročí nebyla poslední dobou jediná akce Suzuki, nedávno se konal také kurz bezpečné jízdy pro řidičky vozidel této japonské značky. Je tedy vidět, že se tuzemské zastoupení o své „ovečky“ stará, a to i v případech, pokud mají vozidlo staré pět, deset, dvacet i více let. My tedy Swiftu přejeme k jeho úctyhodným narozeninám všechno dobré a hlavně kolama dolů!

Věděli jste, že…?

  • První generace Swiftu byla do té doby největším modelem značky Suzuki? Automobilka pro něj vyvinula zbrusu nové motory a na vybraných trzích nabízela dokonce v 80. letech zcela neobvyklý přeplňovaný litrový tříválec.
  • V roce 1992 Swift startoval v legendárním závodu do vrchu Pikes Peak? Závodní speciál se dvěma přeplňovanými motory o celkovém výkonu 800 koní ale neměl se sériovým vozem mnoho společného.
  • V devadesátých letech se v USA prodával elektromobil na základě Swiftu? Malosériová výroba používala karoserii sedanu, nesla jméno Solectria Force a navzdory kombinaci šílené základní ceny 33 tisíc dolarů a dojezdu 80 km, resp. 88 tisíc dolarů a 160 km u verze s lepší baterií, se vyrobilo 400 kusů.
  • Kabriolet má dva zavazadlové prostory? Kromě klasického pod uzamykatelným víkem nabízí Swift Cabrio prostor pro zavazadla ještě na místě, kde ostatní swifty mají zadní sedadla.
  • Jako Swift se od roku 2000 výhradně v Japonsku prodával původní model Ignis, a to včetně verze Ignis Sport, která tak na domácím trhu poprvé přinesla název Swift Sport? Současný Ignis se už v Japonsku jmenuje stejně jako u nás.
  • V reklamě na zcela nový Swift od roku 2004 vystupoval Cristiano Ronaldo? Legendárnímu portugalskému fotbalistovi bylo tehdy 19 let a byl vycházející hvězdou týmu Manchester United.
  • Swift z roku 2005 se mohl jmenovat Zen? Toto jméno prosazovali společně tehdejší marketingový ředitel indické filiálky a prezident automobilky Osamu Suzuki. Na poradě vedení ale byli jediní dva, kdo hlasovali pro tento návrh. Ostatní zástupci automobilky dávali přednost zavedenému názvu Swift, a tak jim nejvyšší šéf ustoupil.
  • V mistrovství světa rallye získal Swift dva tituly? Stalo se tak v letech 2007 a 2010 v kategorii JWRC určené pro mladé závodníky a vozy s motorem do 1,6 litru.
  • Swift získal přes 60 mezinárodních ocenění? Mezi nimi titul auto roku doma v Japonsku v letech 2006, 2011 a 2018, v Indii v letech 2006, 2012 a 2019, ale také například v Austrálii v roce 2005.
  • Hned dvakrát Swift zazářil v motoristické show Top Gear? Nejprve v roce 2006 ve speciálu „zimní olympiáda“, kde proti sobě nastoupily dvě pětice swiftů v simulaci zápasu ledního hokeje. Podruhé se swifty nepřetlačovaly o obří maketu hokejového puku, ale nastupovaly proti sobě v rámci turné Top Gear Live do „fotbalového zápasu“ Británie proti Argentině.
  • První Swift měl 12palcové disky kol a verze GTi měla kola s průměrem 13 palců? Dnes je minimem 15 palců pro základní výbavu a Swift Sport jezdí na 17palcových kolech.
  • Swift se prodává ve 158 zemích světa? Za celou dobu se vyráběl nejen v Japonsku, ale vyrábí se i v Indii, Thajsku, Malajsii, Pákistánu, Myanmaru a Vietnamu. Dříve též vznikal v Maďarsku, Kanadě, Číně, Kolumbii, Ekvádoru, Indonésii a Austrálii. Od letoška se v omezených počtech pro místní trh vyrábí také v továrně Toyoty v Ghaně.

Reklama

Načítám