Hlavní obsah

Renault 5 Turbo – existuje sporťák, který je víc retro?

Foto: RM Sotheby's

Jen málokterý sporťák ztělesňuje pojem „retro“ více než Renault 5 Turbo

2. 6. 2019

Osmdesátá léta byla nejenom obdobím knírů, ale také dobou skvělých sportovních aut. Zrodilo se BMW M3 a její úhlavní rival Mercedes 190 Cosworth, takže v MS cestovních vozů bylo veselo. Nuda ale nebyla ani v rallye, naopak – do Skupiny B nasadilo Audi své Quattro, Lancia model 037 a posléze Deltu, a Francouzi? Vytasili se s tímto Renaultem 5 Turbo, pravděpodobně největším rváčem, kterého nám kdy Francie dala.

Článek

Jelikož se Renault chtěl zapojit do rvačky ve světovém šampionátu v rallye, musel stejně jako ostatní k závodním verzím postavit také určitý počet silničních verzí svých závodních vozů. A tak se na autosalonu v Bruselu v roce 1980 představil tento frajer, Renault 5 Turbo, který byl velmi vřele přijat, a díky němuž se vlastně zrodil termín „hot hatch“. Tedy něco jako „nabroušený ostrý hatchback, který dokáže potrápit i mnohem silnější a papírově rychlejší sportovní auta“.

Foto: RM Sotheby's

Výrazné a vytažené blatníky byly nezbytné, jinak by karoserie nemohla pojmout mohutnější konstrukci verze Turbo

Důvod, proč „Pětka turbo“ byla tak oblíbená? No samozřejmě, bylo to kompaktní monstrum. V Renaultu vzali vlastně původní, řekněme „sportovnější“ verzi Alpine R5, která měla vpředu motor o výkonu 90 koní, pohánějící přední kola – a pak celé tohle pohonné ústrojí hodili do koše. Místo toho přišla za přední sedadla silnější, tedy přeplňovaná jednotka o výkonu 160 koní, pohánějící pochopitelně zadní kola. To si vynutilo další rozsáhlé úpravy jako širší rozchod kol, úpravy podvozku a Turbo dostalo také hliníkovou karoserii. Jenže se ukázalo, že karoserie původní R5 je novým útrobám auta jaksi malá, a tak museli v Dieppe přidat ještě laminátové blatníky, aby tak aspoň částečně zakryli široké boky.

Výsledkem bylo 160 koní v něčem, co bylo velké asi jako bota a vážilo ani ne tunu. Ve své době byl Renault 5 Turbo dokonce nejsilnějším francouzským sériově vyráběným autem. Tento konkrétní kousek je navíc z úplně první série, takže se jich vyrobilo necelých 600 kusů. Má také dobrou historii, podle doložených dokumentů patřila tato „pětka“ za celý život pouze třem majitelům, přičemž velmi dlouho ji vlastnil původní francouzský majitel.

Specifikace je v zajímavé modré Olympe a interiér v designu art-deco, což bylo u prvních sérií ojedinělé. Auto je také v původním stavu a je k němu i nezbytné vybavení, například manuál ve francouzštině, nářadí, rádio... Podle expertů jde o jeden z nejzachovalejších kusů první série; připomíná nám, že když Francouzi chtěli, uměli pořádně bouchnout do stolu. Koneckonců, Renault 5 Turbo údajně vznikl proto, že v Dieppe chtěli pořádně zatopit tehdejší hvězdě rallye, Lancii Stratos, která také měla motor uprostřed. Legendami se nepochybně stala obě auta, ale které z nich je vaší srdeční záležitostí, to už necháme výlučně na vás. Nicméně Renault 5 Turbo na snímcích se vydražil v Itálii 25. května za 86 250 eur, tedy asi 2,2 milionu v přepočtu na koruny.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama