Hlavní obsah

Blog: Předjíždění kamionů na D11: Opravdu šlo o přestupek?

Foto: Policie

Ze záznamu není jasně patrné, jakou rychlostí řidič kamionu jel...

29. 7. 2019

Policie se pochlubila videem, ve kterém policista na motorce zasahuje proti předjíždějícím se kamionům. Problém je v tom, že to nebylo na úseku, kde by byl zákaz předjíždění kamionů, a je tedy vlastně i trochu sporné, jestli to vůbec lze brát jako omezování ostatních účastníků silničního provozu. Řidiči kamionů se mohou vzteknout, řidiči osobních aut se rozdělují na dva tábory.

Článek

Nenávidím to stejně jako vy. Dva kamiony se předjíždějí nekonečně dlouho na úseku dlouhém několik kilometrů. Jeden jede 84 a druhý 85 km/h. Kolona za nimi neutěšeně narůstá, a když je pak míjíte a zatroubením nebo gestem dáte najevo, co si o nich myslíte, vidíte, že je jim to vlastně úplně jedno. Jenže stejně jako jsou idioti mezi řidiči osobních aut, jsou i mezi řidiči kamionů. A myslete si, co chcete, ale těch slušných je většina.

Nicméně i ty slušné teď popudilo video, na kterém se policie chlubí akcí z dálnice D11. „Z obou videozáběrů je zřejmé, že řidiči kamionů přesahující délku sedmi metrů předjížděli jiné vozidlo, přestože na jeho předjetí neměli dostatečnou rychlost. Svou výrazně nižší rychlostí v levém pruhu pak omezili ostatní vozidla. Policista jedoucí na motorce kamiony nejdříve vyvedl do bezpečnějšího prostoru nejbližšího exitu, kde je následně zastavil a přestupek s nimi projednal,“ píše se na policejních stránkách s odkazem, že „Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.”

V žádném případě tedy nejde o předjíždění v úseku, kde je to zakázané, a mělo by jít jen o omezení ostatních řidičů. Jenže když si video pustíte, vidíte jen kamion, který dokončuje předjížděcí manévr. A nezdá se, že by jel nějak výrazně pomalu. Protože šlo o zahraniční řidiče, dostali na místě jako „jistinu“ kauci ve výši 10 000 Kč. A policie dál uvádí, že: „Letos na D11 již evidujeme 26 takových případů a ve 14 případech z nich byla zahraničním řidičům uložena kauce celkem za 132 tisíc korun.“ Deset tisíc je přitom maximální výše pokuty za podobný přestupek. Jenže šlo opravdu o přestupek?

„Co je bráno jako omezení ostatních řidičů a co jako normální předjíždění?“ ptá se Tomáš Falta, který je profesionálním řidičem kamionu již pět let. „Jasně, když bude manévr trvat tři minuty, protože já pojedu rychlostí o dva kilometry vyšší a řidič druhého kamionu pak třeba ještě přišlápne plyn, není se o čem bavit. Ale otázka je, jestli v tomhle případě nešlo jen o běžné předjíždění.“ Podobný názor mají i další dva profesionální řidiči z mého okolí, z toho jeden si nebere servítky. „Je to blbost! Řidiči kamionů můžou za všechno. Ale že platíme mýtné a nemáme u dálnic dost místa na bezpečnostní přestávky, o hygienických podmínkách nemluvě, o tom už se nemluví,“ rozčiluje se Petr Škarda.

Když si pod příspěvkem projdete diskuze na sociálních sítích, zjistíte, že v tomhle případě jsou názory opravdu značně rozporuplné, a to hlavně mezi řidiči osobních aut. Lze polemizovat o tom, jestli je zákaz předjíždění kamionů dobře nebo špatně, zda v tomto případě opravdu došlo k přestupku, či nikoliv, lze se dohadovat o lecčems. Ale jisté je, že když nebudou dálnice minimálně tříproudé, bude k podobným situacím docházet neustále.

Jsem nadšený, že policie používá motocykly k monitorování takových přestupků, jako je nevěnování se řízení (jinými slovy, když někdo kouká na mobil a ne před sebe), ale v tomto případě váhám. A vy už víte, že si servítky často opravdu neberu.

Takže, jak to vidíte vy? Bylo to obyčejné předjíždění? Nebo šlo o omezení ostatních účastníků provozu? A zasloužili si oba dva řidiči pokutu? Rozhodl policista správně? Podělte se s námi o své názory v diskuzi!

autowebAUTOWEBaUtOwEb