Hlavní obsah

Kamion versus osobní auto. Crashtest, ze kterého mrazí

Během jediného okamžiku Octavia doslova zmizí...; autor: Dekra

23. 7. 2019

Maximální povolená váha plně naloženého kamionu je 48 tun. Z rychlosti cca 80 km/h zastaví na nějakých čtyřiceti metrech, ale měli byste si k tomu připočíst ještě reakční dobu řidiče. Video, které teď zveřejnila Dekra, názorně ukazuje, proč je dodržování bezpečné vzdálenosti tak moc důležité.

Článek

Když jsme před pár dny vydali článek o tom, že naši zákonodárci vymýšlejí zbytečně složitosti, co se dodržování bezpečné vzdálenosti týče, a že podstatně lepší než ji stanovit na metry je pravidlo dvou sekund, spousta lidí měla připomínky, že dvě sekundy jsou příliš. Nemyslíme si to.

V jednom z testů Autoklubu, který měřil výlučně brzdnou vzdálenost, nikoliv reakční doby řidičů, se ukázalo, že z rychlosti 80 km/h zastavil osobní automobil na nulu na 23,2 metrech, ale kamion potřeboval 36,2 m. Když by oba začali brzdit současně, narazil by kamion do stojícího automobilu rychlostí 48 km/h. Což je víc než dost, aby to bylo fatální.

Teď Dekra zveřejnila video crashtestu, při kterém v rychlosti 43 km/h narazí kamion do Škody Octavia, která stojí těsně za jiným kamionem. Během jediného okamžiku škodovka doslova zmizí. Při zpomaleném záběru se vám dost možná udělá špatně, protože lidská představivost nezná mezí. Vůz se doslova zaboří pod návěs, aby vzápětí došlo k odtržení střechy a celá Octavia pak definitivně zmizí jak v bizarní kouzelnické show. Pak se dá do pohybu i vpředu stojící kamion…

Na konci videa je jasně patrné, že takovou nehodu nemá posádka Octavie jedinou šanci přežít. A ne, tohle auto opravdu nikdo neopraví, slova dojdou i těm největším cynikům. Proto jedno z pravidel jízdy (nejen) po dálnici zní, abyste si hlídali záda. Neříkáme, že při nárazu zezadu od kamionu přežijete, když budete stát za osobním autem a ne za druhým kamionem, ale vaše šance jsou rozhodně větší. Měli byste mít taky vždy před vozem alespoň minimální únikové místo, kola stočená stranou, a hlavně byste v podobných případech už dávno měli být mimo vozidlo. To platí nejen v případě hromadné havárie, ale i při příjezdu do kolony. Opuštění auta v co nejkratším možném čase je prostě to nejdůležitější, co můžete a musíte v dané situaci udělat.

Samozřejmě, že největším nešvarem nejen na českých silnicích není překračování maximální rychlosti, ale nevěnování se řízení. A s tím pak úzce souvisí i ta bezpečná vzdálenost. Napadá vás, jak nejlépe podobným situacím předcházet? Podělte se s námi o své nápady a připomínky v diskuzi pod článkem.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama