Hlavní obsah

Taky vás zajímá, proč nedělají dálnici D1 jako tříproudovou?

Foto: Shutterstock

V Německu standard. U nás sci-fi.

10. 7. 2018

Dámy a pánové, milí hejtři. Ač nerad, musím přiznat, že když jsem se minule rozohnil nad tím, že úsekové měření na dálnici D1 je zločin, mýlil jsem se. Je spíš neskutečně smutné, jak se v něm lidi neumí chovat. A zločin je něco úplně jiného - proč rovnou, sakra, nerekonstruují naši slavnou D1 tak, aby měla tři pruhy?!

Článek

Nechápu to. Fakt. Když už téměř celou dálnici dávají dohromady, proč zároveň nezvýší její propustnost? To, co je normální v celé Evropě, tedy tři dálniční pruhy jako minimum, případně udělat v nouzi čtvrtý pruh z krajnice, tak jako to mají třeba v Německu? Že by to snad bylo jen kvůli tomu, že většina lidí by stejně jezdila v prostředním, nebo levém pruhu? To nejspíš sice ano, ale není to argument. A stejně není argument ani to, že rozšíření dálnice na tři pruhy by stálo stát dvojnásobek částky, která je vynaložena na rekonstrukci D1 v aktuální podobě. V roce 2011 řekl tehdejší ministr dopravy Vít Bárta, že by to byl zbytečný luxus, který si stát nemůže dovolit. V té době se mluvilo o tom, že by to znamenalo 28 miliard navíc a protažení termínu rekonstrukce do roku 2021.

No ale aby bylo jasno… Původně měla být rekonstrukce dokončena ještě letos, ale už nyní ministerstvo dopravy a jeho šéf Dan Ťok připouští, že se práce protáhnou až do roku 2021, prý kvůli aktivistům a právním průtahům. OK, termínově tedy žádný rozdíl. Čistě papírově, samozřejmě, v reálu by to bylo samozřejmě jinak, to víme všichni. A peníze? Podle aktuálních odhadů přijde rekonstrukce D1 na 19 miliard korun, ale všichni víme, že to nakonec bude nejspíš stejně o kus víc. Modernizace D1 zahrnuje opravu vozovky, úpravu odbočovacích a připojovacích pruhů, úpravu středového dělení, nová svodidla a rozšíření mostů a nadjezdů. Opravuje se i kanalizace, systém tísňového volání a budují se nové protihlukové stěny.

Fajn. Takže až za pár let, třeba za sedm doprava na D1 definitivně zkolabuje, protože propustnost hlavní dálniční tepny v ČR je blízko maxima už nyní a aut stále přibývá, začne se dálnice rozšiřovat na ty zmíněné tři pruhy. A víte co to bude znamenat? Bude se soutěžit, rozšiřovat, aktivisté protestovat, budou se dávat nová svodidla, budou se přesouvat protihlukové stěny a upravovat nájezdy… No a vícepráce to samozřejmě prodraží. Taky sakra nechápete, proč už se to neděje nyní?!

Kdyby se všechny vybrané peníze z úsekového měření dávaly do kasičky, a pak by se z toho financovala oprava dálnice, místo toho, aby peníze končily v mětských rozpočtech, dávalo by to alespoň trochu smysl. Takhle to všechno vzbuzuje jen hromadu otázek. Tři z nich jsou extrémně důležité: Komu a kolik? A kdy někdo přijde s myšlenkou, že D1 nutně potřebuje tři pruhy?

autowebAUTOWEBaUtOwEb