Hlavní obsah

Porsche Boxster Bergspyder – jediný svého druhu

Foto: Porsche Newsroom

Boxster Bergspyder byl projekt malé skupinky inženýrů, který vznikal tzv. za zavřenými dveřmi. Nechybělo mnoho, aby mohlo vyrazit na silnice!

5. 6. 2019

Snad každá automobilka skrývá ve svém depozitu zajímavé koncepty a prototypy, které by se klidně lidově řečeno „chytly“, ale hvězdy jim zkrátka nepřály. Jen vzpomeňte třeba na mladoboleslavskou Škodu Tudor, jež by jistě byla trhákem, kdyby dostala zelenou. Avšak automobilka Porsche má podobných prototypů ve svém depozitu nebo případně v Porsche muzeu celé desítky, ne-li stovky. Některé skvěle posloužily vývoji, některé byly jen designérskými cvičeními. A některé už byly připravené k výrobě…, z níž nakonec sešlo.

Článek

A právě tím posledním případem je Porsche Boxster Bergspyder generace 981. Osudem aut jako Bergspyder je hlavně otestovat nové a lehčí materiály pro výrobu příštích generací sportovních vozů. Tady je evidentní, že tentokrát pro tyto účely posloužil dvousedadlový kompaktní sporťák Boxster.

Foto: Porsche Newsroom

Porsche Bergspyder – minimalistická a odlehčená verze Boxsteru generace 981. Nechybělo moc, a mohli ho vyrábět!

A tak se v roce 2015 ve výzkumném centru Porsche ve Weissachu sešla malá skupina inženýrů, kde na ně čekal jeden bílý Boxster a zadání znělo: „Udělejte z něj auto tak lehké a tak minimalistické, jak jen to půjde“. Tehdy sice vyjel i nový Boxster Spyder s technikou a předním nárazníkem Caymanu GT4, ale nový projekt měl zajít ještě dále – zejména co se týká poměru výkon/hmotnost a také jízdní dynamiky.

Vycházet se mělo z legendárního Porsche 909, které se před padesáti lety chlubilo hmotností anorektických 384 kg. A ne, nezapomněli jsme připsat jedničku, opravdu vážilo hluboko pod půl tunu – jde koneckonců o nejlehčí závodní Porsche, které kdy bylo nasazeno do závodů. Inspirace modelem 909 také opodstatňuje volbu bílé barvy se zelenými pruhy a akcenty.

Foto: Porsche Newsroom

Pro příznivce čísel tu máme jedno, kterým se mohl pochlubit původní Bergspyder už před padesáti lety – pohotovostní hmotnost byla jen 384 kg!!

Výsledkem byl Boxster bez střechy, sedadla spolujezdce, klik dveří, a dokonce i bez čelního okna – všechny zbytečné nesmysly musely pryč, byl tu místo něj jen plastový deflektor, který se zvedal směrem k řidiči a postupně klesal směrem ke dveřím. Aby do auta (tolik) nepršelo, byl navržen speciální kryt táhnoucí se od deflektoru až ke krytu motoru – což měl být v podstatě odkaz na slavný model 356 Speedster.

Interiér pak byl vyroben z imitace kůže doplněnou karbonem, který byl připraven pro příští generace vozů Porsche. Přístrojová deska byla zásadně přepracována a vévodil jí volant z hypersportu 918 Spyder, z něhož pocházelo i sedadlo řidiče. Dveře „spolujezdce“ pak skrývaly úložný prostor pro kryt sedadla řidiče, helmu a nějakou tu bagáž.

Vzhledem k jednostrannému zaměření auta potom nepřekvapí rozsáhlá odtučňovací kúra, která srazila hmotnost Boxsteru na krásných 1 099 kg – v 21. století už se pod tunu snad ani dostat nedá, natož pod pět set kilo jako v případě originálu. Bergspyder poháněl motor z Caymanu GT4, naladěný na 390 koní – což dává poměr výkonu a váhy krásných 354 koní na tunu, každý „kůň“ tak tahal ani ne tři kilogramy hmoty. Známy byly i výkonnostní statistiky – odpich z klidu na stovku trval jen malinko přes čtyři sekundy a Nordschleife zajel Bergspyder za krásných 7 minut a 30 sekund, a to i bez střechy.

Boxster Bergspyder byl tedy v podstatě hotový projekt. Problém nastal, když si chlapci ve Weissachu položili otázku, zda by takové auto bylo možné homologovat ve většině zemí světa – a odpověď bohužel zněla „Ne“, což by mělo nepříznivý vliv na prodeje. Projekt tak pro automobilku rázem přestal být atraktivní. Boxster Bergspyder generace 981 tedy vznikl v jednom jediném exempláři a několik let byl vystaven ve výzkumném centru ve Weissachu, než byl nakonec přemístěn do muzea Porsche. Ale novodobý Bergspyder se přece jen dočká své chvíle slávy – letos bude představen na vrchařském závodě v Geisbergu. Sice jen exhibičně, ale aspoň něco.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama