Hlavní obsah

Porsche 550 z r. 1957 má komplet servisní a závodní historii

Foto: RM Sotheby's

Na klasických autech máme rádi jejich příběhy. Tohle Porsche 550A Spyder by mohlo vyprávět dlouho!

2. 6. 2019

Porsche 550 byl závodní sportovní vůz, který automobilka vyráběla mezi léty 1953 až 1956. Těchto sporťáků s motorem uprostřed vzniklo pouhých 90 kusů. „Pětsetpadesátka“ byla v mnohém inspirována modelem 365, který navrhoval Ferry Porsche. Šlo o velmi úspěšný vůz, neboť hned první závod, do kterého byl nasazen – Nürburging Eifel Race v roce 1953 – vyhrál. Od té doby se celkem pravidelně umísťoval „na bedně“. A jeden kousek měl i legendární rebel James Dean. Přezdíval mu „Malý bastard“.

Článek

Deanův „Malý bastard“ se mu později stal osudným. Tato konkrétní 550 byla ke svým řidičům shovívavější, ale přesto má neméně zajímavou historii – závodila nejen v Dánsku a ve východní Africe, ale několikrát se zúčastnila také slavného závodu na tisíc mil, Mille Miglia.

Foto: RM Sotheby's

Co je u závodních klasik zaručeným sběratelským tahákem? Kromě té servisní je to také kompletní závodní historie!

Dnes už ikonický model Porsche 550A Spyder byl od prvopočátku zamýšlený jako soutěžní speciál, který sice nebyl papírově nejsilnější, nicméně k jeho přednostem patřila mimořádná konkurenceschopnost. Dokonce si po čase vysloužil přezdívku „Zabiják obrů“. Oproti předchůdcům si polepšil hlavně prostorovým rámem z ocelových trubek, což jednak přineslo úsporu váhy 16 kg, ale hlavně se tím ztrojnásobila torzní tuhost. Výsledek? Pohotovostní hmotnost, včetně náhradního kola (ovšem bez paliva), tak bylo jen 530 kg. Je tedy evidentní, že atmosférická patnáctistovka o výkonu 135 koní měla s takovou porcí hmoty pramálo práce.

Foto: RM Sotheby's

Porsche 550A Spyder bylo od začátku úspěšné auto

Tento konkrétní model s číslem šasi 0121 je v pořadí patnáctý z celkových čtyřiceti „pětsetpadesátek“ ve verzi Spyder. Nedávno prošel renovací a nejen, že je zdokumentována jeho servisní historie, ale co je možná v tomto případě ještě důležitější – také je zachycena ta závodní. Auto bylo vyrobeno v březnu 1957 dánskému nadšenci Prebenu Andersenovi. Tehdy šlo o jediný exemplář, který byl do Dánska prodán jako nový.

Nesměla tedy chybět dánská vlajka na kapotě. A k ní samozřejmě i nejlepší možný řidič za volantem – konkrétně tehdejší dánská hvězda, Julius Voigt-Nielsen. Triumf se podařil hned v prvním závodě na Roskilde Ringu koncem dubna, další dvě vítězství získal ještě v červnu a v srpnu, úspěšnou sezonu 1957 pak zakončil ještě několika bronzovými medailemi.

Foto: RM Sotheby's

Prestože 550 nebyla vždy papírově nejsilnější, byla velmi konkurenceschopná. Proto si také vysloužila přezdívku „Zabiják obrů“. Jeden z vozů měl i herec James Dean

Koncem roku 1958 šasi 0121 změnilo majitele. Stal se jím britský závodník John Manussis, který tehdy žil v Keni a byl několikanásobným vítězem východoafrické Safari rallye. Vážná nehoda mimo závodní dráhu však Manussisovi nedovolila nadále řídit, a tak se za volant posadila Lucille Cardwell, jeho dlouhodobá navigátorka. A vedla si dobře – koncem roku 1961 vybojovala dvě vítězství na dráze Nakuru Motor Park Circuit. Začátkem roku 1962 pak tato 550A přešla do vlastnictví Cardwellové a jejího manžela Williama a přijala tak nový domov v Tanzánii.

Koncem 60. let šasi 0121 koupil Gordon Crow, obchodník z Nairobi, přelakoval auto namodro a zúčastnil se s ním celé řady tamních závodů. Auta si v té době všiml tehdejší inženýr a pozdější tovární jezdec Porsche, Jürgen Barth. Aniž by to Barth tušil, auto tehdy neviděl naposledy…

Foto: RM Sotheby's

Toto Porsche 550A Spyder procestovalo půlku světa a koncem 60. let bylo dokonce přelakováno namodro

V roce 1978 se daný 550A Spyder stal součástí sbírky muže jménem Giuseppe Freschi, známého italského sběratele z Brescie. Freschi tento Spyder vlastnil celých 31 let a nijak ho nešetřil – několikrát se spolu zúčastnili závodu Mille Miglia, naposledy potom poměrně nedávno, v roce 2010. V roce 2011 jej od Freschiho koupil nový majitel, který jej prodal rok poté. Následující majitel pak nechal auto zrenovovat, což byl běh na dlouhou trať…

Renovace byla dokončena v roce 2016 a vůz získal svůj původní vzhled. Tehdy mu dal požehnání i samotný Barth, který již tou dobou působil jako odborník na klasická auta a veterány Porsche. „550A-0121 je ve vynikající kondici a v původním stavu, všechny klíčové technické aspekty jsou tak, jako byly v roce 1957,“ konstatoval znalec.

Od renovace auto ujelo pouze 100 km a je dost možné, že se ještě zúčastní nějakého toho klání, ať už to bude Mille Miglia nebo třeba Le Mans Classic. Ucelená servisní i závodní historie tak dělá ze zmiňovaného kusu velmi lákavé zboží pro sběratele. Připočtěme k tomu schválení od vysoce uznávaných odborníků na klasické modely Porsche a člověk by se skoro ani nedivil cenovce 3 380 000 eur, tedy 87 milionů korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb