Hlavní obsah

Podtáčení motorů jako zlozvyk moderního motoristy

Foto: Dominik Valášek

Ilustrační obrázek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dost možná jste to již u někoho viděli, dost možná to i sami provozujete a nabýváte dojmu, že tak činíte v zájmu úspornosti. Řeč je o podtáčení motoru, kdy dáváte svému čtyřválcovému agregátu (v nejhorším případě dieselovému) na frak zbytečně nízkými otáčkami při jízdě.

Článek

Máte-li šestiválcový nebo dokonce osmiválcový motor, jsou otáčky těsně nad volnoběhem většinou v pořádku. Víceválcové motory díky vyššímu počtu detonací udrží pravidelný chod i v takovém režimu a není se tedy oč obávat.

Jenže pro čtyřválce totéž rozhodně neplatí. Zejména dieselové, ale i spousta benzínových motorů, si s otáčkami pod 1500 za minutu vyloženě nerozumí. Jízda konstantní rychlostí je ještě vcelku přijatelná, ale dojde-li na potřebu akcelerovat, začne motor zpravidla bučet, a nebo – jsou-li otáčky opravdu nízké – dokonce i vibrovat.

Velká spousta řidičů ovšem takové náznaky od motoru ignoruje a s vidinou ušetřených deci na průměrné spotřebě drtí svůj motor v extrémně nízkých otáčkách dál. Jenže když už něco na palivu opravdu ušetří (spíš ne), tato úspora si rychle vybere svou daň na servisu.

Ono to bučení a vibrování totiž nepřichází bez příčiny a bez následků. Největší problém zde spočívá v tom, že se motor točí nepravidelně, a tím pádem pochopitelně trpí spousta komponent. Asi nejhůř je na tom dvouhmotový setrvačník, jež se využívá právě k eliminaci torzních kmitů čtyřválcových motorů při nízkých otáčkách. Podtáčením se „dvouhmotě“ rapidně snižuje životnost a výměna jde zpravidla do desítek tisíc.

Dvouhmotový setrvačník má dnes většina dieselových motorů, ovšem i když konkrétní motor tímto prvkem vybaven není, stále trpí hromada věcí kolem. Opotřebovávají se třeba torzní pružiny spojky, ale i ojnice nebo samotná klika s ložisky. V neposlední řadě nedělá podtáčení vůbec dobře rozvodům. Rozvody poháněné pružným řemenem jsou na tom o něco lépe, protože kmitání částečně odtlumí, ale ocelový řetěz nic neodtlumí, a tak se časem vytahá. Právě podtáčení je mimochodem jednou z příčin, proč poddimenzované rozvody na starších koncernových motorech 1.2 TSI a 1.4 TSI odcházejí jako na běžícím páse.

Takže jakou radu lze v tomto případě udělit? Naslouchejte více svému motoru a máte-li rádce řazení, dvakrát uvažte, zda naslouchat jemu. Snažte se držet otáčky v oblasti přes 1500 za minutu a nebojte se s nimi více pracovat. Rozdíl ve spotřebě velmi pravděpodobně vůbec nezaznamenáte, ale v dlouhodobém horizontu můžete ušetřit dost na servisu.

Reklama

Související témata:
Načítám