Hlavní obsah

Jak se bránit, když koupíte auto se stočeným tachometrem?

Foto: Shutterstock
27. 6. 2018

Českem otřásla zpráva, že až třetina ojetých vozů na trhu má stočený tachometr. Rekordmanem byl vůz stočený o čtyři sta tisíc kilometrů. Všichni se nad situací pohoršují, ale nikde neslyšíme, co dělat, když už takový vůz jako zákazníci koupíme. Rozhodli jsme se to zjistit!

Článek

Jak uvedla Televize Seznam, stočené tachometry poškozují trh s ojetými vozy. Tento nešvar odhaluje středočeská policie společně s firmou Cebia, podle jejich zjištění se tento problém týká až třiceti procent aut na trhu. Hodnota vozidel bývá stočením pozměněna klidně i o sto tisíc korun. Odborníci doporučují důkladně původ vozidla prověřovat ještě před nákupem, v některých případech, zejména u aut ze zahraničí, to ale není jednoduché.

Jak se koupi stočeného vozu vyhnout, radil v Odpoledních zprávách na Televizi Seznam ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Co ale dělat, když už takové auto koupíme? Dá se vůbec nějak bránit? Dá. Ale není to jednoduché a je třeba se obrnit velkou dávkou trpělivosti. Máte vlastně dvě možnosti. Můžete to zkusit „po dobrém“, tedy že za prodejcem zajdete a zkusíte vůz reklamovat. Tady ale nejspíš neuspějete. Pokud jste auto kupovali od jednotlivce a ten o stočení věděl, nejspíš se s vámi nebude chtít vůbec bavit, nezvedne vám telefon a v případě nařčení vše popře, nebo bude tvrdit, že o tom nevěděl. Při koupi auta z autobazaru zase mají prodejci kupní smlouvy nastavené tak, že také nejspíš nepochodíte. Vy jste koupili, vaše chyba.

Pokud se s tím nehodláte smířit, můžete podat trestní oznámení pro podvod. „Samotné stočení tachometru není trestným činem. O podvodné jednání se ale jedná v případě, že vám chce dotyčný takový vůz prodat a vědomě vás tak uvést v omyl,” upozorňuje Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje. Že se cifra na tachometru změní směrem dolů, je totiž možné a legální v případě nějaké opravy či výměny dílu, při následném prodeji o tom ale musí být kupující informován a mělo by to být uvedené i v kupní smlouvě.

Ve chvíli, kdy podáte trestní oznámení, policie začne případ šetřit. Největším úskalím je, že se u následného soudu musí prokázat, že prodávající o stočení tachometru věděl. A to se dokazuje velmi špatně. Soudy můžou trvat i roky a výsledek je nejistý. „Nedá se to paušalizovat, každý si musí rozmyslet, jestli se mu vyplatí do toho jít,“ upozorňuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Jinými slovy, je třeba se rozhodnout, jestli se nám vyplatí roky soudního řízení například kvůli padesáti tisícům, které činí rozdíl v hodnotě vozu zapříčiněný stočením.

A ještě jedna špatná zpráva na závěr - jelikož je prokazování úmyslu složité, soudy přibližně v 80 % případů rozhodnou ve prospěch prodávajícího, a poškozený kupující tak má zpravidla smůlu. Šance úspěchu jsou různé případ od případu. Pokud je stočení opravdu do očí bijící a je takřka nemožné, aby o něm prodávající nevěděl, šance na vítězství jsou u soudu vyšší.

Nejlepší radou tak zůstává, auto si před koupí řádně prověřit: „Zkrátka nejdříve zkontrolovat, až potom zaplatit,” radí Martin Pajer z Cebie. A souhlasí s ním i Alexander Zajíc, který se stočenými tachometry roky bojuje v řadách policie: „Nabídka je v dnešní době obrovská, tak proč kupovat zrovna ten vůz, který nelze ověřit?”

autowebAUTOWEBaUtOwEb