Hlavní obsah

Nový bodový systém: Ťok si dělá z řidičů dojnou krávu

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ministr dopravy Ťok opět úřaduje. Po deseti letech od zavedení bodového systému chystá jeho radikální změnu. Jestli čekáte nějaké smysluplné vylepšení, tak na to rovnou zapomeňte. Ministr totiž jen plní přání svého šéfa z pseudopolitického združení ANO a chce rychle naplnit státní kasu.

Článek

Ano, na první pohled to vypadá, že dojde k výraznému zjednodušení bodového systému, ale schovává se za tím jednoduchá zpráva, která říká, že ministr Ťok chce přinést do státní kasy ještě více peněz, aby se mohl Andrej Babiš chvástat, jak jsou v ANO dobří, že plní kasu a táhnou náš stát směrem nahoru. Bohužel to všechno zaplatíme my, protože jedinou věcí, která se na silnici bude dít, bude rozdávání tučnějších bločků. Navíc podle toho, co nás čeká, nejde nikomu o globální polepšení řidičů či zvýšení bezpečnosti, ale pouze o jednodušší vybodování, ztrátu řidičského průkazu a vybrání větších částek na pokutách. Jinak si to nelze vysvětlit. Tabulku kompletních úprav najdete přiloženou ve fotogalerii. Po zvětšení si můžete prohlédnout bodování i výši pokut hezky přehledně přímo z oficiálních zdrojů ministerstva dopravy.

Co by se tedy mělo změnit? Páteří úprav je změna počtu bodových úrovní. Už jich nebude pět, ale pouze tři. Za přestupky ztratíte 2, 4 nebo 6 bodů. Nemění se nic na tom, že za dva závažné přestupky budete mít stopku a přijdete o řidičský průkaz. U některých přestupků se body zcela ruší, nicméně finanční postih zůstává nebo se zvyšuje. Tak například za neposkytnutí první pomoci řidičem, který nebyl účastníkem nehody, je doposud nejvyšší počet 7 bodů. Pokud se zavede nový systém, nebudete za tento přestupek bodový postih. Zvláštní je, že jde přitom stále o trestný čin. Body už také nedostanete za nedodržení povinného odpočinku (spediční firmy musejí skákat radostí do vzduchu) nebo za nezastavení před přechodem, ačkoliv za ohrožení chodce na přechodu je bodů šest.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve výčtu bodovaných přestupků se naopak objevují tři úplné novinky za dva body. Přibylo řízení vozidla cizincem, který nemá právo řídit v ČR, nebo nepoužití blinkrů, na čemž si policisté smlsnou a přinese to neskutečné žně, i když si nedokážeme představit, jak se tenhle přestupek bude dokazovat. Každý z řidičů totiž několikrát za den nepoužije blinkr tak, jak by měl. No a nakonec tu máme takovou lahůdku, a to je způsobení nehody chodcem. Ještě nikdy jsem nezažil, že by chodec způsobil nehodu. Jako že vejde na přechod, jeden řidič zabrzdí, druhý ne a za to vše může chodec?Jak ho policisté zajistí, když sedne na tramvaj a odjede? Jak mu vinu prokáží bez účasti kamer? Kam mu dají 2 body, když to bude chodec bez řidičského oprávnění?

Nejdůležitější novinkou je ale skokové zvýšení pokut. Plánuje se zvýšení spodní hranice pokut u mnoha přestupků. Můžete však počítat s tím, že zvýšení bude několikanásobné, v některých případech i desetinásobné. Za vjezd na železniční přejezd zaplatíte pětkrát víc (25 tisíc místo pěti), za vjezd do zákazu vjezdu dokonce desetkrát víc (25 tisíc místo 2500 Kč). Minimální výše pokuty je stanovena na 2000 Kč, blokové pokuty pak začínají na stovce v nejnižším ze čtyř pásem (kde je to na zvážení orgánu, tedy policisty).

Foto: Archiv Garáž.cz

S některými změnami souhlasím, stejně jako se zvýšením pokuty za řízení v opilosti (nově trojnásobek, až 75 tisíc Kč), problémem však je, když se policie soustředí pouze na vybírání pokut, měření rychlosti v místech, které jsou bezpečné, a neřeší některé exemplární případy, jako je jejich kolega Kadlec, který si v Praze už několik let hraje na destruction derby, u toho si popíjí, a pořád se nám směje od obličeje, protože nejen že nesedí ve vězení, ale pořád jezdí a bourá. Všichni jsou si rovni, ale někteří jsou si rovnější a tahle novela to nijak neřeší. Za vážné přestupky jako je ten Kadlecův mimochodem Ťok navrhuje delší odebrání řidičáku. Místo šesti měsíců až rok nebo rok a půl, místo roční sazby dokonce až dva roky!

Aby naše zpravodajství bylo objektivní, zeptali jsme se na změny v bodovém systému několka odborníků z oblasti práva, kteří nám připravili právní analýzu: "Prosazení nových opatření pana ministra Ťoka se mi jeví jako problematické, a to zejména z právního hlediska. Už jenom prioritní trestání určité skupiny řidičů (čerství držitelé oprávnění mají mít bodů šest a nikoliv dvanáct, to aby se mohli snáze vybodovat), by totiž mohlo narazit na základní právní princip. Česká legislativa je postavena na rovnosti před zákonem. Proto by měli být všichni řidiči a účastníci provozu trestáni stejně. Aplikací nových sankcí ale vznikne dvojí metr, a to už před spácháním dopravního přestupku. Myslím si, že tento krok je minimálně rozporuplný a vyvolá debatu široké právnické společnosti. Následovat by mohly i žaloby."

Foto: Archiv Garáž.cz

Samotné zpřísnění trestů je ovšem kontraproduktvní. Potenciální pachatel jistě v danou chvíli nepřemýšlí, jestli za překročení rychlosti dostane 4 nebo 6 bodů. Hrozba vyššího postihu má jen minimální vliv na páchání trestné činnosti a to samé lze vysledovat i u bodového systému. Za vším se tedy skrývá jen špatně maskovaná touha vybrat plošně více peněz z našich kapes.

"Naštěstí" jde zatím pouze o návrh, o kterém budou rozhodovat poslanci. Držme si palce a doufejme, že pozměňovací návrhy povedou k lepším zítřkům.

Reklama

Načítám