Hlavní obsah

Spalovací motor na vodík: Je sportovní placka od Alpine budoucnost sporťáků, nebo utopie?

Foto: Alpine

Je docela dobře možné, že nakonec nepůjde o takovou utopii, jak se na první pohled zdá – podobné plány má i japonská Toyota, která už testuje první prototypy spalující vodík

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Alpine je francouzská sportovní značka vycházející z dávné tradice, která sahá až k rychlostním zkouškám rally v kopcích nad Monte Carlem. Tradice nebo ne, každý z výrobců se momentálně musí dívat dopředu a dobře promyslet, v jaké podobě má pro něj mobilita ten největší smysl. Přikloní se Alpine k vodíku?

Článek

Světoví výrobci automobilů se poslední dobou často obracejí na křišťálovou kouli. Potíž je však v tom, že každý z nich v ní tu budoucnost vidí trochu jinak. Někdo ji vidí jednoznačně v bateriových elektromobilech. Někdo – například Honda – je přesvědčen o tom, že zatím se ještě pěkných pár let bez fosilních paliv neobejdeme. A někdo sází na vodík…

Foto: Alpine

Alpine Alpenglow designově nepatrně odráží vytrvalostní prototypy Le Mans, podle Alpine se jim blíží i rozměrově

Alpine, sportovní divize automobilky Renault, uvedla první ochutnávku strhujícího (a velmi placatého) sportovního vozu, který je částečně konceptem, částečně studií a částečně možná i prototypem. Koncept či studie či možná prototyp Alpenglow má totiž údajně pohánět spalovací motor, který spaluje… vodík.

Lidé od Alpine totiž věří, že i něco tak archaického, jako je spalovací motor, může být uhlíkově neutrální a podobně jako třeba japonská Toyota ještě nehodlá na podstatu vnitřního spalování úplně zanevřít, byť už bez použití fosilních paliv. Podle nich klasické bateriové elektromobily, vozy poháněné palivovými články (tedy vyrábějící elektřinu z vodíku) a spalovací motory na vodík by mohly v budoucnu koexistovat v harmonii.

Alpine prozatím nezachází do podrobností (snad se je dozvíme na autosalonu v Paříži), ale v praxi by tento sporťák údajně uchovával vodík ve válcovitých zásobnících pod tlakem nějakých 700 barů a vedlejším produktem spalování má být údajně vodní pára a… překvapivě i zvuk motoru, jak uvádí divize.

Kromě vize pohonu rozhodně zaujme i design samotného konceptu. Pro podpoření celé myšlenky o uhlíkové neutralitě došlo při výrobě k hojnému využití recyklovaného karbonu – takže přebujelé ego za volantem exkluzivního supersportu, které vede k zásobě rozbitého karbonu, občas přece jen má své světlé stránky.

Řada panelů (nejen) karoserie je transparentních. Například některé části přední kapoty, aktivní zadní spoiler, v interiéru to platí pro pedály nebo pádla na volantu, takzvaně „pod povrchem“ bychom našli průhledné trojúhelníkové uložení tlakových lahví na vodík.

Koncept do určité míry odráží i vytrvalostní prototypy pro Le Mans, ke kterým se Alpine do nové třídy Le Mans Hypercar (LMH, v zámoří potom GTP) má přidat od roku 2024. Vytrvalostním prototypům odpovídá kupodivu i rozměrově – délka je přibližně pět metrů, šířka okolo dvou metrů, načež vysoký je koncept Alpenglow jen necelý jeden metr.

Pro upřesnění v blízké budoucnosti Alpine nemá v plánu vyrábět revoluční sporťák podobný tomu, který vidíme na fotografiích – ve vzdálenější nebo střednědobé budoucnosti by k němu však modely Alpine mohly dospět. Nyní Renault, potažmo Alpine, chystá jednak elektrickou reinkarnaci Renaultu 5 Turbo nebo sportovního vozu vyvíjeného společně s Lotusem, který by jednou nepřímo nahradil současný sporťák – typ A110.

Reklama

Načítám