Hlavní obsah

Nissan: Do roku 2030 uvedeme 23 elektrifikovaných modelů!

Foto: Nissan

Baterie jsou velmi drahé. V Nissanu si to uvědomují a hodlají investovat ohromné prostředky do optimalizace baterií a elektromotorů jako takových

30. 11. 2021

Postupný přerod automobilového průmyslu na elektromobilitu nabírá na obrátkách, takže i japonská automobilka Nissan má do budoucna s vozy na elektřinu velké plány – v Jokohamě plánují do roku 2030 uvést hned 23 nových elektrických modelů. Jako ochutnávku nám Nissan představil čtyři elektrické koncepty.

Článek

Dvacet tři – přesně tolik elektrifikovaných modelů plánuje automobilka Nissan představit do roku 2030. Patnáct modelů z toho bude přitom čistě na elektřinu. Jde o součást dlouhodobé vize zvané „Ambition 2030“, jinými slovy jde o plány na takzvanou uhlíkovou neutralitu, kterou si v Jokohamě, podobně jako i v jiných automobilkách, stanovili na rok 2050.

Ohromná investice

Foto: Nissan

Jedním z předskokanů budoucích elektrifikovaných modelů Nissanu je i crossover Chill-Out

Nissan hodlá do urychlení elektrifikace investovat obří sumu peněz, konkrétně 2 triliony japonských yenů, což při současném kurzu vychází asi na 400 miliard korun. Z investice do technologických inovací bude těžit více než dvacet nových modelů, ať už částečně nebo plně elektrifikovaných. V Nissanu koneckonců očekávají, že do roku 2026 – což se nezdá, ale je to vlastně za rohem – budou tři čtvrtiny jejich prodejů v Evropě tvořit elektrifikované vozy.

V domácím Japonsku jsou čísla kupodivu trochu méně optimistická – tam se mluví o podílu 55 procent elektrifikovaných vozů. Dalším velkým odbytištěm je Čína, kde jokohamští očekávají podíl 40 procent, podobně tomu má být i ve Spojených státech.

„S novou vizí Nissan Ambition 2030 postavíme pro automobilku základ nové elektrické éry a pokročilých technologií v honbě za snižováním uhlíkové stopy,“ prohlásil Makoto Učida, výkonný ředitel Nissanu. „Znamená to pro nás nové prodejní příležitosti, zároveň však chceme z Nissanu udělat trvale udržitelnou společnost.“

Foto: Nissan

Dalším zajímavým konceptem Nissan Hang-Out s otočnými sedadly, který nebude nutné řídit. Zábavu na palubě už si asi každý zařídí po svém

V Nissanu si velice dobře uvědomují jednu věc, a sice že Achillovou patou drtivé většiny elektromobilů je v očích zájemců cena. Proto velmi tvrdě pracují na optimalizaci technologií pro současné lithium-iontové baterie, pracuje se i na technologii bez využití kobaltu, což by dle odborníků Nissanu mohlo ceny srazit až o 65 procent, a to už od roku 2028 – první vozy s touto technologií by se potom měly objevit již za tři roky.

Velkým pomocníkem na cestě ke snižování nákladů by v blízké budoucnosti nepochybně mohly být i baterie s pevným elektrolytem, které by dle Nissanu díky lepší efektivitě mohly ušetřit až 75 amerických dolarů (1 650 Kč) na jedné kilowatthodině, a to již od roku 2028.

Nissan představil zatím čtyři „vlaštovky“

Abychom všichni měli alespoň nějakou představu, jak bude taková budoucnost v podání Nissanu vypadat, představila značka hned čtyři koncepty. Jejich názvy jsou do značné míry výmluvné – Chill-Out, Max-Out, Surf-Out a Hang-Out.

První jmenovaný je uhlazený crossover, který by využíval platformu CMF-EV a má mít dvoubarevnou karoserii kombinující stříbrnou a černou barvu. Typ Max-Out už je trochu jiná písnička – ten působí spíš jako pohodlný grand tourer se skládací střechou, a dle slov Nissan by měl poskytovat „novou formu zážitku z řízení a nevídanou stabilitu a komfort“.

Poměrně zajímavý je potom koncept Surf-out. Jde o plně elektrický pick-up, který je navržen s ohledem na schopnosti v terénu. Hang-Out potom dle názvu připomíná něco jako „pojízdný obývák“, kde bude možné trávit čas s přáteli – ať už to bude jakoukoliv formou – a kde bude posezení uspořádáno jako v salonku.

Nissan se zatím nepochlubil, zda se některý z těchto čtyř konceptů bude vyrábět, je ale docela dobře možné, že v budoucnu vzniknou modely, které od nich budou čerpat inspiraci. Který je váš favorit?

Reklama

Sdílejte článek