Hlavní obsah

Nissan zvýšil tepelnou účinnost motorů, věří, že je spasí

Foto: Nissan

Nissan vymyslel, jak to v Evropě udělat tak, aby se vlk nažral, ale koza zůstala celá

3. 3. 2021

Jestli jste už pomalu začali psát epitaf spalovacím motorům, zadržte, nemusí to být zase tak žhavé, ačkoli o určitý kompromis přece jen půjde. Japonský Nissan totiž hlásí zlepšení jejich tepelné účinnosti, což znamená nižší spotřebu i emise. Podívejte se, jaká technologie může zabránit nucené záplavě čistokrevných elektromobilů.

Článek

Japonský Nissan dosáhl historického milníku, a to 50% tepelné účinnosti (zážehových) motorů s vnitřním spalováním, instalovaných v rámci soustavy nazvané e-POWER. Ano, je tam to „e“, a to znamená, že se zde nevyhnete elektrifikaci. V praxi totiž předmětná technologie funguje tak, že tradiční benzinová jednotka generuje elektřinu pro baterie či samotný elektromotor, který následně pohání kola.

Foto: Nissan

Tahle mašinka slouží pro vývoj technologie e-POWER, tedy zachraňuje spalovací motory

Abyste si uměli představit, o jak moc velký úspěch jde, přiblížíme vám trochu historii. Lidstvu trvalo přibližně 50 let, než navýšilo tepelnou efektivitu spalovacích motorů ze 30 % na 40 %. Nissan se o dalších deset procent posunul za pár let, respektive v roce 2016 poprvé představil předmětnou soustavu e-POWER.

Co tento milník jménem STARC v praxi znamená? Nižší spotřebu paliva asi o 25 %, a hlavně nižší produkci oxidu uhličitého během jízdy. Rovnice pak navazuje na vyšší šance splnit bruselské předpisy, které už zavání normou EURO 7 – pro mnohé modely/spalovací motory/převodovky potenciálně likvidačním předpisem.

Foto: Nissan

Jedna z variant EURO 7 je natolik přísná, že demonstrované limity nesplní ani některé plug-in hybridy, natož pak obyčejná auta

Zástupci automobilky naznačili, že k zásadním vylepšením došlo na poli vstřikování paliva, zapalování, mísení směsi, kompresního poměru a zpětné recirkulace výfukových plynů. Druhým dechem však dodávají, že půjde o přechodnou stanici realizovatelnou někdy kolem roku 2030, protože o dvacet let později se už počítá s CO2 neutrální politikou.

Do toho si výrobce věří z hlediska obchodu, protože očekává, že do konce fiskálního roku 2023 udá více než jeden milion elektrifikovaných vozidel.

Foto: Toyota

Spalovacích motorů se nehodlá vzdát ani Toyota, počítá s nimi v rámci hybridů i do dalších let

První reálnou evropskou vlaštovkou technologie e-POWER bude třetí Nissan Qashqai, později stíhaný aliančními kolegy od Renaultu a Mitsubishi. Na závěr bychom zde uvedli přepracovanou citaci původem od Kurta Cobaina, nyní znějící takto: „Lepší trochu bzučet, než úplně vyhasnout.“

Reklama

Sdílejte článek