Hlavní obsah

Nissan zvýšil tepelnou účinnost motorů, věří, že je spasí

Foto: Nissan

Nissan vymyslel, jak to v Evropě udělat tak, aby se vlk nažral, ale koza zůstala celá

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jestli jste už pomalu začali psát epitaf spalovacím motorům, zadržte, nemusí to být zase tak žhavé, ačkoli o určitý kompromis přece jen půjde. Japonský Nissan totiž hlásí zlepšení jejich tepelné účinnosti, což znamená nižší spotřebu i emise. Podívejte se, jaká technologie může zabránit nucené záplavě čistokrevných elektromobilů.

Článek

Japonský Nissan dosáhl historického milníku, a to 50% tepelné účinnosti (zážehových) motorů s vnitřním spalováním, instalovaných v rámci soustavy nazvané e-POWER. Ano, je tam to „e“, a to znamená, že se zde nevyhnete elektrifikaci. V praxi totiž předmětná technologie funguje tak, že tradiční benzinová jednotka generuje elektřinu pro baterie či samotný elektromotor, který následně pohání kola.

Foto: Nissan

Tahle mašinka slouží pro vývoj technologie e-POWER, tedy zachraňuje spalovací motory

Abyste si uměli představit, o jak moc velký úspěch jde, přiblížíme vám trochu historii. Lidstvu trvalo přibližně 50 let, než navýšilo tepelnou efektivitu spalovacích motorů ze 30 % na 40 %. Nissan se o dalších deset procent posunul za pár let, respektive v roce 2016 poprvé představil předmětnou soustavu e-POWER.

Co tento milník jménem STARC v praxi znamená? Nižší spotřebu paliva asi o 25 %, a hlavně nižší produkci oxidu uhličitého během jízdy. Rovnice pak navazuje na vyšší šance splnit bruselské předpisy, které už zavání normou EURO 7 – pro mnohé modely/spalovací motory/převodovky potenciálně likvidačním předpisem.

Foto: Nissan

Jedna z variant EURO 7 je natolik přísná, že demonstrované limity nesplní ani některé plug-in hybridy, natož pak obyčejná auta

Zástupci automobilky naznačili, že k zásadním vylepšením došlo na poli vstřikování paliva, zapalování, mísení směsi, kompresního poměru a zpětné recirkulace výfukových plynů. Druhým dechem však dodávají, že půjde o přechodnou stanici realizovatelnou někdy kolem roku 2030, protože o dvacet let později se už počítá s CO2 neutrální politikou.

Do toho si výrobce věří z hlediska obchodu, protože očekává, že do konce fiskálního roku 2023 udá více než jeden milion elektrifikovaných vozidel.

Foto: Toyota

Spalovacích motorů se nehodlá vzdát ani Toyota, počítá s nimi v rámci hybridů i do dalších let

První reálnou evropskou vlaštovkou technologie e-POWER bude třetí Nissan Qashqai, později stíhaný aliančními kolegy od Renaultu a Mitsubishi. Na závěr bychom zde uvedli přepracovanou citaci původem od Kurta Cobaina, nyní znějící takto: „Lepší trochu bzučet, než úplně vyhasnout.“

Načítám