Hlavní obsah

Která auta v Německu propadla při STK: Výsledek si za rámeček nedají ani dvě škodovky, největší propadák je Tesla

Foto: Tomáš Kopečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Německá organizace TÜV prošla data všech technických kontrol od července 2022 do června tohoto roku. Z kompletní zprávy vyplývá, že problém „projít“ mělo každé páté auto.

Článek

Organizace TÜV (zkratka pro Technické kontrolní sdružení) analyzovala přes 10 milionů automobilů, které od loňského do letošního léta absolvovaly v Německu technickou kontrolu. Web Svolávačky.cz s odkazem na tamní zdroje informuje, že s podílem 20,5 % „významných“ nebo „nebezpečných“ závad neprošlo zhruba každé páté vozidlo. Oproti roku předchozímu je to nárůst o 0,3 procentního bodu.

Čím starší vozidla jsou, tím více strastí je logicky během technických kontrol evidováno. Zatímco dvou až tříletých vozů neprošlo „jen“ 5,7 %, v případě dvanácti- až třináctiletých ojetin se bavíme už o 28,9 procenta! Pro Němce je stav starších aut stále důležitější, neboť i u našich západních sousedů vozový park stárne. Zatímco v roce 2011 bylo průměrné stáří 8,3 roku, letos už je to přes deset let.

Jenže i necelých šest procent u prakticky zánovních kousků je alarmujících. Organizace TÜV nezůstala jen u všeobecných čísel a ukázala na konkrétní modely. Na chvostu žebříčku aut vyrobených v letech 2020 až 2021 se nachází Tesla Model 3, kde pro vážné závady neprojde 14,7 % těchto vozů. K chlubení není ani výsledek Dacie Logan (11,4 %), Seatu Alhambra (10,3 %), Opelu Crossland (10,2 %) či Dacie Dokker (10,2 %).

Foto: Tomáš Kopečný

Vyjma procentuální neúspěšnosti kontrol sleduje TÜV také průměrný nájezd vozů. Analýza zároveň zdůrazňuje, že ve statistikách není nikterak zohledněn přístup a péče majitele k tomu kterému autu.

Překvapivě se sem ale řadí také dvě škodovky – u německých STK neprošlo 9,1 % prověřovaných vozů Scala a rovných devět procent Superbů. Lépe je na tom mezi mladými ojetinami třeba i Dacia Sandero, kde se výraznější technický problém objevil u 8,8 % aut.

Proč je to tak překvapivé? Koncernová auta jinak vévodí statistice z opačného konce, pět z deseti nejspolehlivějších mladých ojetin pochází od Volkswagenu nebo Audi. Kromě nich se sem vešla ještě dvojice mercedesů, Mitsubishi ASX a Toyota RAV4. Chuť si Škodovka spravila v žebříčku o něco starších vozů (čtyři až pět let), kde se Karoq řadí mezi osmičku nejspolehlivějších.

Foto: Profimedia

Průměrné stáří německého vozového parku je přes deset roků. V České republice to loni bylo dokonce necelých 16 let!

Nejspolehlivější vozy na STK vyrobené 2020 a 2021 dle TÜV

PořadíModelNeprošlo STKPrůměrný nájezd
1.VW Golf Sportsvan2,0 %30 000 km
2.Audi Q22,1 %33 000 km
3.Audi TT2,5 %33 000 km
4.Mercedes-Benz třídy B2,6 %32 000 km
=Mercedes-Benz GLC2,6 %47 000 km
=VW e-Golf2,6 %30 000 km
=VW T-Roc2,6 %34 000 km
8.Mitsubishi ASX2,9 % 32 000 km
=Toyota RAV42,9 %39 000 km
10.Audi Q53,3 %53 000 km
=Suzuki Vitara3,3 %30 000 km

Nejméně spolehlivé vozy na STK vyrobené 2020 a 2021 dle TÜV

PořadíModelNeprošlo STKPrůměrný nájezd
102.Dacia Sandero8,8 %30 000 km
103.VW Sharan8,9 %53 000 km
104.Škoda Superb9,0 %67 000 km
105.Ford Galaxy9,1 %60 000 km
=Škoda Scala9,1 %38 000 km
107.Dacia Dokker10,2 %38 000 km
=Opel Crossland10,2 %28 000 km
109.Seat Alhambra10,3 %50 000 km
110.Dacia Logan11,4 % 39 000 km
111.Tesla Model 314,7 %55 000 km
Načítám