Hlavní obsah

Nejsilnější benzinové tříválce na trhu

Foto: Jakub Deml

Méně je někdy více a ve světě tříválců to kolikrát platí dvojnásob

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když se řekne tříválec, spoustě lidem začnou hrůzou vstávat vlasy hrůzou a vybaví si v rámci porovnání nějaký užitkový spotřebič, například vysavač nebo sekačku. Jenže dost často jde o předsudky, jelikož tyto potenciálně hendikepované zážehové motory dokážou mnohdy vyprodukovat daleko víc výkonu než kdejaký čtyřpístový spalovák. Že ne? Sledujte!

Článek

Nebudeme tady rozdmýchávat válku o tom, jestli je lepší mít pod kapotou tři válce a turbo nebo čtyři hrnky a přirozený přívod vzduchu do spalovacích komor. Na to necháme prostor v diskuzi pod článkem.

Faktem ovšem zůstává, že přeplňované zážehové tříválce občas vyprodukují daleko více výkonu než jejich tradičnější konkurenti s atmosférickým plněním. Jestliže nám nevěříte, pokračujte ve čtení.

Hyundai i20

Novou i20 sice koupíte se základním čtyřválcem 1.2i (84 koní), nicméně mild-hybridní litrový tříhrnek se vytasí rovnou se 120 koníky. V tomhle případě tedy platí, že tři válce stačí, když turbo i elektromotor tlačí.

Foto: Jakub Deml

120koňový MHEV tříválec je zároveň vrcholem nabídky standardního modelu Hyundai i20

Citroën Berlingo

Zážehovou nirvánou mnoha benzinových citroënů je právě tříválcová dvanáctistovka, zpravidla vyšperkovaná až na vrcholových 130 koní. Najdete ji třeba v Berlingu, C3 Aircross nebo u jiných modelů koncernu PSA. K tomuto motoru se však ještě vrátíme, a to hlavně díky DS Automobiles.

Foto: Citroën

Citroën Berlingo nabízí nejvyšší výkon 130 koní, a to jak s benzinem, tak s dieselem

BMW řady 1

Pokud u BMW uvidíte motorizaci označenou 18i, nepůjde o osmnáctistovku nebo slabší dvoulitr, ale o patnáctistovku se třemi válci, naladěnou na slušných 136 koní, respektive na 140 koní v rámci vybraných skladových vozů řady 1. Z praxe však víme, že Mnichované dokáží ze stejného objemu i počtu válců vydolovat klidně 231 koní. Stačí se podívat na dnes už historické plug-in hybridní modely BMW i8.

Foto: BMW

BMW řady 1 má sice tříválec a pohon předních kol, nicméně stále jde o solidního parťáka

Opel Astra

S objemem 1 342 kubických centimetrů, třemi válci a výkonem 145 koní je Astra vybavená motorem označovaným jako 1.4 TURBO S/S. Jde o nejsilnější verzi modelové řady. Vítězství kazí jen jediná věc, a to výhradní spárování s CVT převodovkou, což celkem podstatně ovlivní potenciální dynamiku vozu.

Foto: Jakub Deml

Opel Astra s motorem 1.4 TURBO nabídne výhradně CVT převodovku, což je trochu škoda

Ford Kuga

Nejsilnější čistě zážehová Kuga se může opřít o benzinový motor 1.5 EcoBoost naladěný na maximálně 150 koňských sil. Můžeme však prozradit, že nejde o nejvyšší výkon, který lze z tohoto tříválce dostat. Jen chvilku vydržte.

Foto: Ford

Ford Kuga nabídne různé specifikace, nicméně čistě benzinová verze má tříválec a 150 kobyl

DS 3 Crossback

DS 3 Crossback z Francie a sesterský Peugeot 2008 či Citroën C4 mají v portfoliu mimo dvou čtyřválcových dieselů také řadu tříválcových benzinových dvanáctistovek, přičemž nejsilnější z nich má výkon 155 koní. Kompaktní SUV jsou díky ní až překvapivě živé.

Foto: DS Automobiles

SUV DS 3 Crossback je se 155koňovým tříválcem příjemně svižné

Range Rover Evoque

O trochu silněji naladili tříválcový motor o objemu 1,5 litru technici v Land Roveru. Příjemných 160 koní totiž platí za solidní odrazový můstek základního Range Roveru Evoque.

Foto: Jakub Deml

Range Rover Evoque působí jako drsný off-road z módního butiku

Volvo XC40

Se švédským Volvem je to trochu složitější. Čistě spalovací varianta označená jako T3 nabídne tříválcovou patnáctistovku naladěnou na výkon 163 koňských sil, respektive losích sil. Plug-in hybridní specifikace T5 Recharge sice disponuje elektromotorem, nicméně její zážehová jednotka (1,5 l) se třemi válci dosahuje nejvyššího výkonu 180 koní.

Foto: Jiří Čermák

Volvo XC40 nabídne nejsilnější tříválec naladěný na výkon 180 koní, nicméně pouze v plug-in hybridní variantě

Ford Focus

Pokud neprahnete po notně sportovní variantě ST, kterou jsme mimochodem porovnávali s motokárou, může vám postačit pouze designová edice ST-Line, ovšem vybavená tříválcovou patnáctistovkou naladěnou na 182 statných hřebců.

Foto: Ford

Nejsilnější tříhrnek Focusu aktuálně pořídíte ve specifikaci ST-Line

Ford Fiesta ST

Jedna z nejzábavnějších nákupních tašek na trhu se chlubí motorem 1.5 EcoBoost se systémem vypínání válce. Proč mluvíme v jednotném čísle? Tahle 200koňová hračka totiž disponuje pouze třemi písty, což jí vůbec nijak neubírá na faktoru zábavnosti. Ostatně stejně na tom je i Ford Puma ST.

Foto: Jakub Deml

Ford Fiesta ST? Rozhodně adept na nejzábavnější nákupní tašku současnosti

Toyota GR Yaris

Představte si, že dokážete ze zdvihového objemu 1 618 cm3 v celkově třech přeplňovaných válcích vydolovat výkon 260 koňských sil. Že to zní nemožně? Omyl! Tato data odpovídají specifikaci žhavého modelu Toyota GR Yaris, který kandiduje na titul nejzábavnějšího evropského automobilu do jednoho milionu korun.

Foto: Toyota

Půl království a princeznu tomu, kdo tohle auto u vedení Toyoty prosadil

Koenigsegg Gemera

Kam se hrabou všichni ostatní! Koenigsegg Gemera se skládá z dvoulitrového tříválce a třech elektromotorů, což dá dohromady systémový výkon až 1 700 koní. Za zmínku však stojí naladění samotného spalovacího motoru se dvěma turbodmychadly, ten totiž sám o sobě dosahuje výkonu neuvěřitelných 600 koní.

Foto: Koenigsegg

Lze ze tříválce vydolovat opravdu hodně koní? Ano, klidně 600. Důkazem budiž švédský Koenigsegg

Tak to byl výběr nejsilnějších tříválcových motorů na trhu. Nebudeme-li brát v potaz hybridní specifikace, tak z hlediska čistě spalovacích jednotek jednoznačně zvítězila svěží Toyota GR Yaris. V našich vzpomínkách pak navždy zůstane úchvatné, leč konstrukčně extrémně složité BMW i8 do zásuvky (†4/2020).

Reklama

Načítám